Business Internaţional

Va insemna vanzarea brandurilor de lux sfarsitul problemelor pentru Ford?

Va insemna vanzarea brandurilor de lux sfarsitul problemelor pentru Ford?

Ford va obtine din vanzarea brandurilor Jaguar si Land Rover catre grupul indian Tata Motors aproximativ doua miliarde de euro

17.03.2008, 21:04 19

Analistii avertizeaza ca Ford - care a renuntat la o serie de divizii, mergand de la agentia de inchirieri auto Hertz pana la brandul de lux Aston Martin - va trebui sa se concentreze acum asupra celorlalte operatiuni care ii aduc pierderi: productia si vanzarea de automobile in Statele Unite, scrie International Herald Tribune.
Compania a pierdut in ultimii doi ani peste 15 miliarde de dolari (9,7 mld. euro) si se afla in mijlocul unui proces de restructurare, care include inchiderea a saisprezece fabrici de pe piata nord-americana si renuntarea la zeci de mii de locuri de munca, in incercarea de a reveni pe profit incepand cu 2009.
Pentru a putea finanta acest proces, oficialii companiei se afla in negocieri cu indienii de la Tata Motors, care sunt interesati de achizitionarea brandurilor Jaguar si Land Rover. Insa, odata cu finalizarea acestei tranzactii, Ford se va afla in fata unei noi dificultati: imposibilitatea de a mai transforma active in bani lichizi, spun analistii.
Chiar daca producatorul ar putea decide vanzarea diviziei de servicii financiare sau a brandurilor Volvo si Mercury, asemenea miscari par foarte putin probabile pe termen scurt, in conditiile in care acestea nu au capacitatea de a aduce sume mari in conturile companiei.
"Odata ce negocierile privind vanzarea Jaguar si Land Rover vor fi finalizate, alte tranzactii vor fi greu de incheiat in perioada urmatoare", spune John Casesa, managing partner al firmei de de consultanta auto Casesa Shapiro Group. "Vanzarea Volvo ramane o solutie, insa acesta nu este un moment in care sa poti obtine un pret prea bun pentru active", a adaugat el.
Grupul indian Tata Motors si Ford finalizeaza ultimele detalii ale acordului de vanzare a brandurilor Jaguar si Land Rover, dupa ce in ianuarie indienii au castigat licitatia organizata de catre cei de la Ford. Compania va plati pentru cele doua marci de lux 2 miliarde de euro. Tata este unul dintre cei mai mari furnizori de piese pentru cele doua branduri, prin intermediul Corus, producatorul de otel pe care l-a achizitionat in 2007.
Aceasta tranzactie va crea atat o serie de oportunitati, cat si o serie de provocari pentru Tata Motors, spun analistii. "In urma cu 10-12 ani, Tata era un producator de autobuze si autocamioane. Acum, compania este in aceeasi masura si un producator de autoturisme, fiind pe cale sa-si adauge in portofoliu doua nume precum Jaguar si Land Rover", spune Mohit Arora, managing director pentru India al J.D. Power. "Exista insa anumite temeri potrivit carora o asemenea dimensiune va crea dificultati de functionare pentru producatorul indian", a adaugat el.
In ultimii ani, implicarea fondurilor de investitii private in operatiunile de preluare au impins preturile unor asemenea tranzactii la cote record, dar turbulentele din segmentul financiar, care au debutat anul trecut, au generat o inasprire a conditiilor de creditare, fortand o scadere semnificativa a preturilor activelor.
In timp ce Caesna spune ca pentru Ford va fi din ce in ce mai dificil sa obtina credite, compania pare sa aiba nevoie urgenta de bani lichizi. Producatorul si-a ipotecat in 2006 o serie de active, in incercarea de a obtine 23 de miliarde de dolari, bani necesari pentru finantarea procesului de restructurare. Creditul obtinut a ajutat Ford sa incheie anul fiscal 2007 cu 34,7 miliarde de dolari in bani lichizi, instrumente financiare si active pe termen scurt.
Producatorul, care are o capitalizare de piata de 13,5 miliarde de dolari, a asistat la prabusirea cu 80% a propriilor actiuni incepand cu 2001, momentul in care a inceput trendul descendent al vanzarilor de automobile de pe piata americana.
Incheierea unei tranzactii cu Tata Motors ar dizolva divizia Premier Automotive Group, al carui singur brand ar ramane Volvo. Marca suedeza, achizitionata de Ford in 1999 pentru 6,45 miliarde de dolari, este vazuta ca urmatoarea candidata la procesul producatorului american de transformare a activelor in lichiditati. Dar asta numai dupa ce conditiile de pe piata vor inregistra o serie de imbunatatiri. "In primul rand, Volvo nu aduce nici un ban companiei", spune Kevin Tyan, analist la Argus Research. "De asemenea, acesta nu reprezinta un brand equity (termenul se refera la un produs care depinde de asocierile pe care le face consumatorul - n.red.)", a adaugat el.
Ford nu face publice rezultatele Volvo, insa oficialii companiei au declarat ca divizia a inregistrat pierderi in 2007. Mai mult, compania a redus in ianuarie valoarea activelor contabile detinute de catre Volvo cu 2,4 miliarde de dolari, ca urmare a unei revizuirii a estimarilor privind rezultatele diviziei.
Ford a achizitionat Volvo intr-o perioada dificila pentru producatorii de automobile din Detroit, estimand la acea data ca ar putea vinde pana la 650.000 de masini pe an. Desi pana recent Volvo a fost una din diviziile profitabile ale producatorului american, aceasta tinta nu a fost atinsa niciodata.
La inceputul lunii martie, oficialii Ford au declarat ca intentioneaza sa dezvolte un plan menit sa ajute Volvo sa opereze "pe o baza separata" fata de cea a Ford, intarind speculatiile potrivit carora producatorul incearca vanzarea brandului suedez.
"Cel mai probabil Volvo va fi vandut, dar asta se va intampla in momentul in care Ford va putea obtine o oferta mai buna", a declarat Pete Hstings, analist la Morgan Keegan. "Brandul ar putea fi foarte atractiv pentru investitori. Tocmai de aceea Ford nu il va lasa sa-i scape pentru un pret prea mic", a adaugat el.
Renuntarea la marca suedeza a fost subiect de discutie o perioada indelungata - printre posibilii cumparatori fiind vehiculat numele producatorului german BMW - insa compania a decis, la sfarsitul anului trecut, pastrarea in portofoliul sau, cel putin pentru moment, a marcii care este prezenta pe piata de 81 de ani.
Mai mult, vanzarea Volvo ar putea fi insa foarte dificila in conditiile in care o serie de modele Ford impart aceeasi platforma cu marca suedeza. De fapt, acum reprezentantii marcii suedeze spera chiar la o imbunatatire a situatiei. In momentul in care Jaguar si Land Rover nu vor mai concura cu Volvo pentru a atrage atentia si banii companiei mama, Fredrik Arp, directorul executiv al producatorului suedez, spera ca Ford isi va concentra mai mult atentia asupra brandului de lux.
"Suntem foarte multumiti de faptul ca in sfarsit avem o imagine clara asupra pozitiei pe care o ocupam in cadrul familiei Ford", a declarat Arp la inceputul lunii, in cadrul Salonului Auto de la Geneva, unde Volvo a lansat utilitara sport XC60, despre care sustine ca este cea mai sigura masina construita vreodata.
In ciuda pierderilor inregistrate de Volvo, unii analisti considera ca efortul Ford de a pastra in portofoliul sau marca suedeza merita. Desi este indiscutabil un produs apartinand clasei de lux, unii dintre acestia observa ca Volvo nu este un brand exclusivist, precum Mercedes sau BMW. Acest fapt il transforma intr-o povara mai usoara pentru producatorul american, pastrarea sa fiind mult mai putin costisitoare decat revitalizarea Jaguar, de exemplu.
"Volvo se afla in segmentul de lux, dar este foarte aproape de clasa de pret medie", spune Garel Rhys, de la Centrul de Cercetare a Industriei de Automobile de la Universitatea din Cardiff. "Asta va permite Ford sa-si mareasca volumul vanzarilor mult mai usor decat daca Volvo ar fi fost, sa zicem, un competitor direct pentru Mercedes sau BMW", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO