Business Internaţional

Vanzarile slabe si criza subprime "racesc" relatia dintre investitori si seful GM

26.11.2007, 21:38 13

Criza de pe piata creditelor ipotecare si scaderea vanzarilor de automobile au stricat relatia dintre Rick Wagoner, CEO al General Motors, si investitorii de pe Wall Street.
Valoarea actiunilor gigantului auto a scazut cu aproximativ 40% fata de maximul ultimilor trei ani, de 43,20 dolari, inregistrat luna trecuta, in urma incheierii unui contract mai avantajos cu UAW, sindicatul angajatilor din industria auto americana, scrie cotidianul de business The Wall Street Journal.
In timp ce vanzarile au continuat sa stagneze, probleme noi au aparut pe alte fronturi, in mare parte datorita crizei de pe piata imobiliara.
Wagoner, in varsta de 54 de ani, a castigat increderea investitorilor odata cu incheierea afacerii cu sindicatul, care va permite GM sa instraineze obligatii financiare in valoare de miliarde de dolari sub forma de participatii la planurile medicale ale fostilor angajati catre un trust condus de UAW. De asemenea, GM va putea face disponibilizari la divizia nord-americana, care are mare nevoie de restructurari. Avand in vedere probleme aparute, increderea investitorilor a inceput sa scada.
Bill Smith, presedinte al SAM Advisors din New York, spune despre GM ca "are cel mai solid portofoliu de produse de pe planeta", iar reprezentantii companiei nu puteau face nimic incat sa prevada criza de pe piata creditelor subprime. Cu toate acestea, Smith, a carui firma detine 70.000 de actiuni ale GM, este destul de pesimist in ceea ce priveste abilitatile lui Wagoner de a mari castigul investitorilor.
Purtatorul de cuvant al GM, Tony Cervone, a declarat ca pe termen lung, noul contract a imbunatatit posibilitatile companiei. "Nu exista indoiala, compania noastra se afla pe acelasi loc fruntas in ceea ce priveste competitivitatea pe piata auto".
De asemenea, purtatorul de cuvant a precizat ca cererea pe piata americana este in crestere si ca extinderea pe pietele emergente va aduce noi beneficii.
Una din principalele probleme cu care se confrunta GM este incertitudinea care planeaza asupra expunerii fata de piata ipotecara, cu accent pe activitatea firmei Residential Capital (ResCap), divizia ipotecara a firmei de servicii financiare GMAC Financial Services (divizia financiara a General Motors). ResCap, detinuta printre altii de GM, prin intermediul celor 49% din actiunile GMAC, care in trecut aducea profituri substantiale, a inregistrat trimestrul trecut pierderi enorme. Randamentul obligatiunilor ResCap a ajuns la un nivel asociat de obicei cu companiile aflate in pragul falimentului. Cu toate acestea, atat GMAC, cat si ResCap neaga o astfel de gravitate a situatiei. Pentru a aduce un plus problemelor avute de GM, o serie de analisti au inceput sa atentioneze investitorii asupra numarului mare de credite neperformante aparute la divizia de credite auto a GMAC.
Intre timp, GM a speriat si mai tare investitorii anuland venituri contabile in valoare de 39 mld. dolari (26 mld. euro), reprezentand taxe pe care le-ar fi putut recupera de la stat in urma pierderilor avute in ultimii ani. Aceasta actiune demonstreaza ca sefii GM sunt constienti ca nu vor inregistra profituri indeajuns de mari din operatiunile din Statele Unite si Germania, incat sa se poata folosi acea suma. Mai mult, Delphi Corporation, fosta divizie producatoare de componente auto a GM, a propus un plan de iesire din faliment care include reducerea datoriilor fata de General Motors cu 1,25 miliarde de dolari (845 de milioane de euro). In acelasi timp, operatiunile principale ale GM din Europa de Vest si America de Nord au continuat sa aduca pierderi importante.
In plus, vanzarile din Statele Unite scad cu un ritm mai rapid decat era estimat, in timp ce costurile materiilor prime au depasit cotele calculate pentru aceasta zona.
Combinatia de vesti proaste si proiectari nerealizate au adus actiunile GM la valori sub 27 dolari (18 euro), aducand valoarea de piata si actiunile companiei la sume cu mult sub cele din vremea cand Wagoner a lansat ultimul sau program de restructurari in aprilie 2005. Incepand cu 12 octombrie, valoarea de piata a GM a scazut cu peste 9 miliarde de dolari (6 miliarde de euro), atingand valoarea de 14,9 miliarde de dolari (10 miliarde de euro), ceea ce inseamna mai putin de o zecime din valoarea principalului rival, Toyota Motor.
Pentru Wagoner, recentele probleme vin la doi ani si jumatate dupa inceputul unei perioade de criza continua si la 13 luni dupa ce a reusit cu succes sa evite o alianta fortata de actionarul Kirk Kerkorian intre GM si grupul Renault-Nissan, condus de Carlos Ghosn.
Dupa ce a reusit sa-l convinga pe Ghosn sa nu formeze alianta, Wagoner i-a "eliminat" pe Kirk Kerkorian si pe Jerome York, reprezentantul sau din board-ul GM. York
si-a dat demisia din board-ul GM in octombrie 2006, prin intermediul unei scrisori in care isi exprima neincrederea in durabilitatea planului lui Wagoner.
Wagoner si aliatii sai erau convinsi ca schimbarile vor aduce numai beneficii si un profit sporit pentru GM.
Divizia GM din America de Nord recupera rapid din pierderi, operatiunile din China erau foarte profitabile, iar noi modele asteptau sa fie lansate pe piata.
Unii investitori sunt de parere ca viitorul General Motors pe termen lung ramane unul incurajator. "Partea buna este ca, din punctul de vedere al constructiei de masini, modelul de business este foarte probabil mult mai bun", a afirmat Brad Rubin, specialist in piata auto din cadrul bancii franceze BNP Paribas. "Daca restructurarea nu avea loc, GM ar fi intrat cu siguranta in faliment", a adaugat specialistul.
"Cred ca avem motive de ingrijorare in ceea ce priveste ResCap", este de parere Charles Lemonides, director de investitii la firma ValueWorks. Cu toate acestea, Lemonides, care detine 300.000 de actiuni GM, a afirmat ca "bineinteles ca exista riscuri, dar nu sunt valabile pentru actionarii GM. Si chiar daca ar fi ceva riscant pentru noi, General Motors este o afacere buna si la 27 dolari/ actiune."
Rezolvarea incertitudinilor legate de ResCap va fi o prioritate pentru GM. Cei de la GMAC au declarat ca expunerea pe piata creditelor subprime are o valoare totala de 4 miliarde de dolari (2,7 miliarde de euro).
Actionarul principal al GMAC, fondul de investitii Cerberus Capital Management, incearca sa readuca pe linia de plutire ResCap dupa pierderile in valoare de 2,3 mld. dolari (1,55 mld. euro) din trimestrul trei.
Recent, GMAC a anuntat aducerea unui nou director financiar si ca ResCap incearca in acest moment sa reduca cheltuielile si operatiunile de creditare.
GM are patru directori executivi ca membri in consiliul director al GMAC, inclusiv Wagoner, iar analistii prevad pierderi masive pentru GM in cazul in care situatia nu este rezolvata in timp util.
Pentru a intelege cat are GM de pierdut din probleme GMAC si ResCap, este important de stiut cat planuia GM sa castige din actiunile acestor companii. Desi cumparatorii nu mai erau interesati de camionete si SUV-uri, ceea ce a dus la pierderi masive pe piata din Statele Unite, GM incasa castiguri substantiale de pe urma creditelor subprime vandute prin GMAC, care la acel moment era detinuta de producatorul auto in intregime. Prin urmare, profiturile din operatiunile ipotecare ale GMAC reprezentau in 2004 30% din totalul castigurilor GM.
In primul trimestru din 2005, castigurile aduse de GMAC reprezentau 80% din profitul total al GM.
Cum GMAC devenise o divizie strategica, Wagoner a decis sa vanda pachetul majoritar pentru a rupe legatura dintre GM si GMAC cu intentia de a creste ratingul de credit.
Dupa lungi dezbateri, membrii boardului au decis sa vanda 51% din GMAC in loc sa puna in vanzare intreaga unitate ResCap. Cerberus a fost de acord sa plateasca 14 miliarde de dolari (9,4 miliarde de euro) pentru achizitionarea GMAC in aprilie 2006, chiar daca Stephen Feinberg, CEO al companiei, si-a exprimat intr-un cadru privat neincrederea in evolutia viitoare a pietei ipotecare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO