Ultima majorare de preţ a avut loc ieri când Petrom, cea mai mare companie din piaţă, a decis scumpirea carburanţilor, şi a benzinei şi a motorinei, cu 9 bani pe litru.
La două zile după amendă
Decizia Petrom de a scumpi din nou carburanţii a venit la numai două zile după ce firma a primit o amendă de peste 500 de milioane de lei de la Consiliul Concurenţei, într-un dosar în care toate marile firme de profil au fost sancţionate pentru faptul că s-au înţeles să scoată din piaţă în 2008 un tip de benzină. Pe de altă parte, petroliştii spun că între scumpirile aplicate de ei şi sancţiunea de la Concurenţă nu este nicio legătură, evoluţia cotaţiilor internaţionale la benzină şi motorină fiind în continuare factorul decisiv în politica de preţuri a companiilor.
"Petrom este consecvent în aplicarea unei politici de preţuri care se bazează pe cotaţiile internaţionale ale benzinei şi motorinei. În plus, preţurile sunt influenţate de politica fiscală şi de competiţia de pe piaţa locală", explică reprezentanţii companiei. Potrivit acestora, creşterile de preţ de la începutul anului, de pe 01.01.2012, au fost cauzate exclusiv de creşterea accizelor.
"Încă de la sfârşitul anului trecut, cotaţiile Platts la produsele petroliere au înregistrat un trend crescător, care s-a accentuat în prima parte a lunii ianuarie. Astfel, în perioada 1-11 ianuarie 2012, cotaţiile Platts la motorină exprimate în lei au crescut cu 8%, iar cotaţiile Platts la benzină au crescut cu peste 7%. În acelaşi interval, preţurile Petrom au crescut cu numai 3%, respectiv a fost preluată numai o parte din creşterea cotaţiilor menţionată", mai spus reprezentanţii companiei.
Şi Rompetrol este consecvent
Şi reprezentanţii Rompetrol susţin acelaşi lucru, şi anume, că politica de preţuri a companiei nu va fi afectată de decizia Consiliului Concurenţei, firma fiind la rândul său amendată cu 159,5 milioane de lei.
"Politica de preţuri a companiei este dictată de piaţă, cerere şi ofertă, dar şi de evoluţia componentelor care intră în formarea acestora. În acelaşi timp, politica de investiţii ia în considerare rezultatele financiare şi operaţionale, ce reprezintă şi sursa financiară a dezvoltării, şi nu ţine cont de evenimente punctuale", spune Titov Buzescu, vicepreşedinte pe divizia de retail a Rompetrol.
Toate marile companii petroliere, Petrom, Rompetrol Downstream, Lukoil România, MOL România şi Eni România, au fost amendate la începutul acestei săptămâni cu circa 900 de milioane de lei pentru înţelegeri privind retragerea unui sortiment de benzină, Eco Premium, în 2008.
Perfect comercial, dar ilegal
Datele din piaţă arată că la momentul în care benzina Eco Premium a dispărut, aceasta nu mai reprezenta decât 2% din vânzările în volume, în 2008 fiind comercializaţi 116 milioane de litri, echivalentul a circa 120 de milioane de euro. Decizia de a retrage acest sortiment avea multe justificări logice: cererea scăzuse de la 14% în 2005 la 2% în 2008 pe fondul schimbărilor radicale care au avut loc în parcul auto, la momentul respectiv numai maşinile vechi utilizând acest sortiment. Mai mult, acest tip de benzină era mai scump faţă de alte sortimente şi mai poluant. Totodată, companiile înregistrau costuri logistice pentru o benzină care oricum avea să iasă din piaţă. Problema din punctul de vedere al Concurenţei a fost însă una singură: petroliştii şi-au dat mailuri între ei şi au luat decizia retragerii Eco Premium în comun pentru a se proteja unul pe altul de pierderea unor cote de piaţă. Astfel au primit o amendă record în toată istoria Consiliului Concurenţei care de altfel este unică la nivel european.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels