Business Internaţional

Temutele fonduri de investitii cu capital privat ies la cumparaturi de marci de lux

04.06.2007, 16:31 28

Temutele fonduri de investitii cu capital privat au pus ochii pe marcile de lux precum Valentino sau Armani, dar nu pentru a umple garderoba executivilor, ci pentru a achizitiona celebrii producatori de lux.
Pana acum cativa ani, relatia dintre directorii executivi ai fondurilor de investitii cu capital privat si marcile de lux era strict vestimentara, rezumandu-se la purtarea unui costum Armani sau Ermenegildo Zegna, sau a unui ceas Rolex in defavoarea unuia produs de TAG Heuer. Marcile de lux au incetat insa sa mai fie simple accesorii pentru ca executivii nu mai vor doar sa le imbrace, ci vor sa le si detina, scrie Financial Times.
Un exemplu recent este achizitia a 30% din grupul italian de moda Valentino de catre fondul de investitii Permira. Permira va lansa o oferta pentru restul actiunilor Valentino neachizitionate, ridicand astfel valoarea celebrului producator de rochii de seara pentru staruri la 2,6 miliarde de euro.
Alte achizitii recente din acest sector includ afacerea cu iahturi a companiei Ferretti, care include si marcile Pershing si Riva, dar si furnizorul de cosmetice si de produse pentru infrumusetare Selective Beauty.
Interesul crescut al fondurilor de investitii private pentru sectorul produselor de lux este un simptom al marilor fluxuri de bani care iau cu asalt fondurile de investitii, fortand astfel indreptarea privirilor spre noi sectoare, neatractive inainte. Cu toate acestea, evolutia trebuie privita cu precautie din cauza gradului ridicat de ciclicitate a industriei, devenita celebra pentru trecerile rapide de la profituri consistente la pierderi.
Deja unii dintre capii industriei au tras semnalul de alarma pentru a anunta venirea fondurilor de investitii. Johann Rupert, presedintele grupului elevetian Richemont, avertizeaza ca "unul dintre lucrurile care ma ingrijoreaza imens de mult sunt fondurile de investitii private, care vin in zone despre care cred ca stiu cum functioneaza, si platesc sume de bani pe care oamenii din industrie nu le pot justifica".
Un exemplu care indeamna la precautie este compania Bally, producatorul elvetian de incaltaminte care a fost cumparat in 1999, an de referinta pentru ultima criza bursiera, de fondul american de investitii TPG (Texas Pacific Group). Restructurarea companiei Bally a durat cinci ani, iar acum este din nou scoasa la vanzare dupa ce tocmai a trecut pe profit.
"Dintotdeauna au existat oameni care scot bani din sectorul de lux, dar acest lucru a depins si de alegerea momentului oportun", spune Kamal Tabet, presedinte general al grupului care a oferit consultanta si finantare companiei Permira pentru achizitia actiunilor Valentino.
Cu toate acestea, bancherii spun ca sectorul produselor de lux din Italia este indeajuns de "copt" pentru a fi consolidat de fondurile de investitii cu capital privat.
Prada, Versace, Salvatore, Ferragamo si Damiani sunt doar cateva exemple ale grupurilor care isi revizuiesc optiunile strategice, iar fondurile cu capital privat sunt pe pozitii pentru a cumpara celebrele marci. Tabet spune ca ofertantii din sectorul fondurilor de investitii private ar putea avea de indurat o competitie dura chiar din partea marilor companii care activeaza in industria de lux, precum Richemont din Elevtia, si cele doua mari grupuri franceze, PPR, care detine marca Gucci, si LVMH, cel mai mare grup de produse de lux la nivel mondial.
Marile conglomerate de lux detin avantajul marimii. Acestia pot negocia mult mai usor cu furnizorii decat fondurile de investitii private, iar infrastructura lor globala contribuie la o extindere mult mai rapida a marcilor in produse noi si pe piete noi.
Sachin Date, partener la Ernst & Young, spune ca "nu exista niciun fel de motiv care sa impiedice functionarea fondurilor de investitii private pe piata produselor de lux". Cu toate acestea, el se asteapta ca fondurile sa fie in cautare de marci deja consacrate pe care sa le poata dezvolta, decat afaceri aflate la inceput si cu un grad ridicat de risc.
"In prima faza, nici nu as pune mana pe marcile de lux", spune Luc Vandevelde, fost presedinte al retailerilor Marks & Spencer si Carrefour si a carui firma de investitii, Change Capital Partners, a cumparat anul trecut Jil Sander, celebra companie de design vestimentar din Germania. Vandevelde considera ca fondurile de investitii cu capital privat au avantajul de a depasi momentele grele ale unui sezon prost, avand in vedere ca investesc in companie intre 3 si 6 ani.
"In acest interval, conducerea companiei are suficienta libertate de a pune lucrurile in ordinea generatoare de valoare", spune Vandevelde. Cu toate acestea, el pune la indoiala atractivitatea companiilor precum Armani sau Valentino, unde designerul fondator inca detine fraiele puterii, si deci este inca asociat cu succesul marcii.
"Nu toate produsele de lux sunt potrivite pentru fondurile de investitii private, la fel cum nici toate fondurile de investitii private nu sunt potrivite pentru produsele de lux", spune Vandevelde.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO