Business Internaţional

​Scandal la Budapesta: Metrouri ruseşti noi dar depăşite în loc de garnituri modernizate

​Scandal la Budapesta: Metrouri ruseşti noi dar...

Autor: Bogdan Cojocaru

06.06.2016, 17:48 3576

Budapesta s-ar putea să fi primit garnituri noi de metrou de la partenerul rus Metrowagonmash în locul celor trimise pentru a fi modernizate, aşa cum prevedea contractul, ceea ce ar însemna că a fost evitată o licitaţie pentru achiziţii publice pe care ruşii probabil ar fi pierdut-o, scrie ziarul maghiar Népszabadság.

Mai mulţI experţI spun că trenurile care ar fi trebuit  modificate în Rusia nu sunt cele pe care capitala Ungariei le-a primit recent. Un argument care întâreşte acuzaţiile ziarului este acela că garniturile de metrou nu puteau fi modernizate în perioada scurtă de timp prevăzută pentru aceasta, scrie Portfolio.hu.  

Unii comentatori spun că de acest truc a fost nevoie pentru că doar astfel se putea face un favor companiei ruseşti, având în vedere că tehnologia utilizată de Metrowagonmash este depăşită. Schema a permis ruşilor să ocolească o licitaţie de achiziţii publice pe care probabil ar fi pierdut-o în faţa producătorilor din alte ţări, cum ar fi Estonia.

De asemenea, alegerea Rusia pentru înlocuirea trenurilor liniei 3 de metrou a Budapestei ar putea avea legătură cu acordul maghiaro-rusesc pentru furnizarea de gaze naturale şI cu alte afaceri, cum ar fi proiectul de extindere a centralei nucleare Paks II.

Dacă ar fi fost organizată o licitaţie pentru achiziţia de garnituri noi, tehnologia rusească depăşită nu ar fi avut nicio şansă şi astfel guvernul maghiar nu şi-ar fi putut respecta promisiunile făcute Moscovei.

A avut  loc o licitaţie pentru reînnoirea trenurilor liniei Metro 3 în 2014, iar mai multe companii străine, Skinest Rail din Estonia, Škoda, CAF, Alstom şI Metrovagonmash, şi-au exprimat interesul au înaintat oferte. Škoda, CAF şI Alstom s-au retras. Numai Skinest Rail şI ruşii au rămas în cursă, dar oferta estonienilor a fost respinsă, cu toate că promitea un preţ mai mic decât compania rusească. Primarul Budapestei István Tarlós şi-a justificat decizia prin faptul că “timpul nu poate fi irosit, sunt în joc vieţile oamenilor”, notează Budapest Beacon. “Nu-mi pasă nici dacă diavolul însuşI construieşte trenurile, nu putem pierde timp”, a afirmat Tarlós pentru Index.hu. Pe de altă parte, modernizarea trenurilor de către compania rusească este logică deoarece acestea sunt producţie rusească.

Compania de Transport a Budapestei a replicat spunând că articolul Népszabadság conţine mai multe informaţii false. Primarul Tarlós a spus că nu are nicio informaţie că Metrowagonmash ar fi livrat metrouri noi în loc de trenuri modernizate şi că, până la urmă, nu vede de ce aceasta ar fi o problemă. 

Contractul cu Metrowagonmash prevede modernizarea a 33 de trenuri de metrou cu şase vagoane fiecare contra a 220 de milioane de euro, ceea ce este mai ieftin decât achiziţia de garnituri noi. Însă trenurile modernizate au un ciclu de viaţă de 25 de ani, faţă de 30 de ani cât au cele noi. Trenurile furnizate de ruşI nu au aer condiţionat şI nici nu permit trecerea dintr-un vagon în altul. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO