Companii

Cris-Tim: Piata neagra ne mananca din incasari si profit

12.02.2004, 00:00 119

Producatorul de preparare si semipreparate din carne Cris-Tim a avut anul trecut o cifra de afaceri de 79 de milioane de euro, in crestere cu aproape 10% fata de anul precedent, cand a inregistrat 72 de milioane de euro.
Compania, specializata in salamuri si alte preparate, a intrat recent pe piata salamurilor uscate si va demara in acest an o investitie de circa un milion de euro pentru construirea unei fabrici de cascaval.
"Pentru acest an estimam o crestere de 20 de procente, insa problema  marilor jucatori din industria carnii consta in faptul ca peste 50% din actorii de pe aceasta piata produc si comercializeaza la negru. Acest lucru nu ne permite sa majoram volumele si nici sa avem o marja de profit", a declarat pentru Ziarul Financiar Radu Timis, presedintele si actionarul principal al companiei.
El spune ca, pentru a rezista pe piata, Cris-Tim a ales strategia mentinerii preturilor chiar daca investitiile au crescut.
"Am investit intr-un laborator de analiza chimica de 500.000 de euro, iar aceste costuri reprezinta circa 10 procente dintr-un kilogram de preparat din carne", sustine Timis.
Conform unor estimari neoficiale, piata carnii si preparatelor de carne s-a ridicat anul trecut la 130.000 de tone, care la un pret mediu de 2.000 de euro pe tona inseamna 260 de milioane de euro.
Cris-Tim a lansat recent o linie de salamuri uscate. Compania apreciaza ca detine pe aceasta piata, conform estimarilor lui Timis, o cota de circa 5%, insa telul este ca acest produs sa ocupe in acest an circa 10-15% din piata. "Conform estimarilor noastre, Cris-Tim detine la momentul actual o cota de piata de circa 16-18 procente, cu o usoara crestere in acest an datorita lansarii noilor produse", spune Timis.
Cris-Tim a investit anul trecut 5 milioane de euro, in special in achizitionarea unei ferme de animale la Boldesti-Scaeni din judetul Prahova, unde are 100 de vaci de lapte Montbeliarde. Ferma este dotata cu o instalatie de sonorizare, care asigura pentru animale un program muzical - in cea mai mare parte muzica clasica - pe parcursul intregii zile.
"Cele mai recente studii in domeniu demonstreaza ca muzica determina o mai buna productivitate a animalelor. Daca o vaca crescuta in mod obisnuit da pana in 20 de litri de lapte pe zi, una care asculta muzica - Bach, Vivaldi sau Mozart - poate ajunge pana la 40 de litri pe zi", spune Timis.
Ferma de la Scaeni detine si 800 de hectare de pamant pe care se cultiva cerealele pentru asigurarea hranei animalelor. De asemenea, ferma are si balti de peste, spatii pentru cresterea puilor si va fi populata in perioada urmatoare cu circa 20.000 de porci pentru a asigura materia prima pentru produsele din carne care acum, este aproape in intregime importata. "Vrem ca in viitor ca sa ne asiguram din ferma noastra circa 20 de procente din materia prima. Din pacate, producatorii romani nu pot oferi produse de calitate, motiv pentru care doar 35% din necesarul de consum al Romaniei este asigurat de catre acestia", sustine Timis.
Compania va investi in acest an circa 1 milion de euro in construirea unei fabrici de cascavaluri unde sa fie valorificat laptele obtinut la ferma din Boldesti. "Nu dorim ca laptele obtinut sa il vindem la actualele preturi pentru ca nu este rentabil ci sa il folosim la productia unor cascavaluri superioare", afirma Timis. Anul trecut, Timis anunta intentia de a construi si o fabrica de lapte, la care a renuntat pentru moment.
Cris-Tim este o afacere de familie fondata de Radu Timis si are la ora actuala 1870 de angajati.
Principalii concurenti ai Cris-Tim sunt Angst, Tabco-Campofrio, Aldis Calarasi, Ifantis sau Caroli, care a preluat recent Gourmet.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO