Business Internaţional

Zborurile low-cost intre Europa si America nu sunt departe de a deveni realitate

Zborurile low-cost intre Europa si America nu sunt departe de a deveni realitate
29.10.2009, 23:13 57

La doi ani si jumatate dupa ce directorul operatorului aerianlow-cost Ryanair a vehiculat ideea unor zboruri ieftine intreLondra si New York, cu bilete la preturi de circa 10 dolari,niciuna dintre companiile low-cost nu s-a incumetat inca sa treacape cealalta parte a Atlanticului, scrie The New York Times.

Insa dificultatile financiare cu care se confrunta operatoriimai mari au schimbat datele problemei. Costurile de leasing pentruaeronave incep sa scada, in conditiile in care din ce in ce maimulte companii aeriene isi mentin o parte dintre avioane la sol,iar un numar in crestere de piloti, insotitori de bord sau personalde la sol isi cauta de lucru.

Doi operatori europeni low-cost si-au anuntat planurile de alansa servicii intercontinentale incepand cu anul viitor, inincercarea de a specula o oportunitate extrem de profitabila. Intretimp, din ce in ce mai multi pasageri navigheaza pe internet pentrua gasi cele mai ieftine tarife de zbor.

"Din perspectiva ofertei de pe piata, este un moment propice"intrucat operatorii mari "au deja probleme astfel ca nu isi mai potcanaliza resursele pentru a indeparta potentialii rivali pe acestsegment", este de parere Peter Morris, economist-sef in cadrulAscend, companie de consultanta pentru industria aviatiei. "In ceeace priveste cererea, este clar ca piata nu este tocmai in momentulei cel mai bun", avertizeaza Morris.

Timp de peste un deceniu, atat companiile aeriene ce vizeazatransportul de business, cat si cele low-cost au imbratisatconceptul zborurilor pe distante relativ scurte, de genulParis-Pisa, Charlotte-Chicago sau Bangkok-Bali.

In ceea ce priveste distantele mai lungi insa, operatoriiaerieni mai ieftini au intampinat diferite bariere, pornind de lacosturi si logistica pana la asigurarea confortuluipasagerilor.

Strategia functioneaza deja intre Austrialia siAsia

Pana in prezent, singura regiune in care modelul de transport pedistante lungi si la tarife reduse a avut succes este pe ruta ceuneste Australia si Asia. In ultimii doi ani, cativa operatoriaerieni low-cost, printre care si Air Asia X (divizie a companieimalaeziene Air Asia), Tiger Airways (detinut in proportie de 49% deSingapore Airlines) si Jetstar (subsidiara a companiei australieneQantas) au reusit sa acopere acest segment, in baza notorietatii decare se bucura companiile-mama.

Zborurile pe distante lungi cu un operator low-cost se traduc ineconomii pentru clienti de pana la 50% (uneori chiar mai mult)comparativ cu tarifele percepute de o companie conventionala detransport aerian, insa un bilet iti ofera in acest caz nimic maimult decat un scaun. Operatorii aerieni permit in generalpasagerilor sa isi ia un bagaj de mana, iar pentru bagajul de calase platesc comisioane suplimentare. Totodata, pasagerii pot alegesa cumpere mancare la bord sau sa isi aduca propriile gustari, intimp ce activitatile de divertisment (casti cu muzica, filme etc)sunt oferite tot contra-cost. Mai mult, cei care au bagaj de calasi care fac escala trebuie sa verifice pe cont propriu daca acestaa ajuns la aeroportul de transfer si daca va putea fi imbarcat inurmatorul avion.

Unele companii low-cost din Asia au incercat sa isi extindaoperatiunile catre Europa si America de Nord, insa doar o micaparte dintre ele au reusit. Un exemplu negativ este Oasis Hong KongAirlines, care a supravietuit doar 17 luni, inainte de a intra infaliment la sfarsitul anului trecut, in conditiile in care ofereaclientilor zboruri catre Londra si Vancouver.

Compania norvegiana Feel Air vrea sa lanseze primavara viitoarezboruri de la Oslo si Stockholm catre Aeroportul John F. Kennedydin New York si catre Aeroportul International de la Bangkok sieste unul dintre operatorii convinsi ca actuala criza economica iiva avantaja.

"Perioada de declin economic este chiar propice pentru demarareaunei afaceri in domeniul aerian", crede directorul executiv de laFeel Air, Kai Holmberg. "Consideram riscurile ca fiind mai micicomparativ cu cativa ani in urma."

Low-cost-urile europene sufera

  • Cele mai recente falimente din industria aeriana low-cost suntcel al operatorului italian MyAir si cel al companiei slovaceSkyEurope.
  • Pentru a-si eficientiza costurile, compania irlandeza Ryanair aimpus taxe pentru bagaje si pentru check-in si si-a anuntatplanurile de a taxa pasagerii care vor sa foloseasca toaleta intimpul zborului sau de a introduce locuri in picioare la zborurilecu o durata de maximum o ora.
  • Pentru companiile care au rezistat in fata "turbulentelor"economice, criza pare a fi de bun augur, in conditiile in careacestea continua sa isi extinda numarul de rute deservite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO