Business Internaţional

Swatch prognozeaza vånzari record pentru toate brandurile

10.06.2005, 16:48 30

Swatch, producatorul elvetian de ceasuri, care detine in prezent 18 branduri, previzioneaza un record pentru 2005 la capitolul vånzari, scrie Financial Times.

Nick Hayek, CEO al Swatch, a declarat ca la tårgul de luna trecuta de la Basel, un eveniment important al industriei, comenzile au fost mai ridicate cu 20 påna la 50 de procente pentru fiecare brand.

Competitia cu care Swatch se confrunta in acest domeniu este insa din ce in ce mai crescuta.

Fluctuatiile valutare, in special deprecierea dolarului, combinate cu ascensiunea noilor marci din domeniu, care au costuri foarte scazute de fabricatie, au facut misiunea elvetienilor si mai dificila.

Vånzarile in magazinele proprii ale grupului, precum si cele situate in aeroporturi au ramas solide. Cu toate acestea, pe pietele de desfacere independente, ceasurile Swatch, care se vånd cu preturi cuprinse intre 32 de euro si 130 de euro, sunt intr-o pozitie mai delicata.

Noii sai rivali, provenind in majoritate din China, s-au folosit de costurile de productie mici pentru a submina producatorii autohtoni de ceasuri. Acolo unde preturile retailerilor au ramas la acelasi nivel, competitorii s-au folosit de libertatea financiara mai mare de care dispun pentru a-si mari cotele de piata, oferind conditii de comercializare mai atractive. Printre acestea sunt si unele pe care Swatch nu a dorit sau nu a putut sa le ofere, ca de exemplu termenele de creditare mai mari.

Oficialii Swatch se declara multumiti de cifrele contabilizate in primul trimestru al acestui an, in lunile ianuarie si februarie Swatch raportånd vånzari record. Exporturile elvetiene de ceasuri au crescut cu 5,4% in februarie 2005 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Cu toate acestea compania estimeaza ca 2005 va fi cel mai bun an al sau. Brandul care a contribuit considerabil la cifra de afaceri din 2004 a fost Omega. Acesta a inregistrat vånzari de 647 de milioane de euro.

Swatch, care produce, de asemenea, componente si sisteme electronice pentru ceasuri de måna, a semnat un contract pentru oferirea de sprijin la cronometrarea si afisarea rezultatelor la Jocurile Olimpice din 2010. In schimb, compania va beneficia de posibilitati de reclama si de promovare.

In 2004, oscilatiile de pret ale dolarului au afectat vånzarile producatorului marcilor Omega, Tissot si Rado, determinånd o diminuare a acestora cu 36 de milioane de euro.

Industria elvetiana de ceasuri pare ca incepe din nou sa "ticaie" dupa o perioada mai neagra, determinata de stagnarea economica din tarile europene dezvoltate si de epidemia de Sars din Asia.

Federatia din Industria de Ceasuri Elvetiene se asteapta ca exporturile sa creasca cu 6-7 procente anul acesta. Aceasta majorare urmeaza trendul de anul trecut, cånd exporturile au crescut cu 9,2% si a fost depasita bariera de 7 miliarde de dolari a vånzarilor de ceasuri si accesorii derivate in strainatate.

"Preconizam ca 2005 va fi un an bun", a spus Jean-Daniel Pasch, presedintele federatiei. "Lunile ianuarie si februarie au fost puternice, dar stiam ca acest lucru nu va dura. Desi luna martie a fost mai slaba, ramånem optimisti cu privire la intregul an", a adaugat el.

Industria de ceasuri este foarte importanta pentru economia Elvetiei. Numarul angajatilor care lucreaza in acest sector este in prezent de 40.000 comparativ cu 90.000 cåt era in 1970 sau cu 30.000 in 1984, an marcat de probleme pentru producatorii de ceasuri. Exporturile realizate de acest domeniu se situeaza pe locul trei dupa industria de componente destinate instalatiilor si industria farmaceutica.

Desi viitorul industriei pare acum sigur datorita Swatch, care a revigorat interesul pentru piesele mecanice de calitate, ea ramåne vulnerabila la factorii din exterior. Declinul din 2003 datorat scaderii considerabile a exporturilor scoate in evidenta importanta stabilitatii economice, vitala pentru evolutia sectorului. Stagnarea din economia tarilor europene si impactul pe care razboiul din Irak l-a avut au afectat vånzarile semnificativ.

"Cumpararea unui ceas scump este in mare parte o problema de stare de spirit si de incredere", a spus Luigi Macaluso, proprietarul Girard Perragaud, una din companiile importante de lux. "In 2003, oamenii nu erau asa increzatori, iar razboiul din Irak si epidemia din Asia au fost un motiv in plus ca oamenii sa aiba mai putin timp pentru a calatori", a adaugat el.

Ultimele luni au adus o schimbare a starii de spirit, si pentru Richemont, al doilea grup mondial care produce bunuri de lux, inclusiv brandul Jaeger-LeCoulture. Grupul raportase pentru anul financiar 2004-2005 o crestere importanta a vånzarilor sale si se asteapta sa dea publicitatii un profit la fel de important. Si producatorii independenti de ceasuri, care se arata mai retinuti decåt competitorii lor in dezvaluirea de informatii cu privire la piata, considera ca se afla intr-o perioada buna. "2005 pare un an foarte bun", a spus detinatorul brandului Jean Richard, Massimo Macaluso.

Imaginea pietei elvetiene de ceasuri devine mai nuantata daca ne indepartam de suprafata. Segmentul de lux, dominat de branduri independente precum Patek Philippe si Audemars Piguet, dar si de producatori consacrati, pare ca se dezvolta rapid. Cererea pare sa fie puternica in Asia, la fel si vånzarile in Europa si SUA, in pofida preturilor care pot atinge 327.000 de euro pentru un model special, confectionat de måna. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO