Business Internaţional

Traian Băsescu: Înainte de ’89 România importa prin portul Constanţa materii prime şi exporta produse finite. Acum Constanţa este mai mult o poartă de legătură

Băsescu: Portul Constanţa este singurul port conectat cu Dunărea, cu canalul Main-Dunăre şi cu Rotterdam. Foto Silviu Matei

Băsescu: Portul Constanţa este singurul port conectat cu Dunărea, cu canalul Main-Dunăre şi cu Rotterdam. Foto Silviu Matei

Autor: Ioana Nita

12.05.2013, 20:00 1224

Până în decembrie 1989 portul Constanţa era folosit în principal pentru exportarea bunurilor produse de economia României şi pentru importul de materii prime, însă acum portul Constanţa este mai mult o poartă de legătură între România şi restul lumii, dar şi pentru centrul şi estul Europei, a spus preşedintele României Traian Băsescu într-un documentar CNN.

Importarea de materii prime şi exportarea de produse finite sunt procese care caracterizează mai ales economiile dezvoltate şi în curs de dezvoltare.

Traian Băsescu a menţionat că vrea să dezvolte portul de la Marea Neagră astfel încât acesta să devină un punct strategic de legătură între estul şi vestul Europei.

Din punct de vedere logistic însă, va fi foarte dificil pentru România să se asigure că drumurile şi căile ferate care pleacă dinspre portul Constanţa îşi vor atinge pe deplin potenţialul, notează CNBC. În prezent, portul Constanţa funcţionează doar la jumătate din capacitatea sa anuală de 100 milioane de tone. O mare parte din infrastructura transportului feroviar de marfă din România trebuie modernizată pentru că aceasta a fost proiectată şi construită în era comunistă.

Prin sectorul românesc al Dunării au fost transportate anul trecut 31 milioane de tone de bunuri, în creştere faţă de anul trecut, însă la o treime din capacitatea totală. Dar, în pofida acestor date care nu indică productivitate maximă, Traian Băsescu, fost căpitan de vas, este încă optimist. El a afirmat că portul Constanţa este poarta de acces de la capătul „autostrăzii albastre“ care se întinde pe 1.500 de mile de la portul Rotterdam din Marea Nordului prin intermediul căilor navigabile din Olanda, Germania, Austria, Ungaria şi Serbia.

„Din punct de vedere strategic, este extrem de important să ai un asemenea port legat de tot restul Europei“, a spus preşedintele României, adâugând că acesta este singurul port conectat cu Dunărea, cu canalul Main-Dunăre şi cu Rotterdam.

Ideea dezvoltării infrastructurii maritime şi logistice a României este primită cu entuziasm şi de partenerii europeni ai ţării, care susţin îmbunătăţirea transportului de mărfuri în Europa şi în afara continentului. Însă progresul făcut până acum în acest sens nu le dă acestora prea mari speranţe.

Comisarul european pentru dezvoltarea re­gională Johannes Hahn a declarat că cele 14 ţări implicate în îmbunătăţirea schimburilor comerciale în regiunea Dunării, inclusiv România, trebuie să ia măsuri în acest sens.

Traian Băsescu consideră însă că declaraţia este mult prea critică şi că nu face referire la angajamentul şi progresul făcute de România în privinţa îmbună­tăţirii infrastructurii de când a aderat la Uniunea Europeană în 2007. „Nu ştiu de ce comisarul european este atât de pesimist. Am investit deja peste 300 milioane euro în proiectul Dunărea utilizând fondurile europene aferente perioadei 2007-2013 şi vom continua să facem acest lucru“, a menţionat Băsescu. El susţine că in­tensi­ficarea schimburilor comerciale prin intermediul acestor proiecte va reprezenta o componentă-cheie a strategiei de dezvoltare a României în următorii ani.  România este una dintre cele mai sărace state din Uniunea Europeană, doar Bulgaria având PIB-ul per capita mai mic decât al ţării noastre, potrivit datelor Eurostat.

Proiectul Dunărea este soluţia pentru trans­por­tarea bunurilor prin România către centrul Europei şi este un element-cheie pentru strategia noastră de dezvoltare, a mai spus preşedintele României.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO