Business Internaţional

Titlul de "mancare sanatoasa" nu garanteaza neaparat calitatea alimentelor

13.11.2006, 22:56 35

Lantul de magazine Hannaford Brothers a dezvoltat un sistem de rating al alimentelor sanatoase. Rezultatele au suparat industria alimentara si i-au speriat pe consumatori.
Pentru multi cumparatori de alimente, sentimentul este familiar: acel subtil iz de virtute care vine din achizitionarea unui produs sanatos. Dar la unul dintre lanturile de magazine alimentare din New England, alegerea unora dintre aceste produse poate induce un sentiment de vina, titreaza International Herald Tribune.
Lantul Hannaford Brothers a dezvoltat un sistem de acordare a unui rating pentru valoarea nutritionala a tuturor alimentelor si bauturilor pe care le comercializeaza. Ratingul se numeste Guiding Star si consta in acordarea de la zero pana la trei stele fiecarui produs. Dintre cele 27.000 de produse care au fost supuse formulei Hannaford, 77% nu au primit nicio stea, inclusiv multe, daca nu cele mai multe, dintre produsele care isi fac reclama ca produse sanatoase.
Printre acestea se numara sucul de legume V8 (prea mult sodiu), Campbell Healthy Request Tomato Soup, cele mai multe din semipreparatele Lean Cuisine si Healthy Choice si aproape toate iaurturile cu fructe (prea mult zahar). Lapte integral? Prea multe grasimi, nicio stea. Previzibil, cele mai multe fructe si legume au castigat trei stele, la fel ca somonul si cerealele Post Grape-Nuts.
Intr-un moment in care din ce in ce mai multe produse sunt prezentate ca sanatoase, faptul ca atat de multe au picat la testul Hannaford ridica intrebari despre integritatea pretinselor date nutritionale, care sunt reglementate de Food and Drug Administration (FDA). Sau poate ca standardele Hannaford sunt prea pretentioase sau draconice.
Oricare ar fi raspunsul, rezultatele par sa confirme banuiala ca beneficile promovate de numeroase produse au mai multa legatura cu marketingul decat cu nutritia.
Mai mult, sistemul de rating introdus in septembrie pune magazinul in ciudata pozitie de a judeca chiar produsele pe care incearca sa le vanda, asta ca sa nu mentionam companiile care furnizeaza alimentele.
De fapt, multora dintre produsele care apar sub brandul Hannaford nu li s-a acordat nicio stea.
Hannaford spune ca nu incearca sa tina predici, nici sa ofere o lista da-si-nu, ci doar sa ofere un ghid cumparatorilor care isi doresc acest lucru. Putini o fac, conform increderii consumatorilor in piramida alimentelor a Departamentului de Agricultura.
Mai mult, a spus compania, chiar si intr-o dieta echilibrata este suficient loc pentru alimente fara stea.
Faptul ca industria alimentara nu este prea fericita si contrazice concluziile Hannaford nu este o mare surpriza.
"Nu ne place ideea ca exista mancaruri 'bune' si mancaruri 'rele', si nici acest tip de rating arbitrar", a spus John Faulkner, director de brand la Campbell Soup. Linia de supa Healthy Request, a spus el, a fost "aliniata la definitia guvernului pentru 'sanatos'."
De asmenea, purtatorea de cuvant pentru ConAgra, Stephanie Childs, a spus ca ar dori sa stie cum a ajuns Hannaford la concluzia ca atatea produse din linia Healthy Choice nu merita nicio stea.
"Acest lucru vine ca o surpriza pentru noi," spune Childs.Healthy Choice, care ofera o gama larga de produse, de la mancare ingetata la sosuri pentru paste si carnuri din categoria delicatese, "urmeaza cele mai stricte cerinte FDA pentru ceea ce considera sanatos", spune ea.
Admiratorii Guiding Stars spun ca ratingul demonstreaza ca datele nutritionale de pe ambalaje pot induce cumparatorii in eroare, chiar daca, tehnic, sunt adevarate. Multe ambalaje scot in evidenta beneficiile unor atribute, bogat in fibre, de exemplu, sau fara grasimi, in timp ce ignora negativele, ca prea multa sare, spun ei.
"Te uiti la produsele General Mills si arata ca si cum ar fi proaspat culese din gradina, dar ar putea fi gresite din punct de vedere nutritional", a spus Michael Jacobson, director executiv la Centrul de Stiinta in Interesul Public, un grup cu sediul la Washington care sprijina initiativa.
"Pot avea mult zahar chiar daca sunt bogate in fibre." Multe dintre produsele carora li se face reclama ca fiind sanatoase nu au primit nicio stea din partea Hannaford deoarece contineau prea multa sare sau zahar sau insuficienti nutrienti, a spus Lisa Sutherland, profesor asistent in pediatrie si cercetator nutritionist la Dartmouth Medical School, care a facut parte din grupul care a dezvoltat formula Hannaford.
V8, de exemplu, care spune ca are "antioxidanti esentiali" si "multe vitamine", este "ca si cand ai bea o vitamina cu enorm de multa sare in ea", a spus ea. Sutherland sustine ca regulile guvernului pentru etichetare si chiar definitia pentru "sanatos" sunt prea vagi.
FDA, de exemplu, are doar reguli de ambalare deosebite pentru produsele care afirma ca au proprietati nutritive deosbite. Reglementarea lor nu merge mai departe.
"Chestia e ca numeroase dintre pretentiile pe care le auzim din partea producatorilor sunt aiureli", a spus Joseph Baca, director la biroul de conformitate la Centrul Pentru Siguranta Alimentelor si Nutritie Aplicata. "Dar nu ajung pana in punctul in care sa le putem numi false sau eronate."
Hannaford, unitate a Delhaize America, una dintre diviziile Delhaize Group din Bruxelles, a initiat campania Guiding Stars dupa ce un studiu a demonstrat ca cumparatorii sunt confuzi in ceea ce priveste informatiile nutritionale care le sunt la indemana.
Hannaford a format un consiliu din sapte nutritionisti si un medic pentru a inventa o formula care sa masoare cat de sanatoasa este mancarea.
Algoritmul evalueaza o portie de 100 de calorii din fiecare produs folosind doar informatiile nutritionale si lista de ingrediente care sunt disponibile pe ambalajul produsului. Un produs primeste puncte pentru vitamnie, minerale, fibre si cereale integrale, dar pierde puncte pentru grasimi hidrogenate, grasimi saturate, colesterol, sare adaugata si zahar adaugat.
Oamenii care aleg sa urmeze regimul Hannaford vor avea cu adevarat o dieta spartana.
Nu numai prajiturelele si chipsurile au avut un rating foarte prost, ci si laptele integral (desi laptele degresat a primit trei stele) si alte produse cu un nume care suna foarte sanatos ca Healthy Request Old-Fashioned Chicken Soup.
Pranzurile de trei stele recomandate pe site-ul Hannaford sunt departe de mesele pe care cei mai multi oameni sunt obisnuiti sa le manance.
Hannaford sugereaza ca gustare strugurii, merele, stafidele, iaurtul simpu, telina, morcovii si popcornul fara sare. Un pranz sanatos este reprezentat de pui la gratar cu garnitura de spanac, cu paine multicereal si un mar.
Elizabeth Sloan, presedintele Sloan Trends, care urmareste industria alimentara, a spus ca producatorii merita sa fie apreciati pentru ca si-au reformulat produsele pentru a fi mai sanatoase.
A declarat de asemenea ca este nerealist sa asteptam din partea producatorilor sa elimine in totalitate grasimile, zaharul si sarea pentru ca nimeni nu ar fi atras de rezultat.
"Trebuie sa pastreze gustul", a spus ea. "Uitati-va la acele produse super-sanatoase din magazinele de alimente naturiste. Nu au gust bun."
Notele slabe acordate de Hannaford arata "ce se intampla atunci cand un grup independent stabileste criteriile", a declarat Marion Nestle, profesor de nutritie la New York University.
"Cat despre pretentiile de aliment sanatos, asteptati-va la din ce in ce mai multe", a spus ea. "Este unicul lucru care mai vinde mancarea in zilele noastre."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO