Business Internaţional

Willie Walsh, directorul care aduce cu bine la sol British Airways pe timp de furtuna

14.04.2008, 20:10 16

In toate filmele care au ca subiect deturnarea sau defectarea unui avion, pilotii sunt intotdeauna primii care ies din peisaj. Asa se face ca, in mijlocul confuziei si panicii generale, se impune descoperirea, printre pasagerii aeronavei, a aceluia care are toate calitatile necesare pentru a aduce cu bine avionul pe cel mai apropiat aeroport, scrie revista lunara Target in numarul din aprilie.
La fel ca pasagerii usurati la identificarea pilotului incognito trebuie sa se fi simtit si British Airways atunci cand a aflat ca Willie Walsh, omul care a repus pe picioare falimentarul operator aerian irlandez Aer Lingus la doar o luna dupa incidentele de la 11 septembrie 2001, tocmai isi daduse demisia si se plictisea de moarte pe terenul de golf.
British Airways, odata "linia aeriana preferata a lumii intregi", se afla intr-o situatie de criza in 2005, atunci cand Rod Eddington, directorul executiv al companiei, a anuntat ca ar vrea sa se retraga pentru "a petrece mai mult timp cu familia", scuza clasica a managerilor depasiti de situatie. Desi in cei cinci ani la carma companiei acesta a reusit sa reduca cu 60% pierderile pe care linia aeriana britanica le acumula din 1999, sa mareasca numarul pasagerilor si sa creasca profitul companiei de la 5 milioane de lire sterline (6,2 mil. euro) la 415 de milioane de lire sterline (520 mil. euro), Eddington nu a putut face fata sindicatelor si grevelor repetate ale angajatilor BA. Cine altcineva decat un irlandez incapatanat care declarase ca "un om rezonabil nu ajunge nicaieri in negocieri" putea fi mai pregatit pentru acest post?
"Cred ca, mai mult ca orice altceva, pregatirea de pilot a fost cea care m-a pregatit pentru o cariera in afaceri", spune Walsh. "Ca pilot nu te pierzi cu firea: cand te intalnesti cu o problema, o analizezi cu atentie, te pregatesti pentru ea si din acel moment inainte vei sti mereu cum sa o rezolvi." Iar Willie Walsh nu a ajuns unde este azi - adica cel mai tanar sef din istoria British Airways - cazand victima stresului si introspectiei. Nascut in Dublin, fiu al unui geamgiu si al unei casnice, Walsh a urmat cursurile scolii Christian Brothers inainte de a se infrunta cu 10.000 de rivali pentru a deveni unul dintre cei 20 de piloti cadeti la Aer Lingus, la varsta de 17 ani. A fost promovat la rangul de capitan la 29 de ani, iar dupa ce a obtinut diploma de MBA la Colegiul Trinity din Dublin, a schimbat uniforma de pilot cu cea de manager, pentru a salva Futura, serviciul charter din Mallorca al companiei. Dupa aceasta Walsh a fost numit COO al Aer Lingus in 2000 si in 2001, la doar o luna dupa ce tragicele evenimente de la 11 septembrie au trimis intreaga industrie aeriana in picaj, a preluat conducerea liniei aeriene irlandeze care in acel moment pierdea circa 2 milioane de lire sterline pe zi.
Cei mai multi s-au asteptat sa esueze. Insa de la conferinta de presa care marca numirea sa in functie Walsh le-a spus reporterilor ca va fi nemilos in ceea ce priveste diminuarea costurilor si ca va face tot ceea ce este necesar pentru a repune compania aeriana pe picioare, pana acolo unde va vinde si tablourile de pe pereti. Toata lumea a crezut atunci ca glumeste.
Nu a durat mult insa pana cand toti locuitorii Irlandei au aflat cat de serios era de fapt Walsh. Acesta a vandut intreaga colectie de opere de arta a Aer Lingus, strangand astfel 787.000 de dolari, si semnaland totodata ca este pregatit sa se debaraseze de sentimentalisme si o data cu ele de ideea unui Aer Lingus ca linie aeriana full-service.
In mai putin de trei ani Walsh a deturnat operatorul controlat de stat de la colaps, renuntand la o treime dintre angajatii acestuia si repozitionand linia aeriana ca una low cost. Irlandezul a redus costurile companiei cu 30% renuntand la clasa business pe distantele mai scurte, eliminand mesele din avion si uneori chiar micsorand fondurile destinate curateniei.
Rezultatele nu au intarziat nici ele, Aer Lingus anuntand pentru prima oara in 2004 un profit sanatos.
Cu toate acestea Walsh a parasit compania in ianuarie 2005. Managerul despre care toata Anglia spunea ca reuseste prin orice mijloace sa faca ceea ce isi propune a inregistrat primul sau esec atunci cand nu a reusit sa cada la o intelegere cu guvernul irlandez in legatura cu planurile de privatizare a liniei aeriene si a hotarat ca singura sa solutie este sa isi dea demisia.
De fiecare data cand cineva il intreaba pe Willie Walsh de ce linia aeriana pe care a condus-o inainte de British Airways se descurca atat de bine in situatii de criza, raspunsul sau este mereu acelasi. Irlandezul se amuza copios spunandu-le interlocutorilor sai ca prestatia liniei aeriene irlandeze este direct legata de nenumaratele ocazii pe care aceasta le-a avut pentru a exersa.
"De fapt, asa stau lucrurile in intreaga industrie aeriana", spune cel care conduce astazi British Airways.
"Parca ne mutam cu totii dintr-o criza in alta." Gluma sa preferata este singura in masura sa-i mai descreteasca fruntea lui Walsh, care se confrunta din 2004, cand a acceptat conducerea BA, cu o avalansa de crize de dimensiuni direct proportionale cu renumele operatorului britanic pe care a acceptat sa-l piloteze pe vreme de furtuna.
Un deficit de 2,1 miliarde de lire sterline in ceea ce priveste fondul de pensii al angajatilor acestuia, o piata in care concurenta este necrutatoare, precum si relatiile de munca cronicizate intre angajati, sindicate si patronat. Acestea alcatuiau mostenirea pe care Walsh a primit-o de la fostul CEO al companiei, Roderick Eddington.
Grevele angajatilor British Airways erau asteptate cu o precizie de ceasornic, in fiecare vara, pana la venirea lui Walsh in fruntea companiei, iar pretul platit de compania aeriana pentru o asemenea greva nu cobora niciodata sub 40 de milioane de lire sterline.
Primul lucru pe care Walsh l-a facut atunci cand a preluat carma operatorului aerian de la fostul CEO a fost sa afirme: "Eu nu sunt Rod", si apoi sa anunte ca planuieste sa renunte la 600 de manageri din cadrul companiei aeriene.
"Slasher Walsh" a tinut sa inceapa restructurarea British Airways de la varful companiei, transmitand astfel si un mesaj puternic restului angajatilor companiei.
Dupa ce a concediat 35% din cei 1.715 middle si top manageri ai British Airways, aprigul irlandez a economisit nu mai putin de 50 de milioane de lire sterline pe an punandu-se in acelasi timp la adapost fata de mania sindicatelor. Asta deoarece planul lui Walsh a fost de la inceput acela de a renunta la 7.000 de angajati pana la mutarea BA din Heathrow in noul Terminal 5, pe 27 martie 2008, mutare care a costat compania 300 de milioane de lire sterline.
In ciuda reputatiei sale de cost cutter, sub conducerea lui Walsh BA s-a concentrat catre extinderea rapida a rutelor sale catre India. Totodata Walsh a anuntat planul sau de a revitaliza sectiunea de business class, sau Club World cum va fi aceasta numita de British Airways, un plan in care compania va investi nu mai putin de 100 de milioane de lire. Si asta deoarece aceasta reprezinta o piata de o importanta capitala pentru operatorul britanic, ai carui rivali cheltuiesc si ei foarte mult pentru pasagerii de business.

Cine este Willie Walsh

Varsta: 47 ani
Educatie: MBA in administrarea afacerilor la Trinity College, Dublin
Cariera:
1979: incepe sa lucreze la Aer Lingus ca pilot cadet
1990: este numit capitan in cadrul Aer Lingus
1998: devine CEO al liniei aeriene charter Futura
2000: este numit COO al Aer Lingus
2001: promovat la nivelul de CEO al Aer Lingus
2004: demisioneaza dupa ce nu reuseste sa ajunga la un compromis cu oficialitatile irlandeze in ceea ce priveste privatizarea liniei aeriene
2005: este angajat de British Airways ca CEO, inlocuindu-l pe Rod Eddington.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO