Companii

Ce strategii au Heineken si Ursus pentru a raspunde la scaderea pietei de bere cu 16% in primele noua luni

Ce strategii au Heineken si Ursus pentru a raspunde la scaderea pietei de bere cu 16% in primele noua luni

1: Jan Derck van Karnebeek, directorul general al Heineken Romania: In strategia de recesiune este bine sa nu incerci sa faci prea multe lucruri deodata, ci sa faci in continuare ceea ce ai facut ieri, si un pic mai bine; 2: Stephan Maria Weber, presedintele Ursus Breweries: Ma bucur sa observ ca dupa o vara cu rezultate sub asteptari, piata berii a dat semne de stabilitate in ultimele luni. Speram ca aceasta stabilitate se va pastra pana la finalul anului

02.12.2009, 00:00 813

Heineken Romania si Ursus Bre­weries, primii doi producatori debere din Romania, cauta noi mo­dalitati de reducere a costurilordupa ce piata berii a scazut in primele noua luni cu 16%, potrivitestimarilor ZF pe baza datelor oferite de Institutul National deStatistica (INS).

Inprimele noua luni vanzarile de bere au ajuns la 14 milioane dehectolitri, comparativ cu aproape 17 milioane de hectolitri, cat auvandut producatorii de bere in aceeasi perioada a anului trecut,potrivit INS.

Dupa o vara cu cele mai slabe vanzari din ultimii cinci ani, inseptembrie declinul vanzarilor de bere s-a mai temperat, la 7,5%.Septembrie este astfel prima luna din acest an cu scaderi alevanzarilor de sub 10% dupa sapte luni consecutive in care berariiau vazut cum consumul scade cu pana la 20% comparativ cu 2008,conform aceleiasi surse.

Confruntati cu scaderea pietei, marii producatori au pus inaplicare strategii de reducere a costurilor. In timp ce UrsusBreweries a anuntat de curand ca a redus stocurile la distribuitoricu 40% la inceputul trimestrului patru, reprezentantii HeinekenRomania sustin ca nu vor mai lansa anul acesta berea Ciuc Winter,cu care au fost prezenti pe piata in iarna anului 2008.

"Am decis sa nu facem anul acesta Ciuc Winter, deoarecesegmentul berilor de iarna este unul foarte mic. In strategia derecesiune este bine sa nu incerci sa faci prea multe lucrurideodata, ci sa faci in continuare ceea ce ai facut ieri, si un picmai bine", a declarat Jan Derck van Karnebeek, directorul generalal Heineken Romania, companie care a avut anul trecut o cifra deafaceri de 225 mil. euro.

In ceea ce priveste stocurile companiei, Kerne­beek sustine caacestea au fost reduse inca din prima parte a acestui an."Reducerea costurilor este pentru noi ca aerul sau mancarea. Facemasta in fiecare zi (reducem costurile - n. red.), indiferent dacaeste recesiune sau nu", spune directorul general al HeinekenRomania.

Greu de facut estimari

Cu toate acestea, managerii Heineken Romania si Ursus Breweriesse feresc in continuare sa faca estimari cu privire la evolutiapietei berii pana la finalul acestui an."In conditiile economice actuale este dificil sa faci o estimarecorecta. Totusi ma bucur sa observ ca dupa o vara cu rezultate subasteptari piata berii a dat semne de stabilitate in ultimele luni.Speram ca aceasta stabilitate se va pastra pana la finalul anului,deoarece consumul creste in mod normal in perioada sarbatorilor deiarna", a declarat Stephan Maria Weber, presedintele UrsusBreweries, companie care a rulat anul trecut afaceri de peste 325mil. euro.

In acelasi timp, Kernebeek sustine ca desi nu poate estimascaderea pietei in acest an, nu asteapta o revenire a vanzarilor debere nici in ultimul trimestru al anului, nici in prima jumatate aanului 2010.

Ambele filiale ale multinationalelor au luat anul acesta maimulte masuri de reducere a costurilor pentru a face fata scaderiivanzarilor de bere, principalele decizii privind renegociereacontractelor cu furnizorii, reducerea stocurilor de bere din piatasi inchiderea unitatilor de productie neprofitabile.

Astfel, in timp ce Ursus Breweries a inchis unitatea deproductie de la Bere Azuga la patru luni dupa ce a preluat pachetulmajoritar de actiuni al acesteia, Heineken a vandut unitatea de apeminerale achizitionata odata cu Bere Mures, a renuntat la productiaunor branduri din portofoliul producatorului muresean si a inchissectiile de malt pe care le detinea pe plan local.

Afaceriin crestere, volume in scadere

In urma acestor decizii luate de cei doi competitori atat pentrua creste lichiditatile, cat si pentru a pastra sau a castiga cotade piata, reprezentantii Heineken Romania au anuntat o crestere de12% a cifrei de afaceri si o scadere de peste 11% a volumulelordupa prima jumatate a acestui an.

In aceeasi perioada, afacerile Ursus Breweries au crescut cu14,4%, potrivit datelor raportate de companie catre Bursa de ValoriBucuresti in oferta de preluare a Bere Azuga. De asemenea,pro­ducatorul brandurilor Timisoreana si Ursus a anuntat ca inperioada aprilie-septembrie a acestui an (echivalentul primuluisemestru al anului fiscal 2009-2010 pentru Ursus Breweries) ainregistrat o crestere cu 1,4% a cotei de piata fata de aceeasiperioada a anului trecut, la 31%, potrivit reprezentantilorcompaniei care citeaza compania de retail audit MEMRB.

Pe de alta parte, Heineken Romania foloseste o alta companie deretail audit, The Nielsen Company, ale carei studii de piata sustinca producatorul brandurilor Ciuc si Golden Brau se afla incontinuare pe prima pozitie in topul celor mai mari producatori debere locali dupa primul semestru al acestui an.

Isi impart mai mult de jumatate din piata

Acesta este poate motivul pentru care seful Heineken Romaniainca zambeste atunci cand este intrebat daca Heineken va mai ocupaprima pozitie in topul celor mai mari producatori de bere de peplan local si anul viitor. "Vom vedea abia la inceputul lui 2010",spune optimist Jan Derck van Karnebeek, mentionand ca abia in primaparte a anului viitor compania va dezvalui evolutia cotei depiata.

Heineken Romania si Ursus Breweries se lupta de foarte multi anipentru prima pozitie pe piata locala a berii, un segment cu vanzaride peste 1,6 miliarde de euro in 2008. In prezent, cei doi jucatoricontroleaza impreuna peste 50% din piata, restul - pana la 80% dinpiata - fiind detinut de InBev Romania, producatorul Bergenbier(achizitionat recent de fondul de private equity CVC CapitalPartners), si United Romanian Breweries Bereprod, producatorulberii Tuborg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO