Companii

Antreprenorii de pe piata produselor apicole au dat de gustul castigurilor mai mari obtinute din export

Antreprenorii de pe piata produselor apicole au dat de gustul castigurilor mai mari obtinute din export

Anul acesta productia nationala de miere s-a redus cu 30-40% fata de 2006

06.09.2007, 16:28 951

Ideea unei afaceri de achizitionare, imbuteliere si comercializare miere de albine atat in tara, cat si in afara i-a venit lui Mates Victor, directorul general al companiei Apis Prod din Blaj, in timp ce practica apicultura cu doar 25 de familii de albine in anul 1992.
Afacerea a fost demarata la varsta de 41 de ani, pornind de la pasiunea lui pentru acest domeniu, desi de meserie este profesor de fizica.
A inceput afacerea de familie prin imbutelierea manuala a mierii de albine, sub numele de "Roua Florilor", marca pe care a inregistrat-o mai tarziu la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci). Incercarile de comert au constat in distribuirea borcanelor de miere in magazinele din zona, dupa care a incercat sa se orienteze spre retele mai mari de distributie.
Astfel, a inceput activitatea cu doar doi angajati, ajungand in prezent la un numar de 42 de persoane care se ocupa de colectarea, imbutelierea si distribuirea mierii.
Investitia in aceasta afacere s-a facut gradual din banii obtinuti prin contractarea creditelor bancare. Compania isi desfasoara activitatea in sediul din Blaj (jud. Alba), unde exista o cladire de birouri si sectia de imbuteliere miere la borcane destinate pietei interne si exportului.
De asemenea, mai exista un sediu secundar la Tiur (o localitate la 4 km de Blaj), unde se afla sectia de achizitie miere, laboratorul de analize si depozitul pentru miere vrac destinata exportului.
Asocierea cu un partener olandez, compania de management si investitii in tehnologie pentru produsele bio De Traay International B.V care face parte din grupul De Traay, in ianuarie 2005, a condus la transformarea companiei Apis Prod intr-o societate mixta romano-olandeza.
Parteneriatul consta in primirea de la olandezi a unor fonduri in valoare de 700.000 de euro pentru achizitionarea de utilaje pentru imbuteliere, colectare, in general pentru echipamentele necesare dezvoltarii afacerii, in schimbul unei parti de 40% din profitul obtinut de compania Apis Prod.
Directorul companiei precizeaza ca si-a gasit furnizori de materie prima (miere de albine - n.r.) in toata tara prin intermediul asociatiilor apicole la care a apelat, iar clientii tinta pe care i-a vizat au fost retelele cash & carry, supermarketuri, hipermarket-uri, retele HoReCa si magazinele medii din orasele transilvanene.
"Primii clienti i-am castigat prin prezentarea directa a portofoliului de produse. Am inceput astfel sa distribuim produsele Apis Prod in supermarketuri, hipermarketuri si cash & carry din Bucuresti, Cluj-Napoca, Targu-Mures si Timisoara", spune Mates Victor. Pe piata de retail concureaza in prezent opt companii.
Cererea de miere din Romania mult mai mica decat oferta l-a determinat pe Mates Victor sa se orienteze catre piata externa, unde a urmarit sa livreze miere vrac, la butoaie de 300 kg.
"Am trimis primele tiruri cu butoaie de miere unui procesator din Italia, iar acum exportam miere vrac in Germania, Polonia, Olanda, Japonia, Franta, Ungaria, Anglia si miere la borcane de diferite dimensiuni in SUA, Canada, Singapore si Franta", precizeaza el.
Pe viitor, compania urmareste cresterea vanzarilor prin implementarea unor politici de marketing, precum folosirea unor ambalaje mai atragatoare, reduceri si discounturi de preturi, livrari prompte care duc la fidelizarea clientului. Pe piata interna Apis Prod distribuie 20 de tone de miere de albine lunar la borcane de la 200 de grame la un kilogram.
Apis Prod a inregistrat o cifra de afaceri de 3 milioane de euro in 2006, in crestere cu 30% fata de anul precedent. "In acest an dorim sa mentinem aceasta cifra de afaceri, pe fondul reducerii productiei nationale de miere cu 30-40% fata de 2006", spune Mates Victor. Marja de profit a companiei este de 6%, insa important este volumul vanzarilor, precizeaza directorul general.
In prezent compania a achizitionat o linie de ambalare miere la stick-uri de 6-8 grame, exact ca acelea de zahar pentru ceai si cafea, destinate pietei HoReCa.
Pe termen scurt, Mates intentioneaza sa diversifice gama de produse prin importarea unor specialitati de miere din Italia si Spania, respectiv miere de portocal, castan si eucalipt.
Un alt proiect pe care il vor definitiva anul acesta consta in lansarea vinului din miere, cunoscut si sub denumirea de hidromel (prezent pe piata romaneasca inainte de 1989), precizeaza Mates Victor.
El considera ca pe aceasta piata oportunitatile cresc odata cu intrarea in Uniunea Europeana, deoarece se pot livra cantitati de 4-5 ori mai mari decat pe piata interna, la preturi competitive.
O poveste asemanatoare sta si in spatele afacerii demarate de Cornel Georgescu, director general al companiei Apicola Pastoral Georgescu, care la sfarsitul anilor 1960 a primit cadou doua roiuri, de la un apicultor cu experienta care l-a indrumat in aceasta meserie.
In 1980 a fost ales presedintele Asociatiei Crescatorilor de Albine din Bucuresti, functie pe care a ocupat-o pana in 1991, cand a decis sa-si fructifice experienta dobandita prin deschiderea unui magazin de produse apicole.
Astfel, in 1991 apare compania Apicola Pastoral Georgescu in Bucuresti, iar in 1995 infiinteaza primul magazin prin intermediul caruia ofereau o gama diversificata de produse apicole.
In urma succesului de care s-a bucurat primul magazin, a aparut ideea de a distribui produsele prin firmele interesate de comercializarea mierii. Prin urmare, in anul 2000 a fost inaugurat si al doilea magazin.
"In prezent compania comercializeaza, sub marca inregistrata Albina Carpatina, o gama de 40 de produse, ce au la baza produsele apicole. Desfacerea lor se realizeaza in principal catre supermarketuri, dar si catre farmacii si plafare", spune Raluca Georgescu, directorul comercial
Pe termen lung, Apicola Pastoral Georgescu doreste sa colaboreze cu societati romane sau straine, interesate de comercializarea produselor sale atat pe piata interna, cat si pe cea externa.
"Pana in momentul de fata nu am exportat, pentru ca nu am avut capacitate de procesare. Acum avem si suntem in cautare de contracte", spune Raluca Georgescu.
Pentru export, modul de ambalare al produselor se face in functie de solicitarile potentialilor parteneri (de la borcane de 500 g pana la butoaie de 300 kg).
Astfel, afacerea este in plina dezvoltare, compania obtinand o cifra de afaceri de cateva mii de euro.
Principiul dupa care se ghideaza fondatorul acestei afaceri de familie si pe care il transmite tinerilor intreprinzatori este acela ca nu dai gres niciodata daca esti perseverent in ceea ce faci.



Investitii initiale in utilajele si echipamente de imbuteliere

Asocierea cu o companie de investitii in tehnologie pentru produsele bio asigura echipamente cu o valoare ce poate ajunge la 700.000 de euro, in schimbul a 40% din profit

Cifra de afaceri poate depasi 3 mil. euro, marja de profit 6%

Desfacerea productiei se face catre supermarketuri, hipermarketuri, retele cash & carry si HoReCa

Romania exporta anual intre 8.000 si 10.000 de tone de miere, principalii beneficiari fiind tarile din UE

Site-uri utile: sapard.ro si europeana.ro (accesare fonduri europene), agriseek.com (echipamente apicole), apicultura.lx.ro (informare)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO