Companii

Bart Maas, BAT: La fiecare procent adaugat pietei ilegale de tutun, statul pierde 20 mil. euro

Bart Maas, BAT: La fiecare procent adaugat pietei ilegale de tutun, statul pierde 20 mil. euro

Bart Maas, managing director al BAT Romania: Volumul pietei legale de tigari a crescut pentru ca a fost redusa contrabanda de la 16% anul trecut la 13% in prezent. Daca preturile vor creste brusc, va fi din nou incurajat comertul ilicit. La fiecare procent adaugat pietei ilegale se inregistreaza o pierdere de 20 de milioane de euro in veniturile statului.

14.07.2008, 15:11 154

Atingerea acestei cote de piata va fi sustinuta de cresterea cu doua cifre a vanzarilor BAT din acest an, care ar duce afacerile companiei inspre un miliard de euro. Astfel, BAT ar fi primul producator de bunuri de larg consum (FMCG) care ar atinge acest prag, in conditiile in care, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Nielsen, tigaretele sunt si cel mai important segment din FMCG, devansand vanzarile de bere si de bauturi racoritoare.
In primul semestru, veniturile companiei au inregistrat un avans estimat la 30%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, in timp ce volumele vandute s-au majorat cu peste 10%.
"BAT a rulat in 2007 afaceri de 824 de milioane de euro si a atins o cota de piata de 41%. Cresterea de 45% a veniturilor a venit atat din preturile mai mari datorate cresterii accizei, cat si din avansul pe care l-a luat segmentul premium. Per total, am avut o crestere de peste 10% a volumelor vandute pe piata locala", a spus Bart Maas, managing director al BAT Romania.
Motorul vanzarilor BAT este in continuare brandul Kent, avansul acestei marci fiind sustinut si de tendinta globala de orientare catre tigarile light.
"Cea mai bine vanduta marca este Kent, care are o cota de piata de 20%. Kent-ul asigura circa jumatate din vanzarile BAT pe piata locala, avand in vedere ca avem o cota de piata de 42,5%", a precizat Mass.
In top 10 tigarete vandute pe piata locala se situeaza si Pall Mall cu o cota de 10% sau Viceroy, cu 6%, in timp ce in topul dinamicilor de crestere se afla brand-urile de pe segmentul premium si super premium, unde este pozitionat brand-ul Dunhill al BAT, potrivit datelor companiei. "Aceste segmente vor constitui in buna parte motorul de crestere in urmatorii ani", a adaugat Maas.
In timp ce brand-urile premium inregistreaza o dinamica de crestere importanta, majorarea preturilor, respectiv contrabanda, au afectat segmentele inferioare ale pietei. "Comertul ilicit a avut un impact negativ in principal pe segmentele inferioare ale pietei, insa pe termen lung ar putea fi afectat si segmentul premium", a precizat Maas, potrivit caruia evolutia pietei din urmatoarea perioada va fi influentata de impactul pe care il vor avea noile scumpiri asupra consumatorilor.
"Volumul pietei legale de tigari a crescut pentru ca a fost redusa contrabanda de la 16% anul trecut la 13% in prezent. Daca preturile vor creste brusc, va fi din nou incurajat comertul ilicit. La fiecare procent adaugat pietei ilegale se inregistreaza o pierdere de 20 de milioane de euro in veniturile statului", a spus Maas. Potrivit legislatiei in vigoare, pana in 2010 producatorii din tutun trebuie sa ajunga treptat la o acciza minima de 74 de euro la mia de tigarete.
"Aceasta taxa este cu 10 euro peste nivelul prevazut de Uniunea Europeana, ceea ce constituie un risc enorm pentru cresterea comertului ilicit", a mai precizat Maas. Astfel, preturile s-au majorat anual, in 2007 cu 1,4 lei pe pachet, iar de la 1 iulie anul acesta s-a mai operat o majorare de 0,3-0,4 lei pe pachet.
Totodata, incepand cu aceasta luna pe piata vor fi introduse pachetele de tigari cu pictograme. Costurile BAT pentru introducerea pictogramelor s-au ridicat la peste un milion de euro.
"Introducerea pictogramelor ar putea sa aiba un impact negativ asupra pietei, dar acesta va fi vizibil dupa unul-doi ani. Pana acum doar Belgia a introdus pictogramele si avem un singur exemplu in acest sens", a spus Maas.
Compania va mai investi intr-un centru de servicii financiare in Bucuresti, pentru care va angaja 250 de persoane in urmatorii trei ani. Centrul financiar British American Shared Services Europe va deservi 36 de tari din Europa, de la Irlanda si Marea Britanie pana la Romania, Bulgaria si Cipru.
BAT detine in Romania o fabrica care produce 20 de miliarde de tigarete anual, 25% din productie fiind exportata in 15 tari din Europa. "Este vorba despre sase branduri BAT care nu sunt prezente pe piata locala", a adaugat Maas.
Potrivit BAT, in 2007 valoarea pietei a fost de 2,4 miliarde de euro, pentru acest an fiind estimat un rulaj de 2,5 miliarde de euro. Cei mai importanti jucatori de pe piata sunt BAT, Philip Morris si Japan International Tobacco, acestia impartind peste 90% din piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO