Business Internaţional

Seful General Motors pleaca dupa ce a dus gigantul auto la un pas de faliment

Seful General Motors pleaca dupa ce a dus gigantul auto la un pas de faliment
30.03.2009, 17:53 38

Rick Wagoner, presedintele si directorul executiv al producatorului auto american General Motors (GM), a demisionat pe fondul unei intelegeri intre guvernul federal si producatorul auto in urma careia GM va primi un nou ajutor de la stat, scrie presa straina.

Wagoner - care va fi inlocuit, cel putin interimar, de catre actualul director de operatiuni al companiei, Friz Henderson - a fost fortat sa demisioneze de administratia prezidentiala.
"Vineri, am fost la Washington pentru o intalnire cu oficialii guvernamentali", a declarat el, adaugand ca "in timpul intalnirii mi s-a cerut sa demisionez din functia de CEO al GM, ceea ce am si facut."
GM a primit pana acum 13,4 mld. dolari (9,9 mld. euro) de la guvernul american si a solicitat inca 16,4 mld. dolari (12,2 mld. euro), avertizand totusi ca in situatia in care vanzarile de masini nu vor inregistra o crestere pana anul viitor nici acesti bani nu vor fi suficienti pentru a evita un eventual colaps.
"Este foarte dificil pentru guvern sa scrie un cec de o asemenea valoare fara sa ofere cateva semne de schimbare", a declarat John Casesa, managing partner la firma de consultanta Casesa Shapiro Group.
GM, al doilea producator la nivel mondial dupa numarul de unitati vandute, a inregistrat pierderi de 82 mld. dolari in ultimii patru ani si ar fi putut intra in faliment la sfarsitul lui 2008 daca nu primea ajutor de la statul american. Pe parcursul anului trecut GM a pierdut titlul de cel mai mare producator auto la nivel mondial in favoarea producatorului nipon Toyota.
Wagoner isi daduse anterior acordul sa primeasca un salariu de 1 dolar anul acesta, dupa ce in 2008 a incasat 5,4 mld. dolari. Suma este totusi net inferioara veniturilor din 2007, cand in contul sefului GM au intrat 14,1 mld. dolari. Executivul GM a devenit, in ultimele luni, simbolul industriei auto americane aflate in declin dupa ce a venit la Washington pentru a solicita ajutor guvernamental cu un avion privat.
Presedintele american Barack Obama, care a anuntat planul privind sprijinul acordat GM si Chrysler, declarase anterior ca aceasta actiune va implica sacrificii din partea tuturor celor implicati - management, angajati, actionari, creditori, furnizori de componente auto si dealeri.
Cei doi producatori auto trebuiau sa furnizeze pana astazi planurile de restructurare pentru a demonstra ca au capacitatea de a supravietui actualei crize. Chrysler a primit 4 mld. dolari din banii contribuabililor si a solicitat inca 5 mld. dolari, dar cel mai probabil actualul director executiv al companiei, Robert Nardelli, va ramane in functie.
"Ajutoarele acordate producatorilor auto nu sunt foarte populare, iar demisia lui Wagoner creeaza o acoperire pentru presedintele Obama", a declarat Jeremy Anwyl, directorul executiv al Edmunds.com, un site care urmareste evolutia preturilor automobilelor si a comportamentului consumatorilor. "Singurul mod in care poti justifica acordarea acestor bani este acela de a spune ca persoana responsabila de situatia GM nu mai este in companie", a adaugat el.
General Motors a anuntat pana acum ca va renunta la 47.000 de angajati si va inchide cinci fabrici in 2009. De asemenea, executivii companiei cu sediul in Detroit se vor concentra pe productia a doar patru branduri americane fata de opt in prezent si vor renunta la cateva mii de dealeri.
Anul trecut, producatorul american a pierdut 87% din valoarea de piata, inregistrand cea mai mare scadere dintre toate cele 30 de companii cuprinse in indicele Dow Jones Industrial. Din 12 martie incoace, actiunile GM s-au apreciat cu 66% dupa ce compania si-a revizuit estimarile privind situatia sa financiara.
Wagoner, in varsta de 56 de ani, s-a alaturat GM in 1977 intr-un moment in care compania se confrunta cu emergenta competitorilor japonezi care isi luasera angajamentul de a construi vehicule eficiente din punct de vedere al consumului.
Dupa ce a devenit CEO, acesta a pariat impotriva vehiculelor hibride, concentrand cercetarile GM asupra tehnologiei bazate pe hidrogen.
De asemenea, el a continuat productia de utilitare sport si camionete, o miscare care s-a dovedit gresita.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO