♦ Europenii au alocat în 2020 circa 1.400 de miliarde de euro pe mâncăruri şi băuturi, adică circa 21,6% din bugetul lor de cheltuieli ♦ Ca pondere din totalul cheltuielilor, românii alocă pentru acest tip de produse cel mai mult din rândul europenilor.
România s-a clasat anul trecut pe locul 14 la nivel european după cifra de afaceri a industriei alimentare şi băuturilor, într-un clasament condus de ţările din Vest, arată datele analizate de ZF din ultimul studiu al asociaţiei FoodDrinkEurope, care a luat în calcul date de la Eurostat.
Astfel, rulajul companiilor din acest sector depăşeşte anual 13 miliarde de euro, cifră realizată cu ajutorul a peste 175.000 de angajaţi. Rulajul companiilor din România este de cinci ori sub cel realizat de companiile din Polonia de exemplu şi cu mult sub cifra de afaceri înregistrată de companiile din Vest, aici fiind şi un număr considerabil mai mare de companii. De exemplu, dacă în România studiul FoodDrinkEurope arată un număr de aproape 11.000 de companii, în Franţa şi Italia sunt de cinci ori mai multe. În Polonia, exemplul cel mai apropiat de România de forţă a companiilor din sectorul de agrobusiness, sunt 18.000 de firme care au un rulaj de 68 de miliarde de euro. Practic, cu un număr aproape dublu de companii faţă de cel prezent în România, Polonia reuşeşte să facă afaceri de cinci ori mai mari. Însă, dacă ne uităm la valoarea adăugată, industriile din cele două ţări sunt apropiate din acest punct de vedere, valoarea adăugată per companie fiind mai mare în cazul României. Dar dacă ne uităm la importuri versus exporturi, aducem în Polonia produse alimentare, băuturi şi tutun de 544 de milioane de euro şi trimitem acolo produse în valoare de 163 de milioane de euro, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS).