Companii

Ar putea fi anulată tranzacţia LIDL-Plus?

Ar putea fi anulată tranzacţia LIDL-Plus?
01.07.2010, 23:30 92

Preluarea reţelei de 96 de magazine Plus din România va ducegrupul german LIDL & Schwarz la o cotă de piaţă de circa 65% pesegmentul retailului cu discount din România, pe care activeazădeja cu reţeaua de hipermarketuri Kaufland.

Va primi OK-ul Consiliului Concurenţei în acestecondiţii?

Surse din piaţă spun că tranzacţia, anunţată în luna februarie,are şanse să fie anulată, însă reprezentanţii autorităţii deconcurenţă afirmă că este prematur să dea un verdict.

În urmă cu câteva zile, Comisia Europeană a transferat cătreconsiliile concurenţei din România şi Bulgaria procedura deevaluare a achiziţiei magazinelor Plus de către compania LIDL.

Reprezentanţii LIDL nu au oferit comentarii pe marginea acestuisubiect până la închiderea ediţiei.

Tranzacţia, evaluată de surse din piaţă la circa 300 mil. euro,este prima mişcare anunţată oficial de hard-discounterul LIDL înRomânia, care pregăteşte de câţiva ani deschiderea primelor salemagazine la nivel local.

Deşi LIDL nu activează încă în România, analiza ConsiliuluiConcurenţei se va extinde pe toată piaţa retailului alimentar cudiscount, pe care grupul LIDL & Schwarz activează din 2005 cumagazinele Kaufland, potrivit reglementărilor în vigoare.

Reţeaua Kaufland a avut în 2008 jumătate din piaţa retailuluialimentar cu discount, care include şi hard-discounterii - segmentpe care se poziţionează Plus şi LIDL. Ritmul de expansiune de anultrecut i-ar fi putut permite să rămână pe o poziţie importantă, cuo cotă estimată de ZF la aproximativ 45%. Pariind tot pe extindere,reţeaua Plus a avut raportat anul trecut o creştere de 33% aafacerilor faţă de 2008, ajungând la rulaje de 369 mil. euro şifoarte aproape de cel mai mare competitor al său, Penny Market.

După integrarea Plus, grupul LIDL & Schwarz ar ajunge astfella rulaje de aproape 1,17 mld. euro şi o cotă de circa 65% pe piaţaretailului cu discount.

O cotă de piaţă similară, de 60-70%, a fost considerată ca fiindpoziţie dominantă şi sancţionată de Comisia Europeană (CE) în cazultranzacţiei Kraft Foods - Cadbury de 13 mld. de euro. CE a impusamericanilor de la Kraft vânzarea operaţiunilor Cadbury de pe piaţaciocolatei din România şi Polonia pentru validarea tranzacţiei.

O analiză a CE arată că după fuziune cele două companii ar fiajuns la o cotă de 40-50% pe piaţa ciocolatei din România şi la60-70% din segmentul tabletelor.

Modul de operare al LIDL & Schwarz pe piaţă i-ar putea salvaînsă pe germani de la anularea tranzacţiei.

În Germania sau pe alte pieţe europene, LIDL şi Kauflandactivează ca două companii diferite, fără a avea departamenteintegrate, precum o centrală de achiziţii comună - strategie pecare au mers ceilalţi giganţi din comerţ.

La nivel local, LIDL şi-a pregătit în ultimii ani lansarea pepiaţă independent de operatorul Kaufland. Cele două companii ausedii şi centre logistice diferite, însă pe piaţă sunt foartepuţine informaţii despre strategiile celor două businessuri lanivel local: ambele reţele au o politică restrictivă de comunicarecu presa, refuzând să dea detalii despre business şi despreplanurile de dezvoltare la nivel local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO