Business Internaţional

Supermarketul a devenit mai mult un muzeu pentru americani decat un loc de cumparaturi, spune un proprietar

09.10.2008, 18:58 10

Ca urmare a diminuarii valorii caselor si a pretului tot mai mare al benzinei, americanii au devenit mai cumpatati. Mai mult, saptamanile anterioare au demonstrat aria extinsa antrenata de criza financiara, de pe Wall Street pana la Washington si mai departe, consumatorii devenind mult mai sceptici in privinta achizitiilor de produse, scrie International Herald Tribune.

Aceasta turnura a situatiei ar putea avea implicatii importante, atat in SUA, cat si in cazul exportatorilor asiatici si nu numai.
Cu toate ca guvernul incearca o resuscitare a sistemului financiar, consumerismul american se reduce drastic, fapt demonstrat de trendul descendent in domeniul vanzarilor de automobile, al traficului aerian si chiar al jocurilor de noroc. 
Spre sfarsitul trimestrului trei s-a remarcat primul declin economic trimestrial din ultimele doua decenii, in pofida expectativelor economistilor care preconizau macar o crestere modesta a economiei per ansamblu.
"Zilele anterioare au fost devastatoare pentru consumatorul american", a afirmat Walter Loeb, presedintele Loeb Associates. El sustine ca stirile negative legate de situatia economica din SUA au inceput sa adevereasca previziunile, cu totii simtindu-se, de altfel, "saraci".
Piata fortei de munca slabita, conditiile severe de creditare, scaderea continua a valorii imobiliarelor arata un viitor incert. Claudia Prindiville, in varsta de 41 de ani, spune ca bugetul familiei nu a suferit inca din cauza crizei, insa se vede nevoita sa adopte masuri de precautie pe viitor.
Consumul sprijina doua treimi din economia Statelor, insa a avut un nivel modest de crestere la inceputul anului, culminand cu o cadere accentuata in lunile iulie si august. Se asteapta ca datele oferite de guvernul american in luna octombrie sa confirme o contractare a cheltuielilor individuale cu cel putin 3%.
Cumparatorii, analistii si cei din conducerea diverselor companii considera ca impactul evenimentelor financiare din ultimele doua saptamani a fost resimtit in mai multe zone din SUA, afectand diverse domenii: de la dealerii de automobile, confruntati cu cea mai putin rentabila luna din ultimii 15 ani, pana la cazinourile luxoase din Las Vegas.
"Zilele trecute au fost foarte slabe, generand un trafic redus si aproape zero vanzari", a declarat Gil Colon, director de vanzari la Villa Reale, un important magazin de mobila din Las Vegas. El adauga ca a fost nevoit sa concedieze cinci dintre angajatii sai numai in ultimele cinci luni. "Oamenii nu mai au incredere, nu mai au putere de cumparare. Isi pierd fondurile de pensii, de vacanta si sunt sceptici cand vine vorba de a achizitiona ceva. Pentru cei care ne viziteaza, totul a devenit mai mult o experienta de muzeu decat un act de cumparare propriu-zis", conchide Gil Colon.
Perspectiva este cu atat mai sumbra cu cat angajatorii concediaza personal sau reduc normele de incadrare.
De altfel, angajatii de la Lattof Chevrolet se pregatesc sa inchida o afacere pusa pe picioare in 1936. Si nu pare a fi singura situatie de genul acesta, intrucat procentul persoanelor care sustin ca isi vor achizitiona o masina in urmatoarele sase luni a scazut la cinci la suta, cel mai mic nivel inregistrat de la consemnarea acestui aspect in sondajele Conference Board, incepand cu 1967. "Nu mai vindem SUV-uri sau camionete", a afirmat mecanicul Raul Trejo.
Michael Rayden, presedintele Tween Brands, care detine lanturile de magazine de imbracaminte pentru copii Limited Too si Justice, a declarat ca pana si acestia au inceput sa constientizeze gravitatea situatiei.
De asemenea, Apple, producatorul iPhone-ului, nu este in totalitate imun pe piata electronicelor. Stocurile companiei au scazut la sfarsitul saptamanii trecute cu 19 procente, in urma sugestiilor oferite de doi analisti preocupati de implicatiile diminuarii puterii de cumparare pe acest sector.
"Consider ca septembrie ar putea fi cea mai slaba luna a anului si am avut parte de o serie de luni slabe", sustine Lynne Collier, analist in cadrul companiei Keybanc Capital Markets, care acopera industria restaurantelor.
Mai mult, Nichol Bedsole, manager de salon in Arlington Heights din Illinois, a afirmat ca in ultimul timp nu si-a mai putut permite sa manance in locatii precum Chili's Grill and Bar, frecventate anterior cel putin o data pe saptamana. "Acum merg mai degraba de doua ori pe luna, undeva unde este mai ieftin. Am multe facturi de platit", spune Bedsole.
De altfel, consumatorii isi reduc si numarul calatoriilor cu avionul sau al cazarilor la hotel, indiferent de destinatia acestora - in interes de serviciu sau personal. 
Volumul de pasageri se diminueaza mult mai rapid, intentiile companiilor aeriene de a desfiinta liniile nerentabile nefacand fata acestei situatii.
In cadrul American Airlines, pasagerii rutelor interne au parcurs cu aproximativ 11,7 procente mai putine mile in septembrie, in timp ce locurile rezervate pentru aceste rute au scazut cu 9,4 procente.
Mai mult, conform unui studiu realizat de Smith Travel Research, gradul de ocupare al hotelurilor in SUA s-a micsorat cu circa 5 procente fata de anul precedent.
Diminuarea generala a consumului din ultimele saptamani apare ca o consecinta a scaderii masive a vanzarilor din lunile iulie si august, perioada in care rabaturile au luat sfarsit.
Turbulentele financiare de pe Wall Street au accelerat declinul, alaturi de limitarile impuse de banci pentru liniile de creditare. "Consumatorii au devenit preocupati de aceasta recesiune, considerand-o ca fiind deja iesita de sub control, tocmai pentru ca se pare ca va dura mai mult decat s-a anticipat si va comporta implicatii profunde", a afirmat Richard Curtin de la Reuters-University of Michigan. "Oamenii isi vad temerile adeverindu-se", mai adauga el.
Consumul in Statele Unite a scazut invariabil in fiecare dintre perioadele de recesiune de dupa ultima conflagratie mondiala, exceptie facand doar situatia din 2001, cand benzina si mancarea si-au mentinut preturile relativ mici, dolarul a contribuit puternic la diminuarea costurilor legate de importuri, iar boom-ul imobiliar le-a permis americanilor sa faca imprumuturi. Totul a disparut insa.
Mai mult, valoarea neta a gospodariilor, care sustine cheltuielile, s-a micsorat cu 6.000 de miliarde de dolari in ultimul an. Mark Zandi, economist-sef al Moody's Economy, sustine ca 1.000 de miliarde de dolari au fost retrase numai in ultimele patru saptamani.
De altfel, Nigel Gault, economist-sef la Global Insight, a afirmat in urma cu mai putin de o luna ca productia industriala ar putea creste cu 1,2% in al treilea trimestru din 2008. Totusi, el considera ca, in prezent, aceasta va fi nula sau chiar negativa.
Bineinteles, disconfortul economic nu a atins toate tipurile de afaceri. Chiar a fost de bun augur pentru unele. Cei din industria de divertisment raman optimisti in privinta vanzarilor de bilete la filme, DVD-uri sau jocuri. Spre exemplu, consola Wii produsa de Nintendo inca se vinde ca painea calda la un pret de aproximativ 300 de dolari.
"In momentul in care consumatorii devin constienti de vulnerabilitatea proprie sau a tarii, au nevoie de divertisment", spune Bo Andersen, presedinte al Entertainment Merchants Association.
In timp ce frecventarea restaurantelor se reduce, alternativa atractiva este procurarea alimentelor din magazine.
David Driscoll, analist in cadrul Citigroup, afirma ca actiunile marilor companii din industria alimentara au crescut cu 17% anul acesta, in contrast cu sectorul restaurantelor, care a scazut cu 4%.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO