Business Internaţional

Va reusi Porsche sa preia controlul asupra VW?

09.06.2008, 13:33 17

Nu numai ca aceasta cladire este sediul unuia dintre producatorii auto cu o imagine excelenta pretutindeni in lume, dar faptul interesant este ca firma nu renunta la incercarea de a achizitiona Volkswagen, cel mai mare producator auto european, scrie BBC News.
In interior, directorul executiv Wendelin Wiedeking afiseaza increderea unui om care este gata de a pune bazele uneia dintre cele mai mari companii din lume. Firma sa detine 31% din actiunile Volkswagen, dar producatorul de automobile de lux este hotarat sa-si extinda portofoliul.
"Inca lucram la planul prin intermediul caruia vom obtine peste 50% din actiunile Volkswagen", declara recent Wiedeking. "Aceasta preluare trebuie mai intai acceptata de catre autoritati, dar suntem increzatori ca aceasta operatiune va avea loc inainte de finalul anului", a adaugat el.
Aceasta situatie este oarecum atipica. Porsche, un mic, dar profitabil producator de masini de lux, incearca preluarea unei companii uriase, care are de peste 20 de ori mai multi angajati.
Dar, in conditiile in care Porsche va reusi sa preia controlul, reprezentantii producatorului intentioneaza sa administreze operatiunile celor doua companii in mod separat. "Consideram ca Porsche va trebui sa ramana Porsche, iar VW sa ramana VW", a declarat Wiedeking.
Totusi, Volkswagen este un grup care cuprinde, in afara de brandul VW, o serie de marci de automobile, precum Audi, Bentley, Lamborghini, Bugatti, dar si de camioane: Scania sau MAN.
Iar din acest punct de vedere, Wiedeking considera ca poate exista o oarecare fuziune a operatiunilor celor doua companii.
"Cred ca putem crea o strategie comuna in ceea ce priveste brandurile de lux, iar o legatura stransa intre operatiunile Porsche, Bentley si Lamborghini nu este lipsita de logica", a declarat acesta, adaugand ca "putem imparti componente auto si idei, devenind astfel mai competitivi pe piata internationala".
Dar de ce isi doreste Porche atat de mult perfectarea acestei tranzactii? "In urma cu trei-patru ani, am observat ca relatia dintre Porsche si VW nu era una chiar atat de buna. VW intampina dificultati serioase, in timp ce noi eram in plina ascensiune", spune Wiedeking.
De teama ca VW sa nu cada in mana vreunui fond de hedging, compania a decis sa faca primul pas. "Am achizitionat 18% din actiunile VW, iar acesta a fost inceputul unei povesti foarte frumoase", a declarat seful Porsche.
Totusi, Porsche mai are multe obstacole de trecut in aceasta incercare a sa. Iar principalul obstacol este reprezentat de rezistenta opusa de sindicate si de reprezentantii muncitorilor din consiliul de conducere al Volkswagen. "Este foarte greu de acceptat o situatie in care o companie foarte mare este achizitionata de una relativ mica", considera Wiedeking.
Recent, guvernul german a declarat ca legea care protejeaza VW in fata unei preluari ostile va continua sa protejeze si interesele executivului statului Saxonia de Jos.
Legea respectiva acorda dreptul actionarilor care detin 20% din companie sa blocheze o decizie luata in cadrul reuniunii anuale a actionarilor. Saxonia de Jos detine 20,1% din Volkswagen.
Porsche a solicitat guvernului sa elimine aceasta clauza, sustinand ca sub legea germana pragul minim pentru ca un actionar sa poata bloca o decizie este de 25%.
La sfarsitul anului trecut, Curtea Europeana de Justitie a decis ca aceasta lege contravine principiului libertatii de miscare a capitalurilor.
"Principalul motiv pentru care sindicatele se opun preluarii este faptul ca noi luptam impotriva legii Volkswagen", a declarat Wiedeking. "Dar suntem nevoiti sa luptam pentru ca politicienii nu inteleg ca nu avem nevoie de o asemenea lege", a adaugat el. "Ne aflam printre cei mai mari contributori la bugetul de stat. Anul trecut am platit taxe de peste 1,5 mld. euro. Iar Comisia Europeana este de partea noastra in aceasta lupta", a mentionat acesta.
Dar Porsche ar putea intampina si mai multe presiuni, inclusiv ca urmare a turbulentelor din segmentul financiar. Statele Unite sunt una dintre cele mai mari piete de desfacere pentru Porsche, iar fragilitatea celei mai mari economii a lumii ar putea afecta semnificativ operatiunile producatorului.
"Cred ca actuala criza financiara va avea un impact negativ asupra intregului segment auto", spune seful Porsche, adaugand ca "intrebarea este cat de puternic va fi acest impact".

TITL: ING intra in Ucraina cu reteta din Romania

Anca Dumitrescu - Mediafax
ING a lansat operatiunile de retail in Ucraina prin inaugurarea primei unitati la Kiev, intentionand sa aplice o strategie de dezvoltare similara cu cea din Romania, a declarat Eli Leenaars, membru in conducerea grupului olandez.
Banca este prezenta pe piata din Ucraina din 1994, cand a deschis prima unitate de servicii bancare destinate companiilor.
"Initiativa respecta strategia aplicata pe segmentul de retail in statele cu potential semnificativ de dezvoltare. In urma succesului operatiunilor de retail din Romania, sunt convins ca, prin adoptarea unei strategii similare, vom construi o banca de retail puternica in Ucraina", a spus Leenaars, care raspunde de activitatile grupului pe acest segment.
In urmatorii ani, ING intentioneaza sa recruteze 550 de angajati si sa devina una dintre primele cinci mari banci de retail din Ucraina, prin extinderea rapida a retelei la 250 de unitati, incepand cu orasele Harkov, Dnipropetrovsk, Odessa, Donetk si Liov, potrivit grupului.
"ING stabileste un nou standard pe segmentul de retail bancar din Ucraina, prin serviciile bune oferite, transparenta si un control sporit al finantelor clientilor realizat prin conceptul self banking", a declarat Jef Van In, director general al operatiunilor de retail ale ING Bank Ukraine.
Investitia greenfield din Ucraina va aplica modelul self banking introdus cu succes in Romania, care a atras, de la lansare, 544.000 de clienti, potrivit grupului olandez.
Clientii din Ucraina vor avea la dispozitie carduri de cont curent cu dobanda de 8%, facilitate overdraft, internet banking si acces la reteaua de bancomate. In viitor, ING intentioneaza sa extinda oferta cu imprumuturi ipotecare si alte credite, depozite la termen si carduri de credit.
Operatiunile in domeniul de retail vor sustine potentialul de dezvoltare al celorlalte activitati desfasurate deja de ING in Ucraina. ING este prezenta pe piata din Ucraina din 1994, fiind una dintre primele banci occidentale care au inceput operatiunile in aceasta tara. In 2007, banca a inceput pe piata ucraineana si operatiuni de leasing.
ING ofera servicii bancare, de investitii, asigurari de viata si pensii pentru circa 75 de milioane de clienti din peste 50 de tari.
Grupul este prezent pe piata din Romania atat pe segmentul bancar, cat si pe cel al asigurarilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO