Business Internaţional

Va gusta Sainsbury''s diferenta?

11.10.2005, 15:14 14

Luna trecuta, Sainsbury''s a preluat un nou slogan, spunandu-le clientilor sai sa "incerce ceva nou" (Try Something Different). De fapt, avea acest slogan in plan de 12 luni, arata BBC News. Si cat de mult conteaza un an.

Cu un an in urma, noul director Justin King dezvaluia un plan pe trei ani denumit "Make Sainsbury''s Great Again", angajandu-se sa majoreze vanzarile cu 2,5 miliarde de lire sterline (3,66 miliarde de euro) in aceasta perioada.

Se pare acum ca exista indicii solide privind aparitia primelor rezultate ale acestui plan. Vanzarile au crescut, rafturile sunt pline, iar moralul salariatilor este destul de ridicat.

"Nu exista nici o indoiala, au trecut de ce a fost mai greu", spune Hilary Cook din cadrul Barclays Stockbrokers.

Analistii se asteapta ca vanzarile grupului sa creasca cu 1,5-4%, in contextul in care cota de piata detinuta de grup a crescut pana la 15,74% de la 15,4% anul trecut, conform analistilor acestei piete.

Recent, grupul a reusit chiar sa-si devanseze principalii rivali, Tesco si Asda, detinand prima pozitie in clasamentul revistei The Grocer din punctul de vedere al celor mai mici preturi.

"Cred ca aceasta perioada le este foarte favorabila", spune Sanjay Vidyarthi, analist al sectorului de retail in cadrul Teather & Greenwoord. "Cota de piata pe care o detin sugereaza ca grupul este in curs de revenire si pot estima cresterea la 1,5%-2%".

Acesta adauga: "Din punct de vedere operational, au luat toate masurile corecte", referindu-se la aspectul imbunatatit al magazinelor si la noile reclame lansate de grup.



Ce s-a schimbat?

Conform planului pe trei ani lansat de Justin King, au fost reduse considerabil ambitiile grupului de a automatiza parti ale lantului sau de supply, o "imbunatatire" de 3 miliarde de lire sterline realizata de fostul director executiv al grupului, Sir Peter Davis, in legatura cu care Sainsbury''s recunoaste ca nu a reusit sa aduca produsele pe rafturi.

De asemenea, Sainsbury''s s-a declarat hotarat sa faca fata competitiei cu rivalele sale mai mari Tesco si Asda prin reduceri de preturi.

Acest lucru nu a fost insa usor. Au fost inchise magazine, a fost redus numarul locurilor de munca, iar firma a suspendat micile magazine ce functionau pe langa benzinarii.

Iar grupul i-a uimit pe investitori cand a anuntat ca aceste modificari vor costa 550 de milioane de lire sterline (806,9 milioane de euro), suma ce anula aproape in intregime profiturile pe intreg anul si injumatatea valoarea dividendelor.

Magazinele nu si-au dezamagit insa clientii, in ceea ce priveste calitatea produselor comercializate.

In unele locatii, recenta preluare de catre Morrison''s a rivalei Safeway a fost spre beneficiul Sainsbury''s.

"Formatul Morrison''s este potrivit pentru Yorkshire, dar nu si pentru Surrey si de aceea consumatorii s-au indreptat catre Sainsbury''s", arata Jonathan Pitkanen, analist al sectorului de retail in cadrul Fitch.

Iar campania desfasurata de "fata publica" a Sainbury''s, Jamie Oliver, pentru produse mai sanatoase destinate consumului scolarilor, a facut grupului publicitate gratuita.

"Totul merge foarte bine, toate aceste lucruri sunt extrem de complicate, mai ales avand in vedere conditiile foarte dificile ale actualului mediu comercial", spune Richard Hyman, managing director in cadrul Verdict Consulting. "Tot respectul pentru Justin."

Poate ca Justin King a inceput in sfarsit sa pretuiasca sloganul boss-ului Sainsbury''s, Lord John Sainsbury, "retail is in the detail".



Nori de furtuna la orizont

Totusi, desi au numai cuvinte de lauda pentru aceasta redresare reusita, analistii avertizeaza ca Sainsbury''s trebuie sa fie permanent atent avand in vedere inasprirea conditiilor mediului de retailing.

"As putea spune ca sunt 100% sigur ca acesta se va inrautati", spune Hyman.

"Schimbarile de ordin structural au facut acest mediu mult mai competitiv, mai dur."

Chiar si Asda a suferit o scadere in ultimele luni, unii sustinand ca a saturat piata de discounturi.

In cazul Sainsbury''s, reducerile de preturi prin care compania incearca sa faca fata competitiei venite din partea Asda si Tesco vor afecta probabil marjele, si prin urmare profiturile companiei.

In acelasi timp, specialistii cred ca Sainsbury''s nu a reusit sa se integreze pe principala piata de crestere, cea a micilor magazine (convenience stores).

Tesco va putea deschide un numar urias de magazine in toata tara.

In septembrie, King s-a alaturat eforturilor Asda de a submina dominatia Tesco asupra acestei piete, solicitand masuri menite a opri liderul acestei piete de la a acapara 40% din piata britanica. Analistii sustin insa ca Sainsbury''s este singur raspunzator pentru lipsa magazinelor.

"Tesco a achizitionat TNS pentru a obtine magazine, iar Co-op a cumparat Alldays", spune Jonathan Pitkanen din cadrul Fitch.

Acesta crede ca magazinele format convenience store vor deveni din ce in ce mai populare in randul celor ce au bani, dar nu au timp pentru cumparaturi, cautand cel mai apropiat magazin.

Iar sperantele Sainsbury''s privitoare la masurile antitrust ar putea fi de asemenea spulberate.

"Comisia pe probleme de competitie va decide in perioada urmatoare ce constituie un supermarket, iar magazinele de format mic vor fi incluse in aceasta dezbatere", arata Pitkanen.

"Cei de la Tesco au fost foarte intelepti si au achizitionat formatele inainte de aceasta revizuire si nu li se poate cere sa le vanda".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO