Business Internaţional

Slovacia incepe sa-si faca simtita prezenta mult mai puternic in Europa

Slovacia incepe sa-si faca simtita prezenta mult mai puternic in Europa

Compania Kia a ales Slovacia drept centru de productie datorita costurilor reduse cu forta de munca

19.02.2007, 17:07 19

Ivan Harman se pregateste pentru cea mai dura provocare cu care se poate confrunta un politician, scrie BBC News. Ca primar al orasului Zilina, cel mai mare oras din zona muntoasa din nord vestul Slovaciei, Harman a mostenit o economie aflata intr-o stare destul de proasta.
In consecinta, el se ocupa de managementul zonei pentru a aduce prosperitate; niciodata o sarcina usoara, si putin probabil ieftina. Totusi, intr-o luna, timp in care s-a plimbat pe strazile orasului istoric, in piata principala, Harman a precizat ca este gata sa dea lovitura.
"Reteaua de cale ferata va fi restructurata si principala gara va fi reconstruita", a declarat el mandru, adaugand ca in viitor micul aeroport al orasului va fi renovat pentru a facilita mai multe zboruri catre Praga, si probabil chiar catre Frankfurt.
Speranta lui Herman de a avea un zbor direct catre centrul financiar german ilustreaza modul in care Zilina a fost transformat dintr-un oras de munte izolat intr-un oras strategic, crucial pentru o industrie care se extinde global.
La Frankfurt producatorul de masini Kia Motors si-a stabilit centrul de design din Europa pentru a crea prima sa masina cu adevarat europeana.
Modelul Ceed care urmeaza sa fie pus in vanzare cat de curand este produs in noua fabrica a Kia care se afla situata la cativa kilometri distanta de Zilina, unde valea ingusta se extinde pentru a face loc unui complex industrial care se va intinde pe 166 de hectare. Privelistea, completata cu un drum si cale ferata care are legatura cu restul Europei, o pista pentru teste de trei kilometri, un centru de training si doua fabrici care sunt gestionate de furnizorii Kia, este locul fabricii in care compania din Coreea a investit 1 mld. euro (1,3 mld. dolari).
Planul este ca fiecare muncitor sa realizeze doua masini pe saptamana, astfel incat pana la sfarsitul anului sa fie fabricate aici aproximativ 150.000 de masini, anul viitor numarul acestora urmand sa creasca la 225.000 de masini, a explicat presedintele si directorul executiv al Kia Motor din Slovacia, In-Kyu Bae, vizibil mandru de realizari.
Pana in 2009, ar trebui sa fie 3.000 de angajati care sa coordoneze productia, iar capacitatea urmeaza sa fie de 300.000 de masini pe an.
De asemenea, pana atunci, Kia va produce 600.000 de motoare, dintre care jumatate vor fi vandute companiei Hyundai, care pana atunci va deschide o fabrica dincolo de granitele Cehiei.
"Dispozitivele noastre sunt foarte moderne si eficiente", a afirmat In-Kyu. "Suntem mult mai eficienti decat oricare dintre concurentii nostri".
Primarul din Zilina, Harman este cu siguranta norocos sa aiba astfel de investitii uriase in regiune. "Investitiile Kia in zona au fost foarte importante", a afirmat el. "Au dus la crearea unui numar mare de locuri de munca".
Multi si-au gasit de lucru in domeniul constructiilor, construind nu doar fabrica, ci si autostrada care a scurtat timpul calatoriei pana la capitala Bratislava la doua sau trei ore, fata de cinci sau sase ore cat erau necesare in trecut.
Altii au fost angajati direct de Kia si furnizorii acesteia, inca de acum doi ani de cand grupul coreean a inceput sa construiasca aici, somajul a scazut de la 14% la 3%, cu mult sub nivelul mediu inregistrat la nivelul tarii de 10%.
Si cum Kia planuieste sa isi sporeasca forta de munca de la 1.800 la 3.000 de persoane intr-un an, se previzioneaza o scadere a ratei somajului in continuare, determinandu-l pe Harman sa ii stimuleze pe investitori sa gaseasca modalitati de a furniza locuinte in regiune pentru a atrage muncitorii din alte localitati, mai putin prospere, din diverse colturi ale tarii.
El sustine ca urmatoarea provocare va fi satisfacerea cererii in crestere pentru locuri de munca atat de la Kia si furnizorii sai, cat si de la alte corporatii globale care doresc sa investeasca in zona.
"Devine o provocare angajarea si mentinerea fortei de munca calificate", au observat cei de la Ernst & Young la Global Automative Center.
Astfel de investitii au fost realizate si in alte zone din Slovacia, cum este stabilirea noii fabrici a Peugeot in Trnava, la nord de Bratislava, si expansiunea productiei Volkswagen chiar in capitala.
"Impreuna, aceste companii sunt proiectate sa produca 800.000 de unitati pana in 2008 si sa exporte 90% dintre ele", conform E & Y. Deci, in timp ce multe persoane din Europa de Vest sunt ingrijorate de modul in care fabricile de masini se inchid, "Slovacia devine una dintre producatoarele auto importante din Centrul si Estul Europei".
Acesta este un rezultat direct si masurabil al eforturilor guvernului Slovaciei de a atrage investitorii din grupurile auto oferindu-le conditii stimulative si programe de consolidare a infrastructurii.
"Acest mod de abordare, alaturi de reforme convingatoare cum este sistemul vast si prietenos de taxe corporatiste, a ajutat aceste proiecte prestigioase", observa E&Y. "Avem o foarte buna relatie cu guvernul", a adaugat In-Kyu. Strategia a avut ca efect crearea unui boom economic care a produs o crestere economica puternica si de durata.
Conform ministrului de finante, PIB a crescut cu o rata de 6% sau mai mult in 2006.
"Anticipam o continuare a cresterii rapide a veniturilor din industrie intre 200 si 2008, bazandu-ne pe lansarea noilor facilitati in sectoarele auto si electronice", observa analistii de la Global Insight.
In 2009 Slovacia este asteptata sa devina membra a zonei euro.
Slovacia si companiile care au ajutat la construirea economiei ei isi vor face simtita prezenta mult mai puternic in Europa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO