Companii

Carabulea: „Cei care spuneau că preţurile vor creşte cu doar 4,2% nu sunt în circuitul afacerilor“

Ilie Carabulea spune că în condiţiile actuale de piaţă este nevoie să restructurăm şi să optimizăm liniile de transport

Ilie Carabulea spune că în condiţiile actuale de piaţă este nevoie să restructurăm şi să optimizăm liniile de transport

04.07.2010, 23:36 45

Ilie Carabulea, unul dintre cei mai bogaţi oameni de afaceri dinSibiu, care controlează mai multe firme de transport rutier, dar şiBanca Carpatica, susţine că a majorat preţurile la biletele deautocar cu 10-15% la Atlassib, operatorul specializat petransportul rutier internaţional, şi că această creştere se vavedea şi la celelalte companii aflate în proprietatea lui.

"Cei care spuneau că preţurile vor creşte doar cu 4,2% nu suntdin circuitul afacerilor, al producţiei. A trebuit să cresc preţulbiletelor de autocar din cauza măririi preţului la carburanţi şi amajorării TVA", a declarat Ilie Carabulea, proprietarultransportatorului rutier internaţional Atlassib şi al operatorilorrutieri de curse interne Transdara şi Transmixt.

Benzina şi motorina au ajuns la niveluri de preţ record (fiindanunţate scumpiri de până la 5,81%) ca urmare a faptului că marilecompanii petroliere locale au preluat imediat creşterea TVA de la19% la 24% în preţurile finale.

"Mă aşteptam la o majorare a TVA. Statul are costuri foarte maride funcţionare şi când ai nevoie rapid de bani la bugetul de statnu ai cum să eviţi creşterea TVA mai ales după ce pensiile nu aumai fost reduse", a spus Carabulea.

Guvernul a decis să crească TVA de la 19% la 24%, după ce CurteaConstituţională a votat împotriva scăderii pensiilor. Astfel, odatăcu majorarea TVA de la 19% la 24%, România a devenit unul dintrestatele europene cu cele mai mari taxe pe valoarea adăugată, dupăSuedia, Danemarca, Norvegia, Ungaria şi Islanda, însă înainteaaltor state nordice precum Finlanda, cunoscută pentru nivelulridicat al taxelor şi impozitelor. Deşi în urma majorării taxei pevaloarea adăugată, încasările anuale la bugetul de stat vor urca cu2 miliarde de euro, la 10 miliarde de euro, mediul de afaceri esteputernic afectat. În acest context, Camera de Comerţ Americană înRomânia (AmCham) a recomandat autorităţilor limitarea aplicăriinoii TVA la nivelul anului 2010, exprimându-şi îngrijorarea cuprivire la modul în care sunt adoptate şi aplicate măsurile cuimpact asupra mediului de afaceri.

Preşedintele AmCham, Sorin Mândruţescu, declara chiar că "parecă suntem în două lumi paralele, mediul de afaceri şi autorităţile,mediul privat fiind grav zguduit de nepredictibilitate". El maisusţinea că ar trebui să se tragă un semnal de alarmă cu privire lanivelul de profesionalizare a actului de guvernare. Mai mult,creşterea TVA va descuraja investiţiile, iar în acest sens Guvernultrebuie să adopte măsuri de stimulare a investiţiilor pentru acompensa efectele negative ale majorării taxei, potrivitConsiliului Investitorilor Străini (CIS).

"În condiţiile actuale de piaţă este nevoie să restructurăm şisă optimizăm liniile de transport. Vom încerca, cu ajutorulconsiliilor judeţene, să eliminăm toate pararlelismele şisuprapunerile care apar în operarea de rute. Acestea ar trebuianulate, pentru ca acela care operează pe o rută să aibă uncoeficient de utilizare a capacităţii autocarelor de 80% şi nu de20%", precizează Carabulea, care mai adaugă că o rută este operatăde mai multe companii rutiere, care deşi merg pe trasee uşordiferite, duc la grade mici de ocupare ale autocarelor.

Această situaţie se întâlneşte în cazul companiilor rutiere ceoperează pe rute interne, un segment pe care concurenţa este foarteputernică. Pe de altă parte, în cazul companiei de transport rutierinternaţional Atlassib, deşi cererea a scăzut cu 3%,înregistrându-se un număr de 121.622 de pasageri în trimestrul unu,cifra de afaceri în lei s-a menţinut la nivelul primelor trei lunide anul trecut, la 55 de milioane de lei ( 13 mil. euro).

Omul de afaceri sibian precizează că se va concentra pereducerea cheltuielilor, având în vedere că doar aşa ar puteaasigura un echilibru companiilor.

"Sunt două condiţii pe care o companie trebuie să leîndeplinească pentru a avea un echilibru: fie creşte veniturile,astfel încât să acopere costurile, fie, în cazul în care nu existăperspective de creştere a veniturilor, scade costurile", a spus el,adăugând că va optimiza costurile, fără a reduce însă costurile cupersonalul.

Ilie Carabulea mai controlează Banca Comercială Carpatica (BCC)pe piaţa românească, hotelul Ramada Sibiu şi alte active.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO