Business Internaţional

Spectrul recesiunii ii determina pe investitorii din intreaga lume sa vanda actiunile in disperare, cu toate ca sunt deja pe pierderi

Spectrul recesiunii ii determina pe investitorii din intreaga lume sa vanda actiunile in disperare, cu toate ca sunt deja pe pierderi
26.10.2008, 18:05 15

Actiunile bancilor HSBC si Barclays, cele mai importante din Marea Britanie, au scazut pe piata bursiera cu 13 procente pe fondul contractarii PIB-ului cu 0,5 procente in trimestrul trei, semnal ca Marea Britanie
s-ar putea confrunta in curand cu prima recesiune dupa 1991, scrie Bloomberg.
De asemenea, actiunile Renault s-au diminuat cu 22%, cele ale Air France cu 20%, iar Oerlikon a pierdut 24%. ABB, cel mai mare producator din lume de echipamente energetice, si-a redus comenzile cu 23%.
Indicele european Dow Jones Stoxx 600 a pierdut 7,2% saptamana trecuta, atingand nivelul de 198,82 puncte, cel mai mic din iunie 2003.
"Majoritatea companiilor care au anuntat profiturile in cursul saptamanii precedente au dezamagit sau au generat perspective nu tocmai favorabile", a declarat Bertrand Lamielle de la B*Capital din Paris. "Asteptam o volatilitate mai mica pentru a putea reincepe cumpararile de actiuni."
Indicele Stoxx 600 a pierdut 45% in cursul anului curent, in conditiile in care pietele creditelor au inghetat, generand reduceri de valoare contabila a activelor si pierderi de circa 659 mld. dolari (525 mld. euro) si sugerand ca economia globala se indreapta cu pasi repezi catre o recesiune.
Indicii de referinta nationali s-au diminuat in toate cele 18 state din Europa Occidentala cu exceptia Islandei. Indicele german DAX a pierdut 10 procente, CAC 40 din Franta a scazut cu 4,1 procente, in timp ce indicele FTSE 100 din Marea Britanie s-a diminuat cu 4,4 procente. Potrivit datelor prelucrate de Bloomberg, aproximativ 30.000 de miliarde de dolari (24.000 de miliarde de euro) au fost "sterse" de pe pietele de capital in 2008, o treime din declin survenind numai in octombrie.
Banca HSBC a pierdut 13 procente, determinand Morgan Stanley sa micsoreze estimarile referitoare la veniturile institutiei bancare, pe fondul temerii ca diviziile sale asiatice vor avea parte de aceleasi piete financiare turbulente precum cele din Europa si America. Barclays, o alta importanta banca din Marea Britanie, a pierdut 13 procente.
Stimularea imprumuturilor a debutat la inceputul lui octombrie dupa ce guvernele din mai multe state au injectat lichiditati pe pietele monetare si au salvat bancile de la faliment prin programe de bailout, insa sectorul creditelor s-ar putea clatina puternic in conditiile in care economia globala se indreapta spre recesiune.
Libor, rata dobanzii utilizata pe piata londoneza pentru imprumuturile overnight in dolari, s-a majorat cu 7 puncte procentuale, atingand nivelul de 1,28 procente pe 24 octombrie, a declarat Asociatia Bancherilor Britanici. Rata dobanzii pentru imprumuturile similare contractate in lire sterline a castigat 0,19%, ajungand la 4,75 procente.
Pe piata bursiera, Renault a pierdut 22 de procente. Al doilea mare producator auto din Franta a fost nevoit sa-si diminueze perspectivele de profit si vanzari in contextul in care veniturile din al treilea trimestru au scazut cu 2,2 procente pe fondul comenzilor reduse.
Peugeot-Citroen, al doilea important producator auto la nivel european, si-a micsorat tinta de venituri anuale si a anuntat ca productia va fi diminuata cu 30 de procente ca urmare a "colapsului" global de pe piata autovehiculelor. Actiunile au pierdut 11 procente.
Compania Air France, cea mai mare linie aeriana din Europa, a pierdut 20 de procente pe piata bursiera dupa ce a precizat ca va fi "extrem de dificil" sa atinga tinta de venituri anuale intrucat criza financiara submineaza cererea pentru calatorii.
ABB a pierdut de asemenea 23 de procente in conditiile in care comenzile primite de cel mai mare producator de echipamente pentru sectorul energetic din lume au avansat cu doar 7 procente, aducand venituri de 8,89 mld. dolari (7 mld. euro), sub cresterea de 33 procente inregistrata anul trecuta si sub estimarile realizate de analisti, care preconizau venituri de 9,56 mld. dolari.
 
Bursele din SUA au avut parte de una dintre cele mai slabe saptamani de la Marea Criza Economica din anii '30 incoace. Alcoa, Citigroup si Hewlett-Packard au inregistrat cele mai mari pierderi dintre companiile care compun Dow Jones Industrial Average, pierzand mai mult de 18 procente, investitorii temandu-se ca efectele crizei financiare se vor extinde dincolo de sectorul bancar si vor afecta si industria. Indicele Dow Jones a pierdut 5,4 procente saptamana trecuta, ajungand la 8.378,95 puncte. General Motors s-a apropiat de cel mai mic pret al unei actiuni din 1950 incoace, in timp ce Ford a scazut cu 17%.
 
Bursele europene au avut al doilea cel mai dramatic declin saptamanal din ultimii sase ani, in conditiile in care scaderea economiei americane si prognozele nefavorabile eliberate de companiile de pe continent
i-au facut pe investitori sa renunte in continuare la actiuni. Actiunile bancilor HSBC si Barclays, cele mai importante din Marea Britanie, au scazut pe piata bursiera cu 13 procente pe fondul contractarii PIB-ului cu 0,5 procente in trimestrul trei. Indicele european Dow Jones Stoxx 600 a pierdut 7,2 procente saptamana trecuta, atingand nivelul de 198,82 puncte, cel mai mic din iunie 2003.
 
Indicele japonez Nikkei 225 a ajuns la valorile din 1982, dupa ce Sony si-a redus previziunile privind veniturile si vanzarile producatorului auto Toyota au scazut pentru prima data in ultimii sapte ani. Actiunile Sony au pierdut 14%, ajungand la valoarea din 1995, in timp ce Toyota a scazut cu 6,4%. Canon, cel mai mare producator de camere foto digitale, Panasonic si Sharp au scazut cu peste 12% dupa ce aprecierea yenului a redus valoarea exporturilor. Nikkei a pierdut jumatate din valoare anul acesta dupa ce criza financiara a incetinit cresterea economiei mondiale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO