Companii

Au venit, au schimbat piata de retail in trei ani, au plecat

Au venit, au schimbat piata de retail in trei ani, au plecat
13.07.2009, 00:00 59

 

Plecarea lui Jegen este a treia mare schimbare de acest gen la varful retailului alimentar modern. In luna mai, Metro Cash & Carry, cea mai mare divizie a grupului Metro in Romania, a anuntat revenirea in tara a romanului Dusan Wilms, pentru al doilea mandat de director general al retelei, in locul lui Francois Oliver. In plus, la finele anului trecut francezii de la Auchan au adus un manager italian la conducerea retelei locale, dupa preluarea integrala a companiei.
Schimbarile la nivelul top managementului nu sunt surprinzatoare, in conditiile in care retailerii sunt pusi in fata unui declin al cererii fara precedent pe piata locala de la intrarea acestora in Romania si pana acum.
De la managerul de expansiune la cel de reorganizare
"Din 2000 si pana anul trecut, competentele unei echipe de top management din retail erau axate pe know-how-ul de expansiune - cele mai importante lucruri erau identificarea oportunitatilor de extindere a retelei si dezvoltarea lantului de aprovizionare a noilor magazine. In momentul de fata, companiile din comert se confrunta cu probleme de ordin operational sau la nivel de strategie, care soli-cita uneori un alt tip de competente", explica Ionut Pascu, project manager al companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants Romania.
In acest an, dezvoltarea lanturilor de hipermarketuri si a retelelor de magazine cash & carry pierde foarte mult din viteza, dupa cum arata datele comunicate de marii operatori de profil. De exemplu, vedetele retailului din 2008, hipermarketurile, vor avea in acest an un ritm de expansiune redus la jumatate, in conditiile in care planurile initiale indicau pentru 2009 mentinerea sau accelerarea investitiilor in extindere, comparativ cu ultimii 2-3 ani.
"In anumite situatii este chiar oportuna aducerea unor manageri noi in aceste companii, care sa puna in practica si masuri mai putin populare, precum reor-ganizari de activitati", mai spune Ionut Pascu. "Nu cred insa ca se poate spune ca managerii expati care vedeau piata locala ca fiind foarte atractiva datorita ritmului mare de crestere al consumului fug acum de Romania. Pe toate pietele sunt in acest moment probleme", subliniaza consultantul Roland Berger.

Cel mai "expansiv" manager pleaca din Romania
Olandezul Tjeerd Jegen, care a decis sa plece din compania Real, este managerul care a coordonat cel mai ambitios proiect de expansiune din retailul local. In timpul mandatului sau in Romania, reteaua a deschis 13 hipermarketuri prin investitii medii de 20 mil. euro pe unitate, ajungand la 21 de unitati operationale. El a avut sarcina de a-i ajunge din urma intr-un timp foarte scurt pe francezii de la Carrefour, cel mai mare competitor al Real si primul lant de hipermarketuri intrat pe piata (in 2001).
Pentru a face loc pe piata din Romania unui nou brand de retail, Jegen a dat startul unei campanii puternice de marketing, despre care unii competitori ai sai spun ca este cea mai costisitoare de pe piata. La inceputul acestui an, Jegen afirma ca nu va taia din bugetul de marketing al retelei, ci va face economii in alte sectoare. In 2009, compania are un buget de marketing cu 30-40% mai mare fata de valoarea de anul trecut, potrivit datelor comunicate anterior de oficialii Real. Un sfert din bugetul de marketing din acest an este alocat lansarii marcii proprii Real Quality, brand dezvoltat de Jegen inainte de a veni in Romania.
Tjeerd Jegen va pleca in Asia, potrivit informatiilor din piata.
Reprezentantii Real au precizat ca pana la numirea unui noi director general activitatile board-ului Real Romania vor fi coordonate de francezul Jean-Marc Givert, membru in board-ul de conducere al diviziei Real International.

Deja-vu la Real Romania
Tjeerd Jegen a fost al doilea expat adus de Real Hypermarket la conducerea operatiunilor din Romania, predecesorul sau, danezul John Rix, avand un traseu similar pe piata locala - el a renuntat la functie dupa doi ani, pentru a se alatura unei alte companii in Statele Unite.
Plecarea lui Jegen este a doua schimbare importanta din top management la nivelul grupului Metro in Romania, in acest an. In luna mai, board-ul Metro a decis inlocuirea lui Francois Oliver, directorul general al retelei Metro Cash & Carry Romania si cel mai longeviv executiv strain din comertul local. Reprezentantii grupului au precizat ca Oliver a fost chemat sa se alature echipei noului birou al Metro Cash & Carry in Europa Centrala si de Est. In locul sau a fost adus managerul de origine romana Dusan Wilms, care a precizat ca experienta acumulata pe cinci piete in cadrul Metro si faptul ca este roman
l-au recomandat pentru un al doilea mandat la conducerea retelei locale.
La finele anului trecut a venit pe piata romaneasca un alt "veteran" din retailul european, italianul Patrick Espasa, numit director general al retelei de hipermarketuri Auchan Romania.
El lucreaza de 30 de ani in cadrul grupului francez, iar inainte de a fi transferat pe piata locala a condus o companie cu afaceri de 3,4 miliarde de euro si cu o retea de 47 de hipermarketuri in Italia.

Olandezul Tjeerd Jegen, care a decis sa plece din compania Real, este managerul care a coordonat cel mai ambitios proiect de expansiune din retailul local.

Francezul Franois Oliver a fost inlocuit in luna mai a acestui an de romanul Dusan Wilms la conducerea retelei Metro Cash & Carry Romania.

Francezul Regis Mougel a parasit functia de director general al retelei Auchan in luna decembrie, dupa ce a vandut si actiunile detinute.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO