Companii

Cum a lovit criza la varful comertului: primele trei grupuri au avut vanzari mai mici cu 10%

Cum a lovit criza la varful comertului: primele trei grupuri au avut vanzari mai mici cu 10%
16.05.2010, 23:17 123

Afacerile celor mai mari trei grupuri din comertul local, Metro,Rewe si Carrefour, au intrat anul trecut in vartejul scaderilor,desi actionarii au pariat 200 mil. euro pe extindere si au adusinca 93.000 de metri patrati la suprafata de vanzare din retailulalimentar modern.

Spre comparatie, cel mai mare mall din tara, Sun Plaza, are osuprafata inchiriabila de 80.000 de metri patrati si ar puteagenera vanzari anuale de 300 mil. euro.

Cel mai mult s-a contractat comertul cash&carry (en gros),care aprovizioneaza restaurantele si micile magazine de cartier.Cele doua retele de profil, Metro si Selgros, au raportat anultrecut aceeasi rata de declin al vanzarilor in euro, de 17%,comparativ cu 2008.

Decealalta parte, singurele retele din clasament care s-au mentinutpe un trend ascendent al afacerilor au fost Real Hypermarket siPenny Market - singurul discounter inclus in top. Daca avansulafacerilor Penny Market - de 7% - poate fi pus pe seama explozieivanzarilor de produse ieftine, in cazul Real cresterea a venit dinpariul germanilor pe expansiune, in cursul anului trecut companiaavand 4 deschideri de hipermarketuri. De altfel, Real a avut anultrecut cel mai mare buget de expansiune din comert, de 100 demilioane de euro.

Cum vad gigantii din comert scaderile

Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash & CarryRomania, spunea anterior pentru ZF ca 2009 este anul in care amrevenit cu picioarele pe pamant.

"Nimeni nu se astepta ca boomul din consum sa dureze 15 ani".Vlad a mai explicat ca cea mai importanta schimbare din consum lacare retailerii a trebuit sa se adapteze venind cu strategii noi afost cresterea cererii pentru produse ieftine, cu cel mai mic pretla raft.

4 miliarde de euro trec prin mainile a treijucatori

Metro, Rewe si Carrefour au realizat in 2009 afaceri cumulate de4,2 miliarde de euro, adica peste jumatate din retailul alimentarmodern.

Din bilanturile celor trei giganti s-au evaporat insa anultrecut 416 mil. euro, adica 10% din valoarea cumulata a vanzarilordin 2008. Sase din sapte retele pe care acestia le opereaza aumizat pe expansiune, insa strategiile de investitii au fostdiferite.

Metro a fost singura retea fara proiecte de extindere finalizateanul trecut.

In criza, cel mai precaut in expansiune a fost insa grupulfrancez Carrefour; acesta a franat brusc investitiile in segmentulhipermarketurilor, avand un buget de 40 mil. euro, aproape un sfertdin planul de business pus pe hartie in 2006-2007.

Cel mai mare competitor al sau, Real, a mers in expansiune cuaceeasi strategie agresiva de crestere a cotei de piata, iarreprezentantii retailerului au declarat anterior ca diminuarearitmului in criza a fost "din motive tehnice" - lipsa proiectelorde parcuri de retail de pe piata.

Si operatorii Kaufland si Auchan si-au mentinut strategiile deextindere gandite anterior crizei, in timp ce Cora si-aintensificat eforturile de gasire a unor locatii noi.

La randul lor, lanturile de supermarketuri incluse in clasament,Billa si Carrefour Express (Carrefour Market), au adus peste 15mil. euro in expansiune in 2009, finalizand mai multe proiecte noidecat in 2008.

Per ansamblul retailului alimentar modern, investitiilefinalizate anul trecut au fost la circa jumatate din valoareabugetelor de expansiune din 2008 ale marilor retele. Datelecentralizate de ZF arata ca anul 2008 a fost varful expansiuniiretelelor de magazine alimentare in Romania, fiind aduse pe piata640 mil. euro in proiecte noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO