Business Internaţional

Va reusi Disney sa depaseasca criza in care se afla?

20.09.2005, 19:21 29

Pe 4 aprilie 2003, Glen Keane, unul dintre cei mai respectati creatori din cadrul Walt Disney Company, a convocat 50 din colegii sai la o discutie privitoare la conflictul ce aparuse in cadrul studioului. Creatorii Disney se impartisera in doua tabere: cei care se pricepeau la crearea de animatie pe calculator si cei care refuzau sa renunte la creioane, arata The New York Times.

Keane, un veteran in cadrul companiei, creator al bestiei din "Beauty and the Beast" si Ariel din "The Little Mermaid", sustinea a doua tabara. Totusi, recent, convingerile sale traditionaliste incepusera sa-si piarda din putere.

Timp de o ora, Keane a incercat sa cantareasca avantajele si dezavantajele ambelor metode de creatie, ceilalti ascultand in liniste. In scurt timp insa, spiritele s-au incins.

In cadrul unui interviu acordat recent, Keane isi aminteste ca unul din supraveghetorii departamentului de animatie pe calculator l-a intrebat in cele din urma: "Daca ai putea face toate acele lucruri minunate despre care vorbesti, dar ar trebui sa renunti la creion, ai face acest lucru?". Keane a ezitat putin inainte sa raspunda afirmativ.

Trei saptamani mai tarziu, creatorilor companiei li s-a spus ca Disney se va concentra pe realizarea de filme de animatie cu ajutorul computerului, abandonand o traditie de 70 de ani de desenare manuala de personaje, in favoarea unui stil facut cunoscut de rivalii mai noi si mai de succes ai companiei, ca Pixar Animation si DreamWorks Animation. Rezultatul, o adevarata revolutie in cadrul studioului.

La doi ani si jumatate de la luarea acestei decizii, Disney va lansa "Chicken Little,", primul dintr-o serie de patru filme de animatie computerizata realizate in cadrul recent-reorganizatului studio.

Compania spera ca acest film, im-preuna cu altele ca "Meet the Robin-sons", "American Dog" si "Rapunzel Unbraided", sa-i aduca gloria din trecut.

Motivul nu este numai mandria. Filmele de animatie au fost candva inima Disney, un segment profitabil ce sustinea diviziile de parcuri tematice, carti si home video ale acesteia. Iar profitul este la fel de important pentru Disney in aceste zile ca si recastigarea reputatiei din trecut.

Saptamana trecuta, compania a anuntat ca se asteapta ca studioul sa inregistreze pierderi de pana la 300 milioane de dolari pe trimestrul patru din cauza performantelor slabe ale diviziei sale de live-action. Per total, Disney Company a inregistrat un profit net de 2,27 miliarde de dolari pe primele trei trimestre ale anului fiscal 2005 pe baza rezultatelor solide ale retelei sale ABC si ale canalului sport ESPN.

"Din punct de vedere psihologic, ''Chicken Little'' este foarte important pentru Disney," arata Hal Vogel, analist financiar.

Cifrele legate de box office arata cat de adanca este criza. Studioul a inregistrat cel mai important moment al recentei sale popularitati odata cu lansarea in 1994 a "The Lion King", ce a adus incasari de 764,8 milioane de dolari pe plan global. Spre deosebire, ultimele noua filme de animatie ale Disney, realizate sau achizitionate, au generat 758,3 milioane de dolari combinat. "The Incredibles", filmul creat de Pixar in 2004, a adus 630 milioane de dolari, aproape la fel cat ultimele opt filme animate ale Disney.

Astfel, in momentul discutiei din 2003, Disney trecea printr-o adevarata criza de identitate. Compania trebuia sa se reinventeze sau sa dispara.

Competitia in domeniul realizarii filmelor de animatie este insa in prezent mai stransa decat oricand. Jeffreu Katzenberg, ce a parasit Disney in 1994 dupa un conflict cu directorul executiv al companiei Michael D. Eisner, a devenit cofondator al DreamWorks SKG. DreamWorks Animation este acum una din cele mai aprige rivale ale Disney.

Steven P Jobs, fondatorul Apple Computers si CEO al Pixar, a criticat Disney anul trecut. Jobs a intrat in conflict si cu Eisner, in ciuda faptului ca cele doua companii sunt partenere din 1991. Recent, Jobs a acceptat in cele din urma sa reia discutiile cu Disney cu privire la un nou acord de distributie ce va incepe din 2007.

Astfel, "Chicken Little" va fi cu siguranta unul dintre cele mai "urmarite" filme de acest tip, nu numai de catre spectatori, ci si de investitori, rivali.

Aceasta nu este singura data cand Disney a inregistrat un esec. Dupa ce Walt Disney a murit de cancer la plamani in 1966, studioul a intrat intr-o stare de paralizie, creatorii intrebandu-se ce fel de filme urma sa realizeze Disney. Iar unii creatori, ca regizorul Tim Burton si John Lasseter, care a creat "Toy Story" in cadrul Pixar, unde este acum director de creatie, au parasit compania.

Astfel ca, pana in 1984, cand Katzenberg s-a alaturat Disney pentru a se ocupa de divizia de filme si filme de animatie, studioul a fost la pamant. Katzenberg a reusit sa redreseze studioului cu filme de success ca "The Little Mermaid", "Beauty and the Beast", "Aladdin" si "The Lion King".

Insa, in 1994, Katzenberg a plecat pentru ca Eisner a refuzat sa-l numeasca presedinte al Disney. In acel an, acesta a contribuit la crearea DreamWorks SKG, unde detine acum un studio propriu.

In urma plecarii sale, Disney a intrat in defensiva. Studioul si-a pierdut din inspiratie dupa plecarea lui Katzenberg.

Pana in 1998, divizia de filme de animatie a Disney a crescut pana la 2.200 angajati, cu mult mai mult decat isi putea permite compania, avand in vedere ca nu mai reusea sa lanseze la fel de multe filme de succes. In 2001, Disney a inceput sa disponibilizeze din creatorii sai si sa inchida studiouri.

David Stainton a devenit al treilea director al diviziei de filme de animatie a Disney in tot atatia ani, insa acesta nu era pregatit pentru situatia in fata careia s-a aflat in prima sa saptamana.

"Stateam intr-o camera si vizionam ''Chicken Little'' intrebandu-ma ''Doamne, ce o sa fac''", isi aminteste Stainton in cadrul unui interviu acordat luna trecuta. "Acesta este filmul despre care ei cred ca va fi un succes? Aproape am izbucnit in plans".

Stainton i-a spus lui Dindal, directorul ce initiase proiectul legat de realizarea "Chicken Little" in 2001, ca povestea nu va merge. Dindal si-a luat o pauza de trei luni si a refacut scriptul, transformand "Chicken Little" intr-o poveste a unui baietel ce incearca sa-si salveze orasul de extraterestri.

In acelasi timp, Stainton se gandea cum sa rezolve conflictul dintre cele doua tabere de creatori ai Disney. In momentul in care a fost angajat, Eisner si Richard Cook, presedinte al Walt Disney Studios, i-au spus ca doresc ca filmele Disney sa fie mai alerte, un fel de comedii contemporane realizate pe computer cu o turnura dramatica (cu alte cuvinte, arata un oficial al Disney), un fel de "Shrek", film realizat de DreamWorks.

Stainton era constient insa ca va avea nevoie de un creator cu greutate de partea sa daca va dori sa aiba succes. "M-am gandit ca va fi nevoie ca unii artisti sa-i convinga pe altii ca aceasta idee este viabila", a declarat acesta. Astfel, in februarie 2003, o luna dupa ce a fost angajat, acesta a reactionat cu entuziasm cand Keane s-a intalnit cu el si cu Eisner si i-a prezentat scene realizate din creion pentru "Rapunzel Unbraided", bazata pe o poveste. Stainton si Eisner i-au spus lui Keane ca vor da unda verde filmului cu conditia ca acesta sa fie realizat pe computer. Keane a ezitat.

"Mi-a placut foarte mult ''Shrek'', insa personajele, in special printesa Fiona, imi pareau de plastic", spune Keane. Afland despre ceea ce s-a discutat in cadrul inalnirii celor trei, traditionalistii s-au strans cu totii in jurul lui Keane.

Indiferent daca urma sau nu sa fie realizat, flimul "Rapunzel Unbraided" oferea o metoda prin care Stainton forta dialogul dintre cele doua tabere. Astfel, dupa intrunirea de pe 4 aprilie, Stainton a lansat o alta lovitura. El a comunicat unui numar de 525 de angajati ca studioul nu va mai realiza filme de animatie dupa metoda traditionala, sugerandu-le de fapt acestora ca vor trebui sa aleaga intre a face animatie computerizata si a fi disponibilizati.

Anuntul nu a calmat prea mult disputa dintre cele doua tabere. Unii traditionalisti au refuzat sa stea la aceeasi masa cu cei din tabara opusa.

"Exista atat de multa tensiune si frustrare si se parea ca nu se putea discuta fara ca oamenii sa se infurie", spune Keane. In toamna respectiva, creatorii Disney s-au intalnit din nou pentru a gasi o solutie, de data aceasta pe teren neutru, la biblioteca Huntington din San Marino.

Stainton mai avea filme de realizat. Acesta a dat unda verde pentru "American Dog" si "Meet the Robinsons". Mai era, bineinteles, "Chicken Little". Pe langa cei trei scenaristi renumiti ai filmului, Dindal a vorbit cu alti sase ce au contribuit la dezvoltarea personajelor. In plus, Dindal spune ca a primit mii si mii de sugestii din partea lui Stainton pentru a face povestea mai amuzanta.

Situatia era la fel de tensionata si in afara studioului. In noiembrie 2003, Disney a a parasit consiliul companiei dupa ce a aflat ca va fi rugat sa demisioneze in curand. Disney reprezenta fata publica a diviziei de animatie a companiei, si-l invinuia pe Eisner pentru toate problemele companiei.

Divizia de animatie a suferit o alta lovitura pe 29 ianuarie, 2004, cand Jobs a anuntat ca Pixar va pune capat discutiilor cu Disney privitoare la continuarea unui parteneriat de 14 ani si ca va cauta o companie rivala pentru a-i distribui filmele. Sase zile mai tarziu, Jobs ii critica pe creatorii Disney.

"A fost cel mai bun lucru ce ni se putea intampla", spune Cook, presedinte al Walt Disney Studios. Cateva saptamani mai tarziu, Cook le-a spus creatorilor ca este momentul sa se apuce sa creeze filme mai bune. "Trebuia sa ne revenim".

Daca exista vreun semn de intrebare privitor la supravietuirea Disney dupa aparitia Pixar, iata: in luna iunie a anului trecut, Disney a starnit spiritele in decursul unei conferinte pe tema animatiei computerizate organizate in Los Angeles cand a afisat un poster mare, chiar in fata standului Pixar, facand publicitate pre-productiei "Toy Story 3". Jobs in-cercase sa realizeze filmul, dar Eisner a refuzat.

Pentru multi din cei prezenti, acesta reprezenta un semnal conform caruia Disney este pregatita sa mearga singura. Gestul facea in acelasi timp parte dintr-o mai ampla campanie de PR prin care Disney incerca sa demonstreze ca este viabila din nou. Disney facea noi recrutari, dispunea de noi tehnologii si dadea chiar o petrecere pe acoperisul Standard, un hotel din Hollywood.

Atat Jobs, cat si Robert A. Iger, presedintele Disney ce va deveni CEO pe 1 octombrie, au un sentiment de optimism rezervat cu privire la posibilitatea incheierii unui acord Pixar-Disney, acord ce ar urma sa intareasca ceea ce a fost o colaborare indelungata si profitabila. Insa, un astfel de acord nu ar rezolva toate problemele Disney.

In 1995, numai sase filme de animatie au fost lansate, jumatate dintre ele de catre Disney, confrom companiei. In urmatorii doi ani, numarul filmelor lansate este asteptat a se ridica la 20, trei din partea Disney. Din acest motiv, unii analisti de pe Wall Street sugereaza ca pe masura ce filmele de animatie devin mai de mainstream, acestea nu vor mai genera aceleasi profituri uriase. Deja in acest an, cererea pare sa scada. Pirateria este o alta problema, studiourile negasind inca o solutie de combatere a acesteia.

Cea mai mare provocare aflata in fata Disney insa este faptul ca spectatorii nu mai au la fel de multa incredere in filmele de animatie realizate de acest studio.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO