Business Internaţional

Seful Airbus a fost sacrificat, fiind considerat prea dur

11.10.2006, 18:02 17

Planul de redresare a Airbus propus de Christian Streiff, desi a fost aprobat de actionari, a fost considerat prea radical.
Cand Christian Streiff a preluat gigantul aeronautic Airbus dupa o sedinta a consiliului de conducere in iulie, el a descris primele zile in noua functie ca fiind o "decolare pe verticala cu motoarele la putere maxima". Doar trei luni mai tarziu, zborul lui Streiff s-a incheiat in urma unui picaj la fel de neasteptat ca ascensiunea de la inceput, titreaza International Herald Tribune.
EADS, grupul aeronautic european care detine constructorul de avioane Airbus, a anuntat ca Streiff a demisionat si ca in locul sau a fost numit Louis Gallois, codirectorul executiv al grupului aeronautic european.
Despartirea fostului director executiv de Airbus se pare ca a urmat disputei dintre el si conducerea executiva a EADS privind gradul de autonomie pe care constructorul francez il va avea in strategia de redresare a operatiunilor afectate de intarzierile in productia si livrarea mult asteptatelor aparate Airbus A380.
Demisia lui Streiff a survenit la putin timp dupa ce guvernul francez, in frunte cu Dominique de Villepin, primul-ministru francez, si-a anuntat sprijinul total fata de strategia de relansare a Airbus propusa de Streiff.
Pentru a reusi solutionarea crizei, Streiff a cerut din partea EADS mai multa libertate, propunand un plan prin care compania sa poata reduce pierderile cu circa 2 miliarde de euro pe an. Insa detinatorul Airbus a hotarat inca din iunie sa se implice mai mult in operatiunile companiei franceze, ca urmare a problemelor inregistrate cu modelul A380.
"Am spus ca Airbus va fi integrata mai aproape in grupul EADS", a declarat Christian Poppe, director de comunicare EADS, Munich. "El (Streiff, n.n) a fost constient de acest lucru in momentul in care a preluat functia. Evident, el nu a acordat prea multa atentie acestei orientari strategice", a adaugat Poppe.
Perioada mai putin favorabila prin care trece Airbus este de asteptat sa avantajeze concurentul american Boeing, care ar putea profita de intarzierile livrarilor modelului A380. Acum zece luni, cei doi mari constructori de aeronave se aflau intr-o competitie foarte stransa, Airbus mizand foarte mult pe succesul lui A380 in depasirea rivalilor din SUA. Situatia insa s-a schimbat semnificativ.
Desi compania se afla in mijlocul celei mai negre perioade din istoria sa, directorii de Airbus sustin ca planurile lui Streiff au fost prea "ambitioase" pentru actionariatul EADS, care reprezinta un amestec de interese ale investitorilor privati sau guvernamentali din Germania, Franta si Italia.
Numirea lui Gallois in functia de director executiv al Airbus clarifica intr-o oarecare masura strategia EADS. Fostul administrator al cailor ferate franceze isi va pastra functia in cadrul grupului european si va prelua si conducerea departamentului de aeronave comerciale, deci a Airbus.
Thomas Enders, codirectorul executiv de nationalitate germana care se ocupa pana acum si de constructorul francez, va administra numai departamentul de aeronave militare al EADS.
Analistii sunt de parere ca ultimele schimbari de functii de la EADS si Airbus nu vor face altceva decat sa amplifice neincrederea investitorilor, incredere pusa serios la incercare de problemele aparute din cauza aparatului A380. "Transmite un semnal negativ (demisia lui Streiff si inlocuirea lui cu un director EADS, n.n), o criza de incredere", este de parere Alexandra Ashburne, consultant pe industria aerospatiala. "Streiff a operat schimbari drastice in sistemul de productie. Aceasta abilitate a sa a fost un pas in directia buna", este de parere Richard Aboulafia, analist pe piata aerospatiala in cadrul Teal Group, Fairfax.
Problema este ca ideile curajoase ale lui Streiff, cum ar fi mutarea productiei din Hamburg in Toulouse, au intrat in conflict cu interesele strategice ale Germaniei.
Airbus are 12.000 de angajati in Germania, oficialii de la Berlin precizand saptamana trecuta ca nu vor ca tara lor sa suporte greul procesului de redresare. Luni, Peer Steinbruck, ministrul german de finante, a subliniat din nou acest mesaj. "Este important ca fabricile germane sa fie tratate in mod egal cu celelalte, in perspectiva dificultatilor de acum", a declarat el.
Analistii se asteapta ca Gallois sa respecte in linii mari proiectul lui Streiff, aprobat de EADS pe 3 octombrie. Unii directori din cadrul grupului european sunt de parere ca ritmul schimbarilor va fi mai lent sub sefia lui Poppe. Noul director executiv al Airbus a declarat ca este prea devreme pentru a vorbi despre inchiderea unor fabrici sau despre mutarea productiei companiei prin Europa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO