Companii

„Cu mărci precum Zara sau H&M sau cu discounteri ai şanse mai mari ca omul să intre în magazine“

„Cu mărci precum Zara sau H&M sau cu discounteri ai şanse mai mari ca omul să intre în magazine“

Autor: Cristina Stoian

13.09.2010, 23:30 1297

"O parte din mallul din Oradea va fi inaugurat la sfârşitulacestui an, iar centrul comercial din Iaşi va fi gata la sfârşitullui 2011. Vrem să atragem retaileri importanţi de fashion, cum suntZara sau H&M, jucători care cu siguranţă în 2-3 ani se vorextinde cu mai multe magazine în provincie. Scenariul ideal ar fica până în 2013 să stabilizăm businessul în ceea ce priveşte gradulde ocupare. Acela va fi momentul ideal să vindem pentru că atuncişi interesul investitorilor va fi mai mare, cu siguranţă", adeclarat pentru ZF Graham Kilbane, care nu dă detalii despre numeleviitorilor chiriaşi.

Până atunci ciprioţii fac calcule pentru a eficientizaactivitatea, pentru a reduce costurile cu construcţiile, dar maiales pentru a găsi cel mai bun mix de chiriaşi pentru cele douăparcuri de retail pe care le deţin, "într-o perioadă în carecontractele se semnează mai greu, iar dezvoltatorul trebuie să aibăo abordare pragmatică din cauza perioadei financiare dificile".

"Un mix bun înseamnă ancore puternice de fashion. Trebuie să aio ofertă de branduri care se adresează venituriilor medii spremici, deoarece salariile sunt încă mici comparativ cu alte pieţeeuropene. Cu mărci precum Zara sau H&M sau cu discounteriexistă o posibilitate mult mai mare ca omul să fie tentat să intreîn fiecare din aceste magazine şi să lase aici 100 de lei. Cu câtîi dai clientului posibilitatea să aleagă, cu atât ai mai multeşanse ca omul să cheltuiască banii în centrul tau comercial", spunedirectorul general al Omilos.

În aşteptarea Decathlon la Iaşi

În prezent, ERA Iaşi, unul dintre cele mai mari parcuricomeciale din afara Bucureştiului, are o galerie comercială alcărei grad de ocupare este de circa 97% şi a atras jucători precumCarrefour, Praktiker, Mobexpert şi Altex. Pentru finalul anului,retailerul Decathlon, care a cumpărat un tren de 2,2 hectare îninteriorul parcului deţinut de Omilos, va deschide un magazin decirca 3.000 de metri pătraţi.

"Impactul va fi puternic pentru că vom reuşi prin intermediulDecathlon să atragem o altă categorie de clienţi, cea a tinerilor,a studenţilor. Momentan, targetul sunt familiile, oameni care au ocasă şi vin să facă cumpărăturile la Praktiker sau la Carrefour.Odată cu venirea retailerului de articole sportive estimăm ocreştere a numărului de vizitatori cu cel puţin 10%", este depărere Kilbane. Era Iaşi atrage în prezent circa 10.000 devizitatori zilnic, în timp ce al doilea parc de retail din Oradea,care are drept chiriaşi Carrefour, Mobexpert şi Bricostore, atrage6.000 de vizitatori.

Reprezentantul Omilos recunoaşte că este mai greu să atragiretailerii într-o perioadă de criză financiară, pentru că mulţi aufost loviţi puternic "fie că nu au avut produsul potrivit, fie căs-au poziţionat greşit", dar spune că procesul nu este blocat,mulţi având în continuare bugete importante pentru extindere.

Ce este diferit faţă de anii de boom economic? Acum,dezvoltatorul trebuie să gândească bine combinaţia dintre mixulcorect şi mărimea corectă a magazinelor. Acesta este şi motivulpentru care a regândit proiectul mallului din Iaşi, având un singuretaj, iar suprafaţa închiriabilă fiind redusă de la 42.000 mp lacirca 28.500 mp. "Este important să creezi mallul ca pe odestinaţie în sine, de aceea trebuie să ai ofertă puternică pefashion, dar şi partea de entertainment. După-amiază clientul faceshopping, apoi cumpără mâncare, iar seara merge la cinema.Retailerii care practică preţuri medii şi discounterii pot atrage olargă categorie de clienţi. Când vom inaugura mallul, cu siguranţănu vom mai avea preponderent trafic de weekend, ci şi în timpulsăptămânii, pentru că atunci vor veni tinerii", crede directorulgeneral al companiei, care spune că centrul comercial va dispune deun cinema. Investiţia totală se ridică la 120 de milioane deeuro.

La Oradea, "faţă în faţă cu Popoviciu"

În Oradea, Era va fi al treilea centru comercial din oraş, dupăLotus şi Tiago, cel din urmă, care se află vizavi de parcul deretail al ciprioţilor, fiind cumpărat recent de omul de afaceriGabriel Popoviciu, care deţine şi Băneasa Shopping City dinBucureşti.

"Este adevărat că mulţi orădeni îşi fac cumpărăturile înUngaria, dar asta este din cauză că nu au de unde să aleagă. Cândvor fi deschise (Tiago şi Era- n.red.), cele două centre comercialese vor completa. Tiago va fi orientat spre divertisment şiactivităţi de timp liber- restaurante, săli de sport, bowling,food-court, în timp ce Era Shopping Park va fi îndreptat puternicspre fashion", crede Graham Kilbane. În prezent gradul de ocupareîn galeria comercială deschisă la Oradea este de 93%, iar mallulcare se află în construcţie, urmând să aibă o suprafaţăînchiriabilă de 31.300 mp, necesită o investiţie de 70 mil.euro.

Ce va face însă Omilos în condiţiile în care concurenţa nu semai rezumă la hipermarket, magazine şi cinematograf, ci încearcă sădiversifice oferta atrăgând centre spa, în cazul magazinului Cocorsau chiar clinici, în cazul Sun Plaza.

"Vrem să introducem chiriaşi furnizori de servicii. Suntem îndiscuţii cu autorităţile pentru deschiderea unui birou în careoamenii să îşi plătească taxele şi impozitele sau chiar pentru opoştă".

Când îşi revine piaţa?

Chiar dacă cele mai multe sectoare economice nu dau semne derevenire nici anul acesta, este momentul potrivit pentruinvestiţii, în special în clădiri şi terenuri, după cum spunedirectorul Omilos, datorită preţului scăzut, mai ales că băncileîncep să pornească creditarea. La întrebarea "Când îşi va reveniînsă piaţa?" Kilbane spune că în prezent nu este "rău, ci estediferit". "Este de trei ori greu să închei un contract într-operioadă dificilă decât într-una normală, dar asta nu înseamnă cănu se încheie contracte, iar noi o facem cu retailerii mari. 2008 afost o lume paralelă, totul era artificial, iar situaţia nu se vamai repeta în România niciodată pentru că nu este sustenabil. Estenormal să vreau de zece ori mai multe contracte pentru că viaţa meaar fi mai uşoară, dar lucrurile merg şi aşa, piaţa este activă",caracterizează directorul general al Omilos starea actuală apieţei, menţionând că de cele mai multe ori lucrurile seîmbunătăţesc cu un an înainte ca oamenii să realizezecreşterea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO