Companii

COST nu a reusit sa treaca pe profit nici in primul semestru

12.08.2004, 00:00 13

Combinatul de Oteluri Speciale Targoviste (COST) a inregistrat in primul semestru al anului o pierdere de 6,2 milioane euro (255,5 miliarde lei), cu peste 17% mai ridicata in euro comparativ cu pierderea raportata in perioada similara a anului precedent.
Cifra de afaceri realizata de companie in primele sase luni ale anului a inregistrat o crestere in euro de 33%, atingand 71,9 milioane euro (2920,9) miliarde lei) comparativ cu vanzarile de 54,1 milioane euro din aceeasi perioada a anului precedent.
Reprezentantii companiei nu au dorit sa comenteze asupra acestor rezultate.
Din activitatea de exploatare, compania a inregistrat o pierdere de 6,3 milioane euro (256,1 miliarde lei), cu 23,5% mai ridicata in euro fata de pierderea de 5,1 milioane euro aferenta primelor sase luni ale anului trecut.
Compania a reusit totusi sa obtina profit din activitatea financiara, in suma de aproximativ 14.000 euro (573 milioane lei), comparativ cu pierderea din aceasta activitate de 159.000 euro inregistrata anul trecut in perioada analizata. COST a obtinut acest profit, in special ca urmare a dobanzilor si diferentelor de curs valutar.
COST este o subsidiara a Mechel Steel Group, detinut de casa de comert elvetiana Conares Trading.  La randul ei, Conares Trading se afla in proprietatatea unor companii metalurgice rusesti.
Cost produce si comerializeaza o gama larga de produse din oteluri aliate si inalte aliate sub forma de semnifabricate si bare forjate, semifabricate si produse laminate. Societatea este singurul producator din tara de oteluri inalt aliate pentru scule si de produse forjate. Principalii clienti din tara ai COST sunt Dacia Renault, Rulmenti Barlad, Subex Bacau, Compa Sibiu, Promex Braila si Ius Brasov.
Cea mai mare parte a veniturilor sunt obtinute din vanzarile pe piata interna, cu o pondere de 63%. Combinatul livreaza produsele sale si pe pietele din exterior, cea mai mare parte a vanzarilor pe aceste piete indreptandu-se spre clienti din Europa, cu o pondere de 73%. Cost exporta oteluri comerciale si in tarile de pe continentul american, ponderea acestora fiind de 16%. Pietele externe traditionale ale companiei sunt cele din Germania, Marea Britanie, Italia si Spania.
Productia totala vanduta in sase luni a fost de peste 168.000 tone, in valoare de 68,8 milioane euro, activitatea de export avand o pondere de 39% din totalul valorii productiei vandute.
In ultimii doi ani, preturile mai multor tipuri de otel s-au dublat, dupa o lunga perioada de stagnare sau chiar scadere. Cresterea de pe piata s-a datorat in principal cererii masive din China, care anul trecut a consumat mai mult de un sfert din productia mondiala de 1 miliard de tone.
In ciuda acestui lucru, nu toate companiile de pe un lant de productie, de exemplu: minereu de fier-fier-otel-produse din otel (laminate, platbanda)-automobile pot sa majoreze preturile la "iesire" la acelasi nivel ca la "intrare". Consumatorul final nu accepta o crestere prea mare a preturilor, asa incat companiile de pe lantul de productie, aflate intre scumpirea materiei prime si imposibilitatea de a mari preturile in mod corespunzator la produse, pierd. Aceasta este situatia COST de acum.
Mechel Trading a ajuns sa controleze COST,  in 2002, o data cu achizitia de la APAPS a unui pachet de 84% din capitalul social al companiei.  Pentru acest an, Mechel s-a angajat sa deruleze investitii in suma de 2,9 milioane dolari, din care 1,5 milioane reprezinta investitii pentru modernizare. De la inceputul anului, Mechel a investit aproximativ 711.000 doalri, pana la sfarsitul lunii august ramanand de incasat 2,2 milioane dolari.
Mechel a acordat combinatului in luna iunie un imprumut de 378.000 dolari, pentru finantarea mijloacelor circulante. Dobanda aferenta contractului de imprumut a fost de 3% pe an, rambursarea trebuind sa se faca pana la data de 28 august.
Mechel controleaza 81% din actiunile companiei, cel mai important actioanr minoritar fiind SIF Oltenia, care detine 13,5% din actiuni.
Actiunile COST sunt listate la Categoria a II-a a Bursei de Valori. capitalizarea bursiera a companiei este de 11,1 milioane euro.
catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO