Business Internaţional

Wall Street-ul si Londra, epicentrele noii tendinte catre austeritate

19.11.2008, 16:34 14

In economiile occidentale, toata lumea incepe sa se gandeasca ca aceasta criza economica ar putea fi diferita de precedentele, scrie Financial Times. Spre deosebire de criza dotcom, care a redus pentru scurt timp vanzarile de sampanie si automobile Porsche inainte ca vremurile bune sa reinceapa, aceasta criza determina pe toata lumea sa-si schimbe atitudinea fata de cariera, valori si obiceiurile legate de cheltuieli.

"Este o tendinta catre austeritate nascuta din necesitate, insa anticipez si sper ca obiceiul de a economisi va deveni o cale catre o prosperitate sustenabila", arata David Blankenhorn, autor al "Thrift: a Cyclopedia". Schimbarea de atitudine este vizibila in birouri de ocupare a fortei de munca, biserici si malluri. In salile de consiliu, discutiile de fuziune au capatat un nou ton, managerii companiilor-tinta aflate in dificultate devenind mult mai dispusi sa renunte la titluri pentru a-si salva afacerile.
Este de asteptat ca sectorul serviciilor financiare sa piarda pana la 150.000 de locuri de munca, Wall Street-ul si City-ul londonez devenind in acest fel epicentrele noii austeritati. Chiar si cei care au in continuare un loc de munca incep sa-si puna la indoiala stilul de a munci si atentia acordata primelor.
Recrutorii spun ca angajatii mai tineri din City, care se confrunta cu prima lor criza, opteaza pentru profesat, calatorii si o schimbare de ritm. Cei mai in varsta isi reduc asteptarile financiare si cauta un loc de munca mai stabil. "Cred ca vom vedea oameni care parasesc industria chiar daca exista oportunitati pentru ei", arata Michael Rendell, director de consultanta in resurse umane pentru PwC.
Efectul crizei financiare asupra economiei mondiale este palpabil: in Statele Unite cheltuielile consumatorilor in sectorul de retail au scazut cu 3,1% in trimestrul trei, iar cheltuielile reale pe bunuri de folosinta indelungata, cum ar fi automobilele, s-au redus cu 14%.
"Oamenii sunt acum mai preocupati de viitorul lor financiar pe termen lung", spune Mike Wilson, CEO al St James Place, un manager de investitii din Marea Britanie. "O mare parte a primelor mergea catre investitii exotice, iar acum toata lumea se gandeste sa economiseasca pentru zile negre sau pentru vremea pensionarii".
Chiar si unde consumatorii au bani de cheltuit, atitudinile se schimba. "Totul este sa gasesti modalitati de a economisi", spune Danny Meyer, CEO al Union Square Hospitality, care conduce un lant de restaurante newyorkeze. La restaurantele londoneze conduse de Conran Group, CEO-ul Des Gunewardena spune: "Oamenii se uita mai atent la notele de plata. Vor sa se simta bine si sa aiba o nota de plata rezonabila la sfarsit".
InterContinental Hotels Group a inregistrat o scadere importanta a rezervarilor la inceputul lunii octombrie, iar situatia nu s-a imbunatatit de atunci. Si alte lanturi hoteliere au raportat scaderi similare, in conditiile in care cei care calatoresc in scop de afaceri sau in vacanta isi anuleaza calatoriile.
Desi statiunile de schi sunt inca destul de pline, multi se gandesc mai mult la avantajele liniilor low-cost. "Oamenii spun: Nu ne vom reduce taxele pentru scoala si lucrurile esentiale, dar ne gandim daca n-am putea avea doar o vacanta la schi in Elvetia in loc de doua", spune Simon Garrett, director in cadrul Hay Group.
In mod similar, esarfele Hermes si ceasurile Rolex inca se vand, insa multi clienti isi indreapta atentia catre produse mai putin vizibile din colectiile de articole de lux, spun analistii. Multi oameni bogati evita acum articolele de marca in favoarea unor articole mai discrete, iar unii spun ca-si taie chiar etichetele de pe haine pentru a nu fi vazuti purtand Prada sau Chanel.
Aceasta tendinta poate fi explicata prin faptul ca multi din oamenii bogati de astazi sunt self-made si au prieteni si rude afectati de criza. De asemenea, acestia pot intalni clienti si subordonati care se lupta sa-si plateasca taxele scolare si creditele ipotecare.
"Nu este vorba de rusine, ci de un simt de politete. Am facut parte din clasa de mijloc. Stiu cum este sa ai un tata care a fost disponibilizat", spune Milton Pedraza, CEO al Luxury Institute, un grup de cercetare. La celalalt capat, chiar si hotii au devenit mai practici. Tesco, lantul britanic de supermarketuri, a anuntat o crestere cu 36% a cazurilor de furt, cu o reorientare catre produse de baza, cum ar fi laptele praf pentru bebelusi.
Un studiu comandat de Axa releva ca unul din trei britanici nu le-a spus prietenilor si familiei adevarul despre situatia lor financiara. Majoritatea ascundeau vesti rele.
Un director, de exemplu, si-a golit conturile de economii ale copiilor pretinzand ca a primit o prima.
Unii proprietari bogati vad criza de credit ca pe o oportunitate de a-i determina pe contractori sa realizeze lucrari de renovare la costuri mai reduse, in timp ce companiile de articole de lux LVMH si Gucci Group a inregistrat fiecare o crestere de 5% a vanzarilor pe trimestrul trei.
"Incearca sa puna mana pe Bentley-uri pana nu este prea tarziu", spune istoricul Charles Geisst. "Acesti oameni nu-si invata foarte repede lectia".
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO