Business Internaţional

Wal-Mart isi schimba strategia pentru a recupera terenul pierdut

28.04.2006, 00:00 19

Directorul executiv al Wal-Mart a facut un pas in fata si a anuntat ca retailerul american va trece printr-un proces de dezvoltare ce va avea ca rezultat cresterea cotei de piata si a numarului de locatii la nivel mondial.

In cadrul unei conferinte de presa recente, Lee Scott, director executiv al Wal-Mart, a anuntat cu mare entuziasm valul de schimbari prin care trece a doua companie ca marime a veniturilor din SUA. Schimbarile sunt variate, de la vanzari la marketing si la politicile de ingrijire medicala, scrie CNNMoney.

"Ceea ce se intampla in prezent la Wal-Mart nu poate fi negat. Wal-Mart este o companie in transformare", a declarat pentru reporteri Scott, in cadrul primei din cele doua conferinte media anuale planificate de compania americana. "Si are importanta. O importanta deosebita. Inseamna schimbari reale care vor imbunatati viata unor oameni adevarati si care vor aduce rezultate deosebite pentru compania noastra", a adaugat el.

Aceasta schimbare de strategie si accelerare a procesului de schimbare survine intr-un moment in care lantul american, desi un nume cunoscut in SUA, se vede nevoit sa se implice mult mai agresiv in competitia de pe piata. Amintind de vanzarile record de anul trecut, vanzari de 315 miliarde de dolari, Scott a declarat ca procesul de schimbare vine intr-un moment de forta al companiei.

Cu toate acestea, o serie de analisti de piata considera ca gigantul american nici nu are alte solutii decat sa gaseasca noi modalitati de a-si extinde afacerile, intr-un moment in care atat cresterea vanzarilor cat si a profiturilor a inceput sa stagneze pe piata locala.

"Crestem puternic peste granita", a apreciat Scott. "Vanzarile internationale au crescut cu o rata de doua cifre in 2005. Ne-am extins prezenta globala de la 11 la 16 tari", a adaugat el. "La ora actuala, Wal-Mart este o companie mai mare si mai profitabila. Dar ce este cel mai important este ca ne transformam pentru a fi mai folositori comunitatilor noastre, mai buni pentru clientii nostri si pentru partenerii nostri de afaceri", a explicat Scott.

Tom Schoewe, directorul financiar al Wal-Mart, anuntase concomitent ca isi vor extinde operatiunile prin deschiderea a 335-370 de noi locatii in SUA si intre 220 si 230 de magazine la nivel international. "Aceasta extindere afecteaza amortizarile investitiilor, dar noile magazine vor contribui la cresterea vanzarilor si a profiturilor in anii urmatori", a declarat Schoewe.

Directorul financiar a recunoscut ca in anumite zone Wal-Mart duce o politica de "canibalizare", deschizand magazine noi in apropierea celor vechi. In acelasi timp insa el a explicat reporterilor ca aceasta strategie se va traduce in cresterea cotei de piata si in impulsionarea vanzarilor. "Scopul nostru este de a mari oferta de produse cu jumatate din rata de crestere a vanzarilor. In ultimul an nu am indeplinit acest obiectiv", a explicat el.

Oficialii Wal-Mart au lasat de inteles in ultimul timp ca se vor orienta spre articole vestimentare de categorie superioara. Confirmarea a venit tot prin vocea lui LeeScott. "Una din strategiile pe care dorim sa le intarim este cresterea atractivitatii ofertelor noastre. Acest lucru necesita o abordare foarte delicata. La acest moment oferim mai multe produse orientate spre moda actuala", a explicat directorul executiv al Wal-Mart. In acelasi timp, populatia hispanica a fost si ea recunoscuta ca un factor important in cresterea vanzarilor. Rezultatul este un buget de 45 de milioane de doalri pe an, alocat reclamelor in limba spaniola si organizarii de evenimente legate de Campionatul Mondiala de Fotbal.

"In acest moment, populatia hispanica are o afinitate mai mare fata de compania noastra decat orice alt segment de pe piata americana", a declarat Scott. Consumatorii hispanici vor detine conform datelor de pe piata, o putere de cumparare de aproximativ 10% din total, echivaland cu aproximativ 1.000 de miliarde de dolari pana in 2010, iar Wal-Mart este bine pozitionat pentru a fructifica aceasta crestere.

Salariile, beneficiile si politicile de angajare de la compania americana reprezinta cele trei domenii luate in vizor de organizatiile sindicale de genul Wake-Up Wal-Mart si Wal-Mart Watch.

Criticii sustin ca gigantul american duce o politica precara de asigurari medicale pentru a schimba frecvent angajatii si a pastra astfel costurile la un nivel minim. Aceste presiuni si-au gasit raspunsul cand oficialii companiei au anuntat ca vor imbunatati sistemul de asistenta medicala pentru a se apropia mai mult de necesitatile personalului.

Scott a recunoscut ca asigurarile medicale sunt in topul prioritatilor oricarei companii.

Cu toate acestea el a precizat ca actuala criza prin care trece astazi sistemul medical american nu poate fi pus integral pe umerii companiei conduse de el.

De aceste probleme ar trebui sa se ocupe in primul rand guvernul SUA, implicand reactii si din partea sindicatelor, a mediilor de afaceri si a fiecarui cetatean american. "La Wal-Mart noi suntem decisi sa ne ocupam de responsabilitatile noastre si sa fim un exemplu in domeniu", a precizat Scott.

Raspunsul directorului executiv fata de grupurile de critici formate din membri sindicali nu s-a lasat nici el prea mult asteptat. El i-a indemnat sa mearga prin magazinele companiei si sa stea de vorba cu cei 130 mil. clienti.

"Priviti-i in ochi si intrebati-i daca ceea ce face Wal-Mart pentru viata lor si pentru comunitatile lor este doar o lovitura de imagine. Va vor spune foarte simplu ca Wal-Mart inseamna oportunitate", a declarat Scott.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO