Companii

Ce produse vor fi motoarele de consum in acest an

Ce produse vor fi motoarele de consum in acest an

Click pentru imaginea marita

10.01.2008, 18:36 20

Domeniul "vedeta" in acest an va fi piata produselor lactate, unde producatorii vad cresteri de pana la 25%, sustinute si de majorarea pretului produselor finite, dar si de o orientare a consumului spre produse mai sanatoase. Inca de anul trecut, pretul laptelui s-a majorat cu 35% fata de 2006. Raul Ciurtin, presedintele producatorului de lactate Albalact, a declarat recent ca piata lactatelor va trece in urmatorii ani pragul de doua miliardele de euro, dupa ce abia la sfarsitul anului trecut piata locala a produselor lactate a ajuns la un miliard de euro. Si consumul de lactate este in crestere, respectiv 6 kg pe cap de locuitor, cu un kg mai mult fata de 2006, insa cu mult sub media de 20 kg din Europa de Vest.

Mezeluri. La polul celalalt s-ar putea afla industria mezelurilor, care incearca totusi sa continue cresterea in special pe segmentul produselor premium si al produselor semipreparate.
Pe piata bauturilor alcoolice si nealcoolice, cea mai mare din industria bunurilor de larg consum, devansand produsele alimentare si pe cele non-food, doar producatorii de bere ofera din nou, la fel ca si in 2007, previuzini mai pesimiste, vazand o crestere a pietei de sub 10%. Anul trecut, vremea calda a dat insa peste cap previziunile berarilor, care au raportat evolutii mai mari chiar de 20% in primele noua luni ale lui 2007.

Bere. "Avand in vedere ca temperaturile ridicate din 2007 au avut un rol important in cresterea inregistrata, care a atins 17% fata de aproximativ 7% cat se estimase initial, probabil ca anul acesta ritmul de crestere se va mai reduce la 5-8%", a declarat Catalin Ignat, vice-presedinte marketing al URBB, producatorul Tuborg si Carlsberg.

Vin. Pe o piata a vinului estimata la 450 mil. euro, cu un consum de 3 litri pe cap de locuitor, nu se asteapta schimbari majore in acest an.
"Industria vinului din 2007, dupa cum preconizam si la inceputul anului, nu a suferit modificari majore fata de anii trecuti. De remarcat este insa faptul ca piata se educa si trendul de crestere al vinurilor rosii, al vinurilor seci si al segmentelor premium se mentine", a spus Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.

Bauturi alcoolice. Un alt segment al carui ritm de crestere s-a dinamizat dupa data de 1 ianuarie 2007, in urma eliminarii taxelor vamele, este cel al bauturilor alcoolice, cu un volum de aproximativ 81 de milioane de litri, din care vodca detine un procentaj de 55-60%, potrivit studiului International Wine and Spirits Report (IWSR). Din acest studiu sunt excluse insa bauturile alcoolice traditionale fabricate rural gen tuica, acestea fiind de asemenea motivul pentru care valoarea pietei este dificil de estimat. "Cred ca valoarea pietei a crescut cu 5-10% deoarece cota de piata a segmentului de bauturi alcoolice importate a crescut cu cateva puncte insa volumul pietei de bauturi alcoolice nu va suferi schimbari semnificative in 2008. Vor continua schimbari de cote de piata in interiorul segmentului, importurile putand sa detina si circa 10-12% din piata pana la finele anului, fata de aproximativ 7-8 puncte in 2007", a declarat Tudor Furir, directorul general al importatorului de bauturi alcoolice Pernod Ricard.

Sucuri si ape minerale. Si in cazul bauturilor racoritoare, producatorii mizeaza pe cresteri de cel putin 15% in acest an. Romaqua, producatorul apei minerale Borsec si al sucurilor Giusto, estimeaza o crestere a pietei de bauturi racoritoare cu 15-20% in acest an fata de 2007, anticipand o vara la fel de calduroasa ca si anul trecut.
Cele mai mari companii de pe piata pregatesc deja strategiile pentru lansarile din acest an. "Cu siguranta ca toti producatorii mari de pe piata vor lansa in acest an noi produse, asa cum s-a intamplat si in 2007", anticipeaza Madalin Simion, brand manager la Biborteni. Potrivit estimarilor unor jucatori, piata soft drinks (neincluzand apa minerala) a crescut anul trecut cu circa 30% fata de 2006, lunile de canicula dand un avant puternic vanzarilor inregistrate de producatorii de bauturi racoritoare in cel mai important sezon al anului pentru ei.
"Canicula ne-a ajutat foarte mult in 2007 pentru ca, chiar si dupa ce temperaturile au mai scazut, s-a resimtit o crestere pe piata. Consumatorii si-au format obiceiul de a consuma apa minerala imbuteliata si mai multe sucuri, s-a mentinut tendinta de orientare catre produsele necarbonatate", spune Mihaela Draghici, managerul de comunicare al Romaqua. Piata bauturilor racoritoare si a apelor minerale imbuteliate ar putea fi estimata la peste un miliard de euro, dupa cresterile inregistrate in ultimul an.

Ciocolata. O alta categorie cu cresteri "double digit" in acest an ar putea fi cea a ciocolatei. Daca se pastreaza ritmul de crestere inregistrat in intervalul anterior, vanzarile de ciocolata in Romania ar putea inregistra un ritm de majorare de circa 15-20% in acest an fata de 2007. Consumul pe cap de locuitor este inca departe de media europeana, Romania fiind pe unul dintre ultimele patru locuri din UE la acest capitol, de aceea companiile previzioneaza continuarea trendului de crestere al pietei ciocolatei. Cele mai dinamice segmente vor fi pralinele premium si batoanele de ciocolata.
Paine Si paste. Campioni suntem si la paine, un roman consumand anual crica 110 kg de paine per capita, de aceea industria panificatiei a ajuns in prezent la un volum de aproximativ 2,2 milioane de tone si o valoare de 6,5 mld. lei (1,8 mil. euro).
"Estimam pentru anul acesta o scadere cu 5% in volum a pietei painii, pe fondul schimbarii obiceiurilor de consum, si o crestere in valoare corelata cu cresterile pretului materiei prime, graul", a declarat Alin Giurea, directorul general al producatorului de panificatie Pambac Bacau. Potrivit lui Giurea, principala tendinta a pietei este in prezent cresterea consumului pe segmentul de produse speciale concomitent cu scaderea consumului de franzela. Pe de alta parte romanii devin cu fiecare an care trece consumatori din ce in ce mai mari de paste fainoase, in special din segmentul premium.
"Piata pastelor va creste in 2008 cu circa 7% in volum si cu circa 10% in valoare", a spus directorul general al Pambac.

Ulei. Piata uleiului, estimata la aproximativ 250.000 de tone de ulei anual, cu o valoare de peste 200 de milioane de euro, s-a numarat printre cele mai afectate piete din industria alimentara in ultimii ani, in 2007 preturile uleiurilor vegetale inregistrand cele mai mari cresteri dupa cele ale produselor din panificatie ca urmare a lipsei materiei prime, floarea-soarelui.
"Valoric, piata nu va creste foarte mult anul acesta deoarece a inregistrat o crestere foarte mare in 2007, ca urmare a majorarii preturilor materiei prime. Chiar daca va creste pana la 10% in primul semestru al anului, procentul se va diminua in cea de-a doua parte din 2008 ca urmare a unei recolte mai bune si a unei scaderi a preturilor", a declarat Vasile Leu, directorul general al producatorului de ulei Argus Constanta.
Potrivit reprezentantului Argus, in Romania, consumul de ulei este in prezent de un litru de ulei pe luna, adica aproximativ 12 litri de ulei pe an pe cap de locuitor.

Detergenti. Detergentii de rufe, o categorie foarte competitiva in Romania, ar putea inregistra un ritm de crestere de 10-15% in acest an fata de 2007.
"Piata de detergenti de rufe continua sa inregistreze o tendinta crescatoare de aproximativ 10%-15%. Cu toate acestea, consumul de detergenti in Romania se situeaza inca la un nivel scazut, comparativ cu situatia existenta pe piata europeana", spune Ramona Brad, directorul de relatii externe al companiei Procter & Gamble Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO