Companii

Cum a redus costurile un grup cu 12 fabrici si 4.500 de angajati: Vel Pitar a renegociat contractele cu furnizorii, a obtinut chirii mai mici, a incarcat mai multe paini intr-o masina, dar spune ca nu a facut concedieri

Cum a redus costurile un grup cu 12 fabrici si 4.500 de angajati: Vel Pitar a renegociat contractele cu furnizorii, a obtinut chirii mai mici, a incarcat mai multe paini intr-o masina, dar spune ca nu a facut concedieri

George FrIncu, presedintele grupului Vel Pitar: Toata lumea spune ca painea oricum se vinde, dar lucrurile nu stau chiar asa. Nu poti fi o insula de fericire intr-un ocean de deznadejde. Si noi am avut probleme cu furnizorii si finantarile, care sunt acum mai scumpe si mai greu de obtinut, dar si cu o serie de clienti care nu au mai putut sa isi onoreze comenzile.

11.02.2010, 00:00 1423

Scaderea cifrei de afaceri a fost determinata atat dedevalorizarea puternica a leului, cat si de reducerile de pret pecare producatorul de panificatie le-a operat in cursul anuluitrecut.

"2009 a fost un an greu si din pacate nici 2010 nu va fi usor.Toata lumea spune ca painea oricum se vinde, dar lucrurile nu stauchiar asa. Nu poti fi o insula de fericire intr-un ocean dedeznadejde. Si noi am avut probleme cu furnizorii si finantarile,care sunt acum mai scumpe si mai greu de obtinut, dar si cu o seriede clienti care nu au mai putut sa isi onoreze comenzile", explicaGeorge Frincu, presedintele grupului Vel Pitar.

Frincunu a dezvaluit rezultatele consolidate ale grupului in 2009, insa,potrivit calculelor ZF pe baza informatiilor furnizate de companie,cifra de afaceri a fost de aproximativ 130 mil. euro.

Presedintele Vel Pitar sustine ca in ciuda scaderii afacerilor,producatorul nu a realizat anul trecut disponibilizari si nicireduceri salariale, preferand sa optimizeze procesele de fabricatiepentru a reduce consumul de materii prime si materiale, dar inspecial consumul de utilitati (energie electrica, gaze,combustibil).

"In plus, ne-am redefinit pietele si ne-am reorganizat logistic.Am crescut cantitatea de produse transportate pe mijlocul detransport prin o mai buna organizare a traseelor, am renegociattoate contractele cu furnizorii si chiriile pe care le platim.Practic, ne-am uitat mai atent la procesele interne si ne-amrestructurat costurile, ceea ce este foarte dificil pentru un grupde companii cu 12 fabrici si 4.500 de angajati", a explicatpresedintele Vel Pitar, companie care detine 8% din piata locala apainii si 15% din cea de morarit.

O alta problema cu care producatorul de panificatie s-aconfruntat a fost cresterea procentului detinut de piata neagra dela 30-34% la inceputul anului trecut la aproximativ 40% in prezent,potrivit datelor companiei.

Goana dupa bani devine principalapreocupare

"Anul trecut micii producatori s-au refugiat in piata neagra,ceea ce este normal atunci cand economia nu mai creste, iar goanadupa bani devine principala preocupare. Cu toate acestea, am reusitsa ne pastram marjele de profit la nivelul celor din 2008. In plus,productia Vel Pitar nu a fost mai mica anul trecut decat in 2008,deoarece volumul de activitate nu s-a diminuat", a completatmanagerul companiei. La acelasi volum de productie, producatorul aobtinut in 2009 o economie de 7% din cifra de afaceri comparativ curezultatul inregistrat in anul precedent. "O buna parte din acestereduceri au fost anulate de conditiile vitrege din piata, dar dacanu am fi luat aceste masuri, situatia ar fi fost mai dificila",spune Frincu.

Presedintele Vel Pitar sustine ca unul dintre atuurile companieiin ultimii ani l-a reprezentat faptul ca actionarii, fondul deinvestitii american Broadhurst administrat la randul sau decompania New Century Holdings (NCH), nu a retras fonduri dincompanii sub forma de dividende, iar tot profitul obtinut a fostreinvestit.

Relocare de 20 milioane de euro

In plus, grupul intentioneaza sa demareze in cea de-a douajumatate a acestui an o investitie de 20 de milioane de euro,potrivit declaratiilor anterioere ale companiei, pentru constructiaunui complex de morarit si panificatie in zona de sud dinapropierea Capitalei, in care sa poata fi relocate moara si celedoua fabrici detinute de Vel Pitar in Bucuresti.

"Suntem intr-o faza destul de avansata pentru obtinereaautorizatiilor necesare demararii acestei investitii. Numaiautorizatia de mediu dureaza sase luni, din cauza dimensiuniiinvestitiei. Aceasta va fi realizata atat din fonduri proprii, catsi prin credite bancare si aport de capital din parteaactionarilor", a mai spus presedintele Vel Pitar, completand caeste greu de spus in acest moment care modalitate de finantare vafi majoritara. Frincu afirma ca astfel de investitii ar putea fimult mai usor realizate daca si companiile mari ar putea accesafondurile europene, in prezent mai accesibile companiilor mici simijlocii.

Greu cu banii europeni pentru companiilemari

"Desi se spune ca Romania sta pe un munte de bani de lafondurile europene, societatile mari au dificultati in atragerea deastfel de fonduri din cauza modului de punctaj. Speram insa caacest mod de punctaj va fi schimbat pentru ca si societatile marisa poata avea acces la finantare", spune el.

Anul acesta, Vel Pitar are de asemenea programate investitii desapte milioane de euro pentru extinderea gamei de produse si pentruoptimizarea costurilor cu utilitatile.

"S-a ajuns la nivelul de jos al suportabilitatii si nu mai putemopera reduceri de preturi, mai ales in conditiile in care anulacesta vor creste atat preturile la gaze, electricitate sicombustibil, cat si impozitele".

Piata panificatiei este una dintre cele mai fragmentate dinindustria alimentara, de aceea valoarea si volumul acesteia suntgreu de estimat. Potrivit estimarilor realizate de principaliijucatori, valoarea acestei industrii este de aproximativ douamiliarde de euro, in conditiile in care consumul local de paineeste de 105 kilograme anual pe cap de locuitor, adica 260 defranzele de 400 de grame, cu mult peste media europeana de 75 dekilograme.

Principalii competitori ai Vel Pitar sunt companiile BaneasaBucuresti, Boromir Ramnicu Valcea, Dobrogea Grup, Pan Group Craiovasau Titan Ilfov.

Cum arata "Vel" dupa divizare

Grupul Vel Pitar s-a divizat in 2007 in trei societati autonomecare au ca obiect de activitate productia de panificatie (VelPitar), moraritul (Sapte Spice) si retailul (VP Magassin -reteauaproprie de magazine a grupului). Astfel, grupul detine doua centrede productie de panificatie in Bucuresti si alte zece in restultarii (Valcea, Arges, Brasov, Cluj, Galati, Iasi, Giurgiu, Gorj,Olt si Dambovita), cinci unitati de morarit si o retea de magazinein marile orase din Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO