Business Internaţional

Şi companiile din puternica industrie auto germană au nevoie de cavaleri salvatori, care vin călare pe dragoni

Şi companiile din puternica industrie auto germană au...

Autor: Bogdan Cojocaru

04.06.2018, 00:05 369

Când un producător de electrocasnice chinez a acţionat în urmă cu doi ani pentru a prelua Kuka, o perlă a tehnologiei germane, guvernul de la Berlin a încercat fără succes să se opună afacerii. Berlinul ia în considerare şi blocarea preluării producătorului de utilaje pentru procesarea aliajului de oţel-titan Leifeld.

Însă eforturile companiei chinezeşti Ningbo Jifeng de a cumpăra Grammer, un furnizor de piese auto, nu vor produce, probabil, la Berlin mai mult de o încruntare din sprâncene.

Grammer a decis să facă din firma chinezească, apărută în peisajul german în urmă cu un an, un cavaler salvator. Boardul furnizorului de piese auto a acceptat o ofertă a Ningbo Jifeng care evaluează compania ţintă la 780 de milioane de euro, scrie Handelsblatt.

Firma chinezească oferă un bonus de 20% pentru acţiunile nemţeşti. Ningbo Jifeng deţine deja 25% din Grammer şi speră ca prin ofertă să ajungă la un pachet de cel puţin 50%.

Chinezii au dat semne că deocamdată nu vor o investiţie de 75%, care le-ar permite să preia controlul Grammer.

Ningbo Jifeng a cumpărat 10% din Grammer anul trecut pentru a împiedica o încercare de preluare ostilă din partea Prevent, un furnizor de piese auto germano-bosniac cu o reputaţie proastă în industria auto germană după ce a intrat în conflict cu VW, blocând liniile de producţie ale puternicului constructor auto.

Aprobarea ofertei Ningbo Jifeng de către boardul Grammer ar veni după ce firma chineză a promis că va evita reducerile de personal timp de şapte ani şi jumătate, scrie Reuters, care citează surse apropiate situaţiei. Compania chineză, care are 13.000 de angajaţi, a respins anul trecut oferta ostilă a Prevent printre altele din cauza îngrijorărilor că bosniacii vor concedia oameni. Prevent are reputaţia de companie cu tactici agresive. Compania încă deţine 20% din acţiunile Grammer. Berlinul a aprobat anul trecut salvarea Grammer de către Ningbo Jifeng.

Aceasta deşi oficialii de la Berlin sunt tot mai îngrijoraţi de influenţa pe care companiile germane şi-o construiesc în industria auto şi în alte industrii. Geely Automotive a cumpărat, surprinzând pe toată lumea cu această manevră, o participaţie minoritară la Daimler, grupul care deţine Mercedes-Benz. Geely concurează direct cu Daimler prin sedanurile Volvo, companie suedeză pe care a salvat-o.

Lista companiilor germane preluate de investitori chinezi creşte de la an la an. Biotest, ale cărei produse sunt folosite pentru tratament în afecţiuni autoimmune, deficienţe de imunitate şi de coagulare a sângelui, a acceptat în aprilie anul trecut să fie preluată de compania chineză Creat GroupCorp printr-o tranzacţie în cash de 1,3 miliarde de euro. La Deutsche Bank, cea mai mare bancă germană, grupul chinez HNA deţine  o participaţie de 8%. Beijing Enterprise a acceptat în 2016 să cumpere Energy from Waste de la grupul suedez EQT, o tranzacţie de 1,8 miliarde de euro. Fosun International a cumpărat tot în 2016 banca germană privată Hauck & Aufhaeuser pentru 210 milioane de euro. Aceasta este prima preluare a unei bănci germane de o firmă din China. Un consorţiu condus de CK Infrastructure din Hong Kong a cumpărat firma de management al energiei Is. În această afacere, compania germană a fost evaluată la 4,5 miliarde de euro. În 2016 un grup de investitori chinezi, printre care figurează China National Chemical Corp, a acceptat să cumpere producătorul de utilaje de procesare a plasticului KraussMaffei Group.

Companii chineze deţin sau au participaţii la Kion, producător de motostivuitoare, la Meerwind, parc eolian offshore, la cea mai mare divizie a Osram, şi la producătorul de pompe industriale Putzmeister.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO