Companii

Brandurile mari fac legea pe o piata a cafelei care trece de 200 de milioane de euro in acest an

Brandurile mari fac legea pe o piata a cafelei care trece de 200 de milioane de euro in acest an

Click pentru imaginea marita

18.10.2007, 20:28 666

Cel mai mare segment al pietei, cafeaua prajita, cu vanzari de 72 de milioane de euro in primul semestru al acestui an, se imparte intre Jacobs (Kraft), Elite (Strauss-Elite), Tchibo (Tchibo Germania), Nova Brasilia (Kraft Foods) si Fortuna (Cafea Fortuna), branduri care detin cumulat o cota valorica de 90%.
Pe piata cafelei, Kraft Foods Romania si israelienii de la Elite isi disputa prima pozitie, avand cote de piata apropiate ca valoare. Cele doua companii nu au dorit insa sa precizeze ce cota de piata detin pe acest segment.
"Anul acesta previzionam ca piata cafelei isi va urma trendul ascendent, iar consumatorii se vor orienta, in continuare, spre produsele premium, de calitate, asa cum au facut-o si in prima jumatate a anului", a declarat Doina Cavache, corporate affairs manager al Kraft Foods Romania.
Elite mizeaza si pe cresterea numarului de cafenele in acest an, estimand o crestere a vanzarilor companiei cu 5-10% fata de valoarea inregistrata anul trecut. Potrivit estimarilor Elite, piata cafelei va creste in acest an cu 6% fata de 2007, ajungand la 23.000 de tone, dintre care 16.000 de tone reprezinta cafeaua ambalata.
Potrivit datelor Nielsen, vanzarile de cafea in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) au crescut in primele sase luni ale anului cu 17,3%, pana la 849 de tone. Cu toate ca, volumic, canalul HoReCa reprezinta sub 10% din vanzarile de cafea realizate in retail, concurenta este mai mare.
Primii zece jucatori mari pe piata cafelei din HoReCa detin cumulat 85% din vanzarile realizate in acest canal de distributie, potrivit Nielsen.
Cu produsele instant La Festa, producatorul polonez Tymbark s-a impus ca lider pe piata cafelei in HoReCa, devansand companii mai mari, precum Elite, Kraft sau Nestle.
In canalul HoReCa, specialitatile de cafea solubila sunt cele mai cautate, mai arata studiul Nielsen. Acestea detin 41% din volumul vanzarilor pe segmentul baruri, restaurante, firme de catering, fiind urmate de cafeaua vrac, cu o cota de circa 28%.
Cu un consum pe cap de locuitor situat la jumatatea mediei Uniunii Europene, piata romaneasca a cafelei are inca un potential insemnat de crestere.
Evolutia pietei locale este influentata insa si de fluctuatiile pretului cafelei la nivel international, deoarece materia prima a procesatorilor locali provine integral din import.
Importurile de cafea pe piata romaneasca au stagnat la 2,35 kilograme pe cap de locuitor anul trecut, sub jumatate din media Uniunii Europene de aproape 5 kilograme, arata datele Organizatiei Internationale a Cafelei.
Spre comparatie, importurile de cafea in tarile din Europa Centrala si de Est, precum Ungaria, Polonia sau Cehia, se situeaza la 2,58 kilograme pe cap de locuitor, respectiv 3,4 si 3 kilograme pe cap de locuitor. Cele mai mari piete de desfacere din Europa sunt, potrivit Asociatiei Internationale a Cafelei, Finlanda, cu 12 kilograme pe cap de locuitor, Belgia si Danemarca, cu peste 9 kilograme pe cap de locuitor.
Evolutia modesta a importurilor de cafea din ultimul an este pusa de companii pe seama accizelor.
Astfel, cu toate ca accizele la cafea au scazut cu circa 20% anul trecut fata de 2005, diminuarea nu a reusit sa compenseze cresterea pretului materiilor prime la nivel international si sa se simta in pretul la raft al produselor.
"Consumul de cafea in Romania este inca sub nivelul tarilor europene insa exista potential de crestere, odata cu cresterea puterii de cumparare, eliminarea accizelor si educarea consumatorilor asupra beneficiilor cafelei", a spus Doina Cavache.
"De asemenea, va continua sa creasca numarul consumatorilor ce trec de la cafeaua neambalata (vrac) la cea ambalata, acestia reorientandu-se spre produsele de calitate superioara", a adaugat managerul Kraft Foods Romania.
Compania detine pe segmentul premium al pietei de profil brandul Jacobs Kronung, care a inregistrat in acest an cel mai mare ritm de crestere in cadrul categoriei de cafea, conform unui studiu de piata citat de Kraft.
"Anticipam, de asemenea, o continuare a orientarii consumatorilor catre achizitia de produse cu gramaj mai mare, fapt datorat cresterii puterii de cumparare, dezvoltarii comertului modern si modificarii obiceiurilor de cumparare", a mai spus Cavache. In ultimul an, ambalajele de 500 de grame au castigat 3 puncte procentuale in ponderea detinuta pe piata cafelei, ajungand la 17%, fata de 14,4% in primul semestru al anului, conform Nielsen. In schimb, ambalajele de 100 de grame au pierdut 3 puncte procentuale din cota de piata, ajungand la 44%.
In schimb, cafeaua solubila instant se cumpara la ambalaje cat mai mici, cel de 2 grame avand o pondere de 38,5% in vanzarile in retail.
In ceea ce priveste canalele de distributie, magazinele alimentare detin inca cea mai mare pondere in vanzarile de cafea prajita, de 60,4% (in valoare). Ele pierd insa teren in favoarea hipermarketurilor si supermarketurilor, care detin impreuna 33,8% din vanzarile de cafea, in valoare, fata de 30,6% in primul semestru al anului 2006, potrivit aceleiasi surse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO