Business Internaţional

Wal-Mart, concentrat pe extinderea pe pietele internationale

04.10.2005, 18:07 24

Wal-Mart, aflat sub presiune din cauza aplatizarii cresterii de pe pietele straine chiar in momentul in care avea nevoie de rezultate care sa compenseze incetinirea vanzarilor din Statele Unite, a remaniat echipa de top management pentru a dispune si de talentele din strainatate. In plus, gigantul american a hotarat sa preia si un grup de pe piata japoneza, scrie The New York Times.

Wal-Mart a anuntat ca este dispus sa cheltuiasca aproape 600 de milioane de dolari (497 de milioane de euro) pentru a prelua controlul integral al grupului Seiyu din Tokio.

In plus, gigantul american a declarat ca executivii de top care conduc operatiunile din Statele Unite si cele internationale vor face efectiv un schimb de posturi pentru a potenta cresterea globala.

Totusi, pretul cresterii din Japonia nu este de neglijat. Decizia de achizitie aduce grupul pe piata japoneza, in ciuda faptului ca Seiyu a avut pierderi in fiecare an de cand Wal-Mart a achizitionat pachetul de actiuni in 2002. Seiyu a estimat a patra pierdere consecutiva din anul fiscal curent. In august, grupul a raportat o pierdere neta de 93 de milioane de dolari (77 de milioane de euro) in primul semestru.

Achizitia va mari pachetul pe care Wal-Mart il detine la Seiyu cu putin peste 50 de procente de la 42%, suficient cat sa transforme compania japoneza intr-o subsidiara a grupului american. Wal-Mart a crescut participatia la grupul japonez pas cu pas.

"Aceasta investitie are ca scop cresterea stabilitatii financiare a Seiyu si intarirea prezentei Wal-Mart pe cea de-a doua piata de retail a lumii", a declarat John Menzer, director executiv al Wal-Mart International.

Menzer va renunta la postul sau pentru o noua functie de conducere care presupune responsabilitate nu numai pentru magazinele Wal-Mart din Statele Unite, dar si pentru diviziile de imobiliare, logistica, achizitii internationale, servicii financiare si planificare strategica. Noul presedinte si director executiv de la Wal-Mart International va fi Michael T. Duke, actualul presedinte al Wal-Mart Stores din SUA.



Compania are noi idei de promovare a personalului

"Miscarile se incadreaza in strategia noastra de promovare a personalului", a declarat Sarah Clark, purtatorul de cuvant al companiei.

Executivii si-au asumat noile posturi intr-un moment destul de greu pentru ambele divizii. Desi compania s-a extins rapid in strainatate, concurentii au depasit grupul pe piete importante precum Marea Britanie.

Pe piata locala, magazinele Wal-Mart au obtinut rezultate putin sub obiectivele sta-bilite pentru ultimele doua trimestre, din cauza cresterii pretului petrolului care a afectat puterea de cumparare a consumatorilor. In august, Wal-Mart a raportat cea mai slaba crestere trimestriala din ultimii patru ani, de 5,8%.

Wal-Mart a avut o misiune dificila in extinderea formulei sale pe piata japoneza. In ciuda legaturilor cu gigantul american, Seiyu nu a reusit sa transforme cele 400 de magazine de pe piata japoneza in unitati profitabile. Un complex de companii de distributie pe internet a afectat eforturile grupului de a obtine preturi mai mici de la furnizori.

Consumatorii japonezi sunt recunoscuti ca fiind extrem de exigenti, cerand produse proaspete si de calitate chiar daca acest lucru presupune preturi mai mari. Multi retaileri straini, printre care si Carrefour sau L.L. Bean au deschis filiale.

De cand a achizitionat primul pachet de actiuni acum trei ani, Wal-Mart a actionat cu prudenta, operand putine schimbari vizibile la Seiyu.

Astfel, grupul american a pastrat numele Seiyu si a deschis putine supercentre pentru care este recunoscut in Statele Unite.

Oficialii de la ambele companii au declarat ca au petrecut timp pentru schimbarea unor parti importante dar mai putin vizibile de la Seiyu, precum imbunatatirea computerelor, a metodelor de inventar si de testare a produselor. Wal-Mart s-a miscat incet pentru a evita pasii gresiti pe alte piete straine precum Germania, unde a atins pierderi mari pentru ca s-a grabit sa reduca preturile la doua filiale inainte ca sistemele computerizate sa fie pregatite.

Beth Keck, un purtator de cuvant al Wal-Mart, a descris investitia de la Seiyu ca o extindere naturala a activitatii in 2002, cand compania a decis ca achizitionarea unui pachet de actiuni la un retailer este un pas bun pentru extinderea magazinelor.

"Am vazut potentialul pentru retail al pietei japoneze si consideram ca Seiyu este un partener puternic", a declarat aceasta. "Apoi ne-am stabilit operatiunile. Ei aveau o reputatie excelenta", a continuat aceasta.

Totusi, de atunci, Seiyu a avut o viata grea pe piata extrem de competitiva din Japonia si a raportat recent o pierdere pentru prima jumatate a anului.

Keck a declarat ca Wal-Mart va sustine grupul japonez. "Unul dintre motivele pentru care ne-am unit fortele cu Wal-Mart a fost sa dam Seiyu stabilitate financiara si capitalul necesar pentru investitiile necesare pentru redecorarea magazinelor si extinderea ofertei", a declarat Keck.

Conform intelegerii, care urmeaza sa fie aprobata de actionarii de la Seiyu, grupul va emite noi actiuni in valoare de un miliard de dolari (829 de milioane de euro), iar Wal-Mart va achizitiona un pachet de actiuni in valoare de 595 de milioane de dolari (493 de milioane de euro).

Banca principala a Seiyu, Mizuho Corporate Bank si alti investitori vor achizitiona restul.

Pe de alta parte, atat Menzer cat si Duke au fost promovati in functia de vicepresedinte al companiei, dar nici unul dintre ei in consiliul de administratie al grupului. Scaunul de director este liber de la demisia lui Coughlin din martie, din cauza unei investigatii interne legate de folosirea unor conturi de cheltuieli.

Noul presedinte de la Wal-Mart Stores va fi Eduardo Castro-Wright, care s-a alaturat diviziei cu sase luni in urma in calitate de director operational.



Schimbare de strategie

Wal-Mart a hotarat sa isi promoveze marca in revista Vogue din luna septembrie pentru a sustine efortul de a castiga segmentul superior de cumparatori si pentru a-si imbunatati imaginea.

Cele opt pagini de publicitate din numarul din septembrie ii au ca protagonisti pe un profesor de arta, o casnica si un filantrop, care vorbesc despre experienta lor de cumparaturi de la Wal-Mart.

Retailerul doreste sa isi transforme imaginea de discounter, folosind exemplul rivalilor de la Targer, care au crescut vanzarile prin produsele exclusive realizate de designeri, precum Michael Graves. Target, care a castigat clienti si din segmentul superior, a achizitionat si toate spatiile publicitare din numarul de luna trecuta a revistei The New Yorker.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO