Companii

Buzescu, Rompetrol: Incasam banii de la clienti in 45 de zile, dublu fata de inainte de criza

Buzescu, Rompetrol: Incasam banii de la clienti in 45 de zile, dublu fata de inainte de criza

Titov Buzescu, vicepresedinte pe retail si marketing al Rompetrol: Pe partea de clienti corporate, de flote mari, vanzarile cu scazut cu circa 20% in primul trimestru, dar au inceput sa-si mai revina in al doilea trimestru, cand am inregistrat o scadere de doar 12% fata de perioada similara a anului trecut. A fost vorba despre reducerea volumului de activitate din partea acestor clienti, dar acum s-au reluat activitatile agricole, o parte din industria de constructii a inceput sa mearga si am castigat si noi clienti.

01.07.2009, 15:39 230

„Strategia in aceasta perioada este sa te extinzi si sa iti consolidezi activitatile de profil. De exemplu, echipa de vanzari a Rompetrol Downstream (divizia de retail a grupului Rompetrol) a crescut cu 40% de la inceputul anului, iar acum avem circa 2.000 de angajati. Am reusit in primul trimestru sa ne crestem vanzarile in volume cu peste 7%, iar in al doilea trimestru acestea au continuat sa creasca cu peste 10%, fata de perioada similara a anului 2008", explica Buzescu, care de la 1 aprilie a preluat conducerea activitatilor de retail si marketing ale grupului Rompetrol.

In prezent, grupul Rompetrol este detinut in proportie de 100% de catre compania kazaha de stat KazMunaiGaz, dupa ce la sfarsitul saptamanii trecute Dinu Patriciu a anuntat ca si-a vandut si pachetul de 25% pe care-l mai detinea in grup.
In august 2007, Patriciu a vandut prima transa de 75% din grupul Rompetrol catre kazahi intr-o tranzactie de 1,6 mld. $.
Nu doar tranzactia prin care Patriciu a iesit din Rompetrol a tinut capul de afis al ultimelor doua saptamani, ci si decizia actionarilor Rompetrol Downstream de a discuta la sfarsitul lunii iulie o majorare de capital de 630 mil. lei (150 mil. euro), realizata de catre Rompetrol Rafinare (RRC), compania care opereaza rafinaria Petromidia.
Majorarea de capital se va realiza prin compensarea unor creante, in vederea sustinerii planurilor de dezvoltare ale companiei de retail.
Rompetrol Downstream a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 1,92 mld. euro, avand o cota de circa 23-25% pe piata de carburanti, potrivit propriilor estimari. Compania a cumulat insa pierderi de circa 29 mil. euro.
 
De la Coca-Cola in Rompetrol
Buzescu l-a inlocuit din functie pe Eric Kish, unul dintre primii angajati ai grupului, care in prezent se ocupa de companiile de servicii si functiuni suport, domeniu coordonat de Buzescu pana in aprilie anul acesta.
Din functia anterioara detinuta la Rompetrol, Buzescu a coordonat procesul de restructurare al grupului Rompetrol, conglomerat de circa 40 de companii in 12 tari, care a dus la vanzarea Eurojet, companie de transport aerian, si inceperea negocierilor pentru FinGroup, institutie financiara nebancara.
„Pentru aceste companii, actionariatul nu-si asuma dezvoltarea viitoare, dar activitatile acestora vor fi sustinute in continuare in cazul in care nu vor fi externalizate. Pentru moment nu sunt in plan alte vanzari de companii, dar orice este posibil pe termen lung", spune Buzescu.
In perioada restructurarii, circa 1.500 de oameni au fost afectati de acest proces.
Inainte de a veni in grupul Rompetrol, Buzescu a acumulat o experienta de 12 ani in cadrul Coca - Cola HBC, ultima functie ocupata in cadrul acestei companii fiind aceea de director comercial.
 
4 benzinarii pe autostrada Soarelui
Buzescu spune ca anul acesta segmentul pe care il conduce trebuie sa se descurce cu fonduri de 30 de milioane de dolari, mai mici fata de cele de anul trecut, dar oricum peste cele ale concurentilor din piata.„Vom avea 4 benzinarii pana la sfarsitul anului pe autostrada Soarelui, din care primele doua vor fi deschise in primele doua luni. Investitia este de peste 2 milioane de euro pe unitate", spune Buzescu.
Reprezentantul Rompetrol spune ca desi au fost inregistrate scaderi la nivelul cererii din partea marilor clienti corporate la inceputul anului, aceasta incepe sa-si revina si ca urmare a extinderii echipei de vanzari.
„Pe partea de clienti corporate, de flote mari, vanzarile cu scazut cu circa 20% in primul trimestru, dar au inceput sa-si mai revina in al doilea trimestru, cand am inregistrat o scadere de doar 12% fata de perioada similara a anului trecut. A fost vorba despre reducerea volumului de activitate din partea acestor clienti, dar acum s-au reluat activitatile agricole, o parte din industria de constructii a inceput sa mearga si am castigat si noi clienti", explica Buzescu.
 
Probleme de inceput de mandat
Segmentele care au reusit sa compenseze aceste pierderi raportate pe partea de clienti corporate au fost cele ale statiilor mobile Rompetrol Expres, unde s-au inregistrat vanzari de trei ori mai mari fata de perioada similara a anului trecut, dar si bazele interne, adica a rezervoarelor de combustibil plasate exact in locul in care isi desfasoara activitatea marii clienti, al caror numar
s-a dublat.
Una dintre problemele cu care se confrunta companiile in aceasta perioada, semnalata nu doar de Rompetrol, este intarzierea la plata din partea clientilor. „Este o caracteristica a mediului de business local intarzierea la plata in aceasta perioada", spune Buzescu. Potrivit acestuia, timpul de efectuare al platilor s-a dublat fata de anul trecut.
„Peste 50% din pretul la pompa este reprezentat de taxe si accize. Problema este ca noi ne recuperam aceste taxe in medie in 40-45 de zile, pentru ca majoritatea companiilor au vanzarile pe credit. In schimb, cand luam carburanti de la poarta rafinariei, suntem obligati sa platim acciza in momentul achizitiei, iar mai departe o dam pe credit. Aici se poate face o diferenta prin modificarea momentului colectarii accizei. Noi ne primim acum banii in 40-45 de zile, iar inainte de criza media era de 26-28 de zile. Fenomenul de extindere al creditarii este oriunde", explica reprezentantul Rompetrol. Desi in urma cu trei luni, fostul vicepresedinte de retail al Rompetrol, Eric Kish, spunea ca un sfert din partenerii Rompetrol (benzinarii aflate in sistem de franciza) risca falimentul din cauza crizei, Buzescu spune ca pana acum nu au fost semnalate astfel de cazuri, dar ca unele contracte de livrare a carburantilor au fost sistate.
„Nu am avut falimente pe segmentul de statii partener, dar am terminat in ultimele 7-8 luni contractele de livrare de produse petroliere cu circa 12 din cele 164 de statii pe care le avem in acest sistem", spune Buzescu.
Buzescu mai spune ca marjele de retail sunt supuse unor presiuni mari, in contextul in care preturile la pompa nu urmaresc in acelasi timp evolutia cotatiilor internationale.
 
Obiective si estimari la inceput
Buzescu va incerca sa transpuna o parte din experienta castigata la Coca - Cola HBC si asupra diviziei pe care o conduce acum in Rompetrol.
„Acum toata lumea se concentreaza pe lucruri de genul cum vine camionul cu benzina, unde il descarca, cum se incarca, lucruri importante de altfel. Totusi atat timp cat businessul tau are o interfata cu clientul extern, trebuie sa fii concentrat in egala masura, daca nu chiar mai mult, pe retail si marketing", este de parere Buzescu.
In ceea ce priveste piata petroliera locala, Buzescu crede ca anul viitor aceasta si-ar putea reveni si treptat sa ajunga la volumele din 2007.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO