Business Internaţional

Vrea Germania sa elimine biodieselul?

30.07.2007, 14:42 15

Piesteritz a fost candva unul dintre cele mai puternice centre ale industriei chimice din Europa de Est, cu aproximativ 20.000 de muncitori. Acum nu a ramas decat mirosul patrunzator similar cu cel dintr-o berarie, fata de acidul sulfuric si amoniacul cu care erau obisnuiti localnicii in timpul Razboiului Rece.
"Simti mirosul? Este mirosul banilor!" spune Rainer Mahn, manager al uzinei din Piesteritz.
Pentru a fi mai precisi, acesta este mirosul semintelor de rapita strivite in camioanele supraincarcate care vin din fermele raspandite in toata regiunea. La sfarsitul procesului de prelucrare, rapita se transforma in combustibil perfect viabil. Fabrica construita recent de cei de la Neckermann Renewables are o capacitate de productie de 220.000 de tone de biodiesel pe an. Cat din acesta se transforma in bani, este deja problema politicienilor de la Berlin.
Piata germana de biodiesel, cea mai mare din lume, este in plin proces de schimbare. Toamna trecuta, industria si-a pierdut statutul de "scutita de taxe", asta insemnand ca fiecare litru de biodiesel produs costa mai mult cu noua eurocenti. Efectele au fost imediate: pretul materiei prime a crescut, companiile care transportau biodiesel s-au retras si au inceput sa transporte combustibil obisnuit si multe rafinarii biodiesel de dimensiuni mici si-au intrerupt activitatea. Cresterea pretului din aceasta vara a fost una benefica pentru piata. Insa cei mai multi producatori se tem de faptul ca urmatoarea crestere a taxelor cu pana la 15 centi pe litru, prevazuta pentru luna ianuarie, va avea efecte negative.
"Productia de biodiesel este singurul mod prin care putem reduce emisiile de dioxid de carbon", a declarat Dieter Heisig, presedintele Neckermann Renewables. "Taxa este stabilita in mod iresponsabil si se contrazice cu tot ceea ce spune sau vrea cancelarul Angela Merkel. Daca se va trece la nivelul urmator, efectele pot fi letale", a mai spus el.
Este un punct de vedere pe care politicienii din Berlin il inteleg. Oarecum. La inceputul acestei luni social-democratii au introdus o rezolutie prin care solicitau reexaminarea planului de taxe la motorina biodiesel din 2006. Daca negocierile cu crestin-democratii lui Merkel vor avea succes, efectele acestor taxe asupra industriei vor fi verificate anual inainte ca urmatoarea crestere sa devina litera de lege.
"Capacitatea de productie a Germaniei este mult mai mare decat cererea de pe piata, adica avem rezerve mari de combustibil", a declarat Reinhard Schultz, expert financiar in Parlament.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO