Business Internaţional

Sarkozy nu se grabeste sa vanda "bijuteriile" industriale ale Frantei

04.06.2007, 16:35 15

Noul presedinte francez, Nicolas Sarkozy, nu se grabeste sa puna in aplicare planul anuntat in campania electorala de a renunta la o parte din companiile care in prezent se afla in proprietatea statului.
Sarkozy si-a exprimat determinarea de a readuce Airbus, producatorul european de avioane, la fosta sa glorie, in vreme ce alte proiecte industriale se strang pe biroul sau. Probabil ca acestea nu vor fi luate in considerare decat dupa alegerile legislative, scrie International Herald Tribune.
Modul in care le va gestiona va reprezenta un test in ceea ce priveste abordarea lui Sarkozy cu privire la problemele economice, intr-o tara foarte protectionista si o implicare a statului in economie bine cunoscuta. Cele mai controversate proiecte includ privatizarea unor companii majore franceze care ar putea ajuta la finantarea reducerilor de taxe si a altor schimari dorite de Sarkozy, si probabil vor duce la proteste si greve.
Deoarece Sarkozy trebuie sa-si mentina popularitatea pentru a castiga o majoritate parlamentara, el amana intrebarile sensibile pana dupa alegerile parlamentare din 10 si 17 iunie, spune Aurore Wanlin, cercetator la Centrul pentru Reforma Europeana. "Dupa aceea, vom vedea. In viziunea sa pentru Franta, statul joaca un rol important in economie."
Staff-ul presedintelui este tacut in privinta celor mai mari dosare: o fuziune amanata de mult timp dintre compania nationala Gaz de France si compania Suez, precum si vanzarea actiunilor detinute de stat la Electricite de France, gigantul nuclear Areva si operatorul aviatic Aeroports de Paris.
Noii oficiali de la Palatul Elysee si de la Ministerul Finantelor nu au dat raspunsuri in ceea ce priveste planurile industriale ale lui Sarkozy. Investitorii si companiile mari vor sa afle planurile presedintelui in legatura cu activele in valoare de 170 mld. euro detinute de stat.
Ziarul financiar saptamanal Le Revenu a publicat un ghid pentru investitori in legatura cu portofoliul guvernului, care cuprinde de la un pachet de 31% la Safran, un conglomerat producator de avioane, pana la o detinere de 19% la compania AIR France-KLM. Ziarul a speculat posibile vanzari ale actiunilor detinute la zece companii, dar le-a recomandat pe cele ale Aeroports de Paris.
Compania nationala producatoare de electricitate Electricite de France este gata sa plaseze si mai multe actiuni pe piata daca guvernul va decide acest lucru, spune presedintele Pierre Gadonneix. Sub legea franceza, statul ar putea vinde inca 17% din companie, reducand detinerea statului la 70%.
Directorul executiv al Areva, Anne Lauvergeon, care are o relatie stransa cu Sarkozy (ea a fost consilier economic al presedintelui Francois Mitterrand atunci cand Sarkozy era ministru de finante) ar putea spera la finalizarea planului sau privind o listare a Areva. In 2005, oferta publica initiala a Areva a fost blocata de Thierry Breton, ministerul de finante de la vremea respectiva, in mijlocul unei opozitii pentru dobandirea controlului unor astfel de puncte industriale strategice.
Se asteapta ca Sarkozy sa favorizeze o privatizare partiala a Areva.
Cat despre Aeroports de Paris, alegerea lui Sarkozy a crescut "sansele pentru o privatizare totala in viitor", desi o iesire totala a statului din actionariat nu este iminenta, indica analistii grupul belgiano-francez Dexia.
Asteptata fuziune dintre Suez si Gaz de France, pusa la punct de fostul rival al lui Sarkozy, fostul prim-ministru Dominique de Villepin, pentru a evita o oferta pentru Suez din partea companiei italiene Enel, este intarziata. Succesorul lui Villepin, Fran?ois Fillon, a spus ca guvernul considera si alte posibilitati si va reanaliza cazul in iunie sau iulie.
Pentru ca o fuziune sa aiba loc, guvernul va trebui sa privatizeze Gaz de France, ceea ce Sarkozy a promis ca nu va face atunci cand era ministru al finantelor in 2004. Villepin a introdus o lege care permite guvernului sa-si reduca detinerea la GdF la 33%, miscare condamnata de sindicate si de socialisti.
Oficialii ambelor companii sunt de parere ca fuziunea este cea mai buna solutie, dar insista ca nu va fi nicio problema daca aceasta nu se va concretiza. Sarkozy a spus clar ca prioritatea politicii sale industriale este Airbus si a promis ca va cauta noi investitori sau va face rost de fonduri suplimentare pentru producatorul de avioane.
Airbus s-a aflat pe primul loc in agenda lui Sarkozy si a discutat pe aceasta tema la o intalnire cu cancelarul german Angela Merkel. El a ales o fabrica Airbus de langa Toulouse, la una dintre vizitele sale locale, pentru a discuta cu sindicatele si cu conducerea.
Airbus a suferit de pe urma deprecierii dolarului american, moneda in care isi vand avioanele, si a amanarii lansarii pe piata a avionului A380, factori care au dus la scaderi de peste 5 mld. de euro ale profitului prevazut de companie pentru perioada 2006-2010.
Guvernul francez detine in momentul de fata 15% din European Aeronautic Defense & Space (EADS), proprietarul Airbus, in vreme ce Lagardere, din Paris, detine 7,5%. Sarkozy a oferit drept exemplu experienta sa cu Alstom, producatorul de trenuri. Ca ministru al finantelor, Sarkozy a ridicat datoria de 2,5 mld. a companiei, pentru a o ajuta sa evite falimentul.
"Cu Alstom a fost mult mai usor", spune Pierre Boucheny, analist la Kepler Equities din Paris. "La EADS, Daimler si guvernul german au spus mereu ca statul nu detine un rol in managementul companiilor."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO