Companii

Cat depind furnizorii din industria auto de Logan?

Cat depind furnizorii din industria auto de Logan?

Dacia are peste 50 de furnizori cu facilitati de productie in Romania

04.03.2008, 15:11 47

Ponderea componentelor livrate pentru Logan s-ar putea majora in urmatoarea perioada, deoarece producatorul urmareste cresterea nivelului de integrare locala de la 65% la 80%. In acelasi timp, cresterea gradului de dependenta fata de un singur client nu este benefica pentru niciun furnizor, fiecare incercand sa isi diversifice atat portofoliul de produse, cat si cel de clienti.
"Automobile Dacia sustine furnizorii atat prin consultanta la momentul instalarii, cat si prin comenzile care se apreciaza odata cu cresterea productiei. Totodata compania solicita ca furnizori sa nu devina dependenti doar de comenzile pentru Logan", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
Stroe spune ca toti furnizorii traditionali cat si cei atrasi in urma preluarii de catre Renault incearca sa isi creasca livrarile catre alti clienti, prin obtinerea de contracte din partea altor constructori auto. Un factor care ar putea constribui semnificativ la cresterea dispersiei riscului de dependenta la care se expun furnizorii din industrie il reprezinta inceperea productiei de automobile Ford in uzina de la Craiova. Pe langa faptul ca Ford va motiva investitii de crestere a capacitatilor de productie, va creste prin comenzile sale independenta furnizorilor, care nu vor mai depinde doar de un client cu comenzi importante.
"Multi dintre furnizori produc subansamble care pot fi configurate usor si pentru alti clienti, acestea avand in componente elemente comune in industrie. Este cazul producatorului de trenuri de rulare Auto Chassis International sau a producatorului de scaune Johnson Controls, veniti la Mioveni pentru Dacia, care isi pot configura produsele pentru alti clienti si care exporta deja foarte mult", a spus Stroe.
Exista insa un numar de furnizori care produc anumite componente numai pentru Automobile Dacia, afacerile lor depinzand intr-o mare masura de Logan. Este cazul AKA Automotive care in fabrica de la Calinesti produce incuietorile pentru modelul Logan.
Colaborarea a inceput inca din perioada de fabricatie a modelului Solenza, iar in prezent compania de origine turca realizeaza circa 95% din cifra de afaceri de 10 milioane de euro din comenzile venite de la Dacia. Grupul Nurslar, care detine AKA Automotive, mai produce pentru Logan elemente de bord, dar acestea sunt livrate de la fabricile din Turcia.
La un nivel mai redus de dependenta se regasesc Elba Timisoara si Magnetto Wheels. Elba Timisoara realizeaza anual circa 55% din totalul cifrei de afaceri, care a atins 40 de milioane de euro anul trecut, prin furnizarea de blocuri optice pentru fabrica de la Mioveni.
In 2007, potrivit reprezentantilor companiei, au fost livrate faruri pentru 330.000 de masini si lampi spate pentru 280.000 de masini. Pentru 2008, Teodor Mermeze, directorul general al Elba, a declarat ca estimeaza livrari pentru 400.000 de autovehicule, odata cu aprecierea productiei Dacia si al livrarilor de colectii de masini dezasamblate.
In segmentul de productie de blocuri optice auto Automobile Dacia este singurul client al companiei, restul activitatii fiind desfasurat in productia de unitati de iluminat industrial si de iluminare publica.
Magnetto Wheels, fosta companie Roti Auto Dragasani, produce jantele auto de tabla pentru modelele din gama Logan, pentru anul in curs fiind estimate livrari de circa 1,8 milioane de unitati, care vor echipa 360.000 de autoturisme. Situatia Magnetto este diferita de cea a AKA Automotive, livrarile producatorului valcean ajungand si peste granite, in Ungaria, Polonia si Turcia.
"Acestia sunt furnizori traditionali care au reusit prin investitii sa mentina ritmul de evolutie tehnologica. Ca si in cazul producatorului de acumulatori Rombat, ei sunt producatori care au reusit sa evolueze si cu care am pastrat colaborarea", a spus Stroe.
Rombat Bistrita, companie cu afaceri de 48,5 milioane de euro in 2007, a livrat anul trecut pentru prima echipare a autoturismelor Logan circa 15% din totalul productiei de 1,3 milioane de unitati.
Compania bistriteana a reusit anul trecut, in paralel cu cresterea productiei si aprecierea cu 129% a exporturilor catre producatori din tari vest-europene, ritm sustinut prin investitii de 6,5 milioane de euro.
Ca si Rombat, si producatorul de anvelope Michelin, furnizor de prima echipare pentru Logan, are in totalul productiei o pondere mica livrata la Mioveni.
Michelin a livrat in 2007, potrivit directorului general, 14% din totalul celor 4 milioane de anvelope. Restul productiei este exportata integral, doar anvelopele marca Kormoran fiind fabricate pentru Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO