Business Internaţional

Seful EADS este acuzat ca a vandut actiuni beneficiind de informatii privilegiate

19.06.2006, 22:22 14

Problemele constructorului aeronautic Airbus s-au inrautatit vineri, dupa ce unul din directorii EADS, care detine Airbus, a sustinut ca legitima vanzarea unor optiuni de cumparare in valoare de aproximativ 2,5 mil. euro cu cateva luni inainte ca actiunile sa se prabuseasca saptamana trecuta, scrie Los Angeles Times.
Factorii de reglementare a pietei de capital din Franta au anuntat ca investigau de mai mult timp vanzarea acestor optiuni de cumparare de catre Noel Forgeard, unul din directorii executivi ai concernului aeronautic franco-german.
Miercuri actiunile EADS au pierdut 26 de procente, in urma anuntului oficialilor ca data lansarii si a onorari livrarilor noului Airbus A380 va fi amanata din cauza unor probleme in sistemul de productie. Intr-o singura zi, EADS a pierdut 5 mld. euro din valoarea de piata. Scaderea a fost secundata si de pierderea unei comenzi importante in favoarea rivalilor americani de la Boeing.
Majoritatea actionarilor EADS au cerut ca Forgeard sa fie demis. Perioada in care el a tinut mansa companiei a fost caracterizata mai ales prin conflictele lui cu ceilalti directori germani din conducere. Forgeard, unul din apropiatii presedintelui francez Jacques Chirac, a condus planul maret de a construi cel mai mare avion de pasageri din lume, A380, perceput ca un simbol al puterii Europei unificate. Productia a fost afectata de o serie de probleme aparute in cablajul aeronavelor.
Cotidianul francez Le Figaro, denumea situatia actuala de la EADS "cea mai mare criza din istoria companiei" in editia de vineri.
Presedintele Frantei a declarat ca este convins ca problemele de la Airbus se vor rezolva.
"Ceea ce se intampla la EADS este inacceptabil", a declarat Henri Emmanuelli, unul din liderii partidului socialist, aflat in opozitie. "Fie ca este vorba despre dezorganizare in linia de productie, lucru care va avea efecte financiare considerabile, fie ca este vorba de comportamentul unor anumiti actionari sau atitudinea imorala si individualista a presedintelui companiei, toate contribuie la discreditarea aviatiei europene si franceze", a adaugat el.
Forgeard a negat acuzatiile ca atat el cat si alti actionari au vandut optiunile de cumparare in baza unor informatii privilegiate despre intarzierile de productie a modelului Airbus A380. Conform legislatiei franceze aflate in vigoare, astfel de operatiuni bursiere intra sub incidenta codului penal.
"A fost o coincidenta nefericita", a declarat el pentru postul de radio Europa 1. "Daca as fi avut informatii privilegiate, nu as fi vandut sub nici o forma acele optiuni de cumparare. Daca am beneficiat de pe urma unor informatii privilegiate? Categoric nu. Intrebarea care se pune este daca in perioada 9-17 martie eu stiam ceea ce compania a anuntat abia miercuri, dupa doua luni de studii intense", a continuat el.
Pe langa faptul ca si-a vandut optiunile de cumparare, cei trei copii ai lui au vandut fiecare cate un pachet de actiuni in valoare de aproximativ 1,4 milioane de euro. Alti cinci membri ai consiliului administrativ si-au exercitat dreptul asupra optiunilor de cumparare in aceeasi perioada, confom declaratiilor lui Forgeard.
In cadrul aceluiasi interviu pentru postul european de radio, el a dat vina problemelor inregistrate de Airbus pe situatia fabricilor grupului, in special cea de la Hamburg. "Sunt cu siguranta cel care a transpirat cel mai mult sange cautand solutii inca de la inceputul crizei", a declarat el.
Muncitorii sunt insa de alta parere. "Toata lumea este scandalizata de acest lucru. El arata cu degetul si se delimiteaza de orice fel de responsabilitate. Cat timp a fost el sef insa au fost inregistrate pierderi de 1,5 miliarde de euro la proiectul modelului A380", a declarat unul din angajatii Airbus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO