Business Internaţional

Vin la cutie, ultima inventie a viticultorilor francezi

13.09.2007, 13:48 100

Viticultorii francezi renunta la traditie pentru a-si atrage clienti din generatia tanara. Doua cauze au stat la baza ideii inovatoare a producatorilor din Hexagon de a ambala vinul in cutii de carton: restrangerea din ce in ce mai mult a segmentului de piata al vinurilor frantuzesti, acestea fiind puternic concurate de cele provenite din Australia sau Chile, iar in al doilea rand preferinta tinerilor francezi pentru bauturile spirtoase si pentru bere, in dauna vinurilor.
In America de Nord si Europa, vinurile vandute la cutie sunt prezente pe piata de cativa ani, dar, de obicei, atat pretul, cat si calitatea acestora sunt relativ scazute. Cordier Mezat Grands Crus, care produce vinuri de peste un secol si ale carui vinuri ajung pana la 3.300 de dolari sticla, este primul producator de vinuri de top din regiunea Bordeaux care a decis sa produca vin la cutie. Compania a anuntat ca va imbutelia vin in cutii de 0,25 litri, iar inainte ca noul produs sa fie lansat pe piata franceza, anul viitor, el va fi testat in Belgia, unde va fi comercializat in 600 de supermarketuri pentru un pret de aproximativ 2,5 dolari. Cordier a precizat ca prin acest produs doreste atragerea unor potentiali clienti din randul tinerei generatii. "Este un produs care poate fi comercializat pe stadioane, in hoteluri si in interiorul aeroporturilor", a declarat Vincent Bonhur, director de marketing la Cordier. Compania considera ca produsul ar putea fi perceput de catre francezi ca fiind prea radical, "dar pe pietele din Canada, Marea Britanie sau tarile nordice acesta ar putea da lovitura".
Franta este cel mai mare producator de vin din Europa, cu o productie anuala de 55 de milioane de hectolitri, fiind in acelasi timp si cea mai mare piata de consum. Totusi, intre 1995 si 2005 consumul mediu anual de vin a scazut de la 60,8 la 55,1 litri pe cap de locuitor, se arata intr-un raport al Viniflhor, autoritatea nationala de comercializare a produselor agricole.
La inceput, aceasta scadere a consumului intern a fost compensata de exporturi puternice, dar in ultimii ani exporturile au scazut din cauza concurentei vinurilor cu preturi moderate, dar de calitate superioara, provenite din Australia, Argentina si Africa de Sud.
In 1980, aproape un sfert dintre francezii cu varste cuprinse intre 20 si 24 de ani consumau zilnic vin; in 2005, numarul acestora scazuse la 2,3%. "Trebuie sa schimbam imaginea pe care vinul o are in tara noastra", a declarat Pierre Leclerc, directorul Comitetului Economic al Viticultorilor din Sud-Estul Frantei. "Am ignorat generatia tanara si acum platim pretul pentru aceasta ignoranta", a adaugat el.
Acum, companiile producatoare de vin incearca noi strategii pentru a atrage atentia tinerilor. De exemplu, tintele companiei Albera SARL au devenit barurile si cluburile de noapte unde isi comercializeaza noul produs, intitulat Nayandei. Mai mult, compania sponsorizeaza in mod regulat evenimentele ce au loc in cluburi, dar si competitiile de snowboard.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO