Business Internaţional

Un investitor canadian construieste cel mai mare port de iahturi din Muntenegru

01.11.2006, 13:01 54

Muntenegru investeste in turism prin deschiderea unui port de iahturi (marina) care sa atraga clientii cu bani.
Sub umbra masiva a cladirii de ciment, muncitorii de pe santierul naval Arsenal curata rugina de pe partea exterioara a unei nave rapide de patrulare Type 270, una dintre bunurile navale mostenite de Muntenegru de la fosta Iugoslavie, scrie International Herald Tribune.
Vasul vechi facut in Rusia, echipat cu doua tuburi de torpila, va vedea drumul spre Egipt, pe masura ce micul stat Muntenegru isi va vinde flota si se va pregati pentru integrarea in Nato.
Dar guvernul care a condus tara catre independenta prin intermediul referendumului din luna mai are planuri mai mari pentru vechiul santier naval care a fost construit de catre armata austro-ungara in 1889 si folosit mai apoi ca escala de catre sovietici.
Peter Munk, un antreprenor canadian, a castigat contractul pentru a dezvolta locatia de 24 de hectare de pe panoramica Bay of Kotor ca pe un loc de ancorare a iahturilor de lux, cu 724 de locuri de stationare, cea mai mare din Mediterana de Est.
Munk este presedinte al Barrick Gold, care si-a recapatat recent pozitia de cea mai mare si mai profitabila companie de exploatare a zacamintelor de aur. Intentia sa este sa cumpere si sa transforme santierul naval, dar detine si o parte din TriGranit, compania maghiara de real estate care va construi statiuni de vacanta in apropiere.
Oficialii din Muntenegru au observat ca Munk a facut o propunere de 150 de milioane de dolari pentru un port de ambarcatiuni, parte a planului unui complex de 500 de milioane de dolari care va fi construit in trei ani, ca ancora a unui turism de inalta clasa in jurul golfului.
Investitorul canadian spune ca "s-a indragostit de zona cand a fost in croaziera acolo" si a vazut potential pentru o statiune de odihna.
"Fortele navale ale Pactului de la Varsovia nu au ajuns acolo din greseala si nici imperiul austro-ungar."
Banca Mondiala si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare vor ajuta la finantarea curatarii mediului si noii infrastructuri. Municipalitatea locala din Tivat a promis ca va imbunatati sistemul de furnizare cu apa in doi ani. "Aspiratiile noastre si cele ale lui Munk au coincis", a spus primarul din Tivat, Dragan Kankaras. "Ne-am pus de acord asupra telului nostru: hoteluri, mall-uri, apartamente de lux cu garantia brandurilor mondiale ca operatori."
Santierul naval angajeaza 450 de muncitori, in scadere de la 1.500 cat avea in 1980, cand Tivat inregistra cel mai mare venit pe cap de locuitor din Iugoslavia.
Muncitorii au primit pachete compensatorii generoase si multi spera sa fie reangajati sa repare iahturi.
Munk spune ca locuitorii orasului se vor bucura de castiguri ametitoare de pe urma iahturilor. "Imaginati-va cererile de aprovizionare", spune el. "Fiecare fermier care cultiva rosii, fiecare producator de vin, fiecare brutar care face paine, fiecare macelar care taie carnea" va profita de expansiunea rapida a traficului iahturilor.
Cu toate acestea, cativa primesc vestea schimbarii scopului santierului naval cu tristete. "Parintii mei, parintii tuturor, au lucrat aici toata viata", spune Iiija Nisevic, sales manager. Dar alti dezvoltatori ai turismului vad inaugurarea parcului de ambarcatiuni ca pe un lucru bun. Hotelul Splendid din apropiere, deschis acum trei luni, include o platforma de aterizare pentru elicopterele clientilor "cu buzunarele pline" care vor trece pe la Tivat. "Ne asteptam la o crestere semnificativa cu asemenea clienti", spune Zarko Radulovic, unul dintre proprietarii hotelului.
Pedrag Nenezic, ministrul turismului in Muntenegru, spune ca cererea depaseste deja cu 30 de procente capacitatea hotelului. "Asa ca incercam sa acceleram atat procesul de privatizare, cat si investitiile greenfield."
Programul de Dezvoltare al Natiunilor Unite (UNDP), care a sfatuit guvernul referitor la afacerea parcului de ambarcatiuni, spune ca turismul ce evolueaza atat de rapid este riscant pentru ca este vazut ca o constructie hazardanta precum celelalte de pe orasele de coasta. "Frumusetea naturala este unica sansa de succes pentru Muntenegru", spune Garret Tankosic-Kelly, sef al UNDP. "Dar strategia de turism ar putea da roade doar daca toate grupurile de interes ar putea fi aliniate conform aceleiasi politici."
Munk spune ca a obtinut o scutire de taxe pentru combustibili si alte reduceri de costuri portuare pentru cativa ani, odata cu eliminarea regulilor "inadecvate si impovaratoare".
Intelegerea ar trebui sa apere investitorii de jocuri politice, pe masura ce coalitia la putere formeaza un nou guvern, primul de la unirea Serbiei cu Muntenegru. Dupa ce a asigurat victoria in alegeri luna trecuta, Djukanovic a decis sa se retraga. Partidul cu inclinatii de stanga l-a ales pe Zeljko Sturanovic, ministrul justitiei, sa fie primul-ministru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO