Companii

Cum au ajuns agentii de vanzari din auto de la venituri de 10.000 de euro lunar la 300 de euro

Cum au ajuns agentii de vanzari din auto de la venituri de 10.000 de euro lunar la 300 de euro
23.09.2009, 17:42 8548

In mai putin de un an insa intreaga industrie s-a transformatdramatic, chiar si cele mai pesimiste estimari fiind depasite:vanzarile de masini au scazut cu peste 50%, romanii au cumparatmasini doar daca au beneficiat de discounturi, in timp ce o seriede dealeri au inchis showroomurile din Capitala.

"Anul trecut eram noua in showroom. Acum am ramas trei, adica auramas doar agentii care vand cu adevarat. Nivelul vanzarilor esteundeva la cel din 2005-2006, dar vorbim de alte marje de profit.Discounturile sunt sustinute atat de fabrica, cat si de importatorsi dealer. Marja agentului a scazut semnificativ, dar si asa eusunt fericit ca am in continuare un loc de munca", a spus unconsilier de vanzari din cadrul unui dealer Mercedes-Benz dinCapitala.

In 2007 si 2008, boom-ul din auto cu vanzari in crestere de laluna la luna, finantarea fara probleme si apetitul romanilor de aconduce masini puternice au dus la atingerea unor venituri recordin vanzari si au facut ca un agent sa castige in multe luni maimult decat seful datorita comisioanelor.

"Atata timp cat businessul meu e profitabil, imi pot permite saacord astfel de bonusuri. Daca un agent castiga un contract de unmilion de euro, atunci e normal sa primeasca 10% daca acest lucrunu-mi afecteaza businessul", spune Oana Datzki, country managerulConsulteam, partenerul local al Mercer.

Ea explica insa ca problemele apar cand nu este respectataechitatea interna. "Daca un agent de vanzari ia 10.000 de eurointr-o luna, in timp ce directorul de marketing sau un executivcare se ocupa de strategia firmei castiga mai putin, ar putea fi oproblema", considera Datzki, care completeaza ca performantatrebuie rasplatita in orice organizatie.

Multi au plecat

In ultimul an insa, la nivelul intregii piete jumatate dinagentii de vanzari au fost disponibilizati sau au plecat ca urmarea nivelului scazut al vanzarilor, insa subiectul este unul tabupentru jucatorii din auto, care se feresc sa dea cifre cand vinevorba de situatia echipelor de vanzari. Cei mai afectati au fostcei care comercializau marci premium.

"Spre exemplu, la Land Rover, anul trecut se vindeau in mediecam 70-80 de masini, volum suficient pentru a acoperi cererea celorcinci dealeri. Acum se vand 20 de masini pe luna, volum care nuasigura nimanui niciun profit. La o marca de volum precum Ford, dela aproximativ 100 de masini pe luna per dealer, acum s-a ajuns la50 de masini. Agentii de vanzari traiesc mai greu", a spus ViorelNiculescu, seful dealerului Land Rover si Jaguar ATT.

Seful ATT a subliniat ca cei mai multi agenti de vanzari auplecat din cadrul dealerilor de marci premium, in timp ceconcesionarii marcilor de volum si-au mentinut aproape integralechipa de vanzari.

Agentii de vanzari din majoritatea dealerilor primesc lunar unsalariu de baza, de aproximativ 200-300 de euro, la care se adaugacomisioane in functie de targetul stabilit. Daca acestia nu-siating targetul, primesc doar salariul de baza. Daca se apropie detarget sau il depasesc, acestia primesc si comision in functie devanzari. Potrivit jucatorilor din piata auto, in cel mai bun cazvenitul unui agent de vanzari ajunge acum la 1.500 de eurolunar.

La nivelul primelor opt luni din acest an, vanzarile deautoturisme au scazut cu peste 53%, la 92.428 de masini, in timp cepana la finele anului se estimeaza de catre jucatorii din piataatingerea unui nivel de 130.000 de unitati, in scadere cu peste 50%comparativ cu 2008.

Stocurile marcilor premium au scazut semnificativ comparativ cuperioada similara a anului trecut. In plus, clientii acum seorienteaza catre echipari mai ieftine. Spre exemplu daca anultrecut se vindeau modele

C-Klasse de 64.000 de euro, anul acesta se vand in generalversiuni cu preturi intre 30.000 si 40.000 de euro.

Discounturile afecteaza acum si marjaagentilor

La Mercedes-Benz se ofera acum din start spre exemplu pentruC-Klasse un discount de 3.600 de euro, iar in cazul SUV-urilorajunge la 8.000 de euro.

La inceputul lui 2008, dealerii Mercedes-Benz nu ofereau undiscount mai mare de 2%, invocand politica si imaginea marcii."Chiar si in conditiile actuale, noi oferim discountul standard,fara ca persoana care cumpara masina sa-l ceara. Dar mai mult deatat nu", a subliniat un agent de vanzari al marcii.

In cazul dealerilor Toyota, discountul oferit clientilor estesuportat acum inclusiv de consilierul de vanzari.

"Si noi ca agenti de vanzari suportam acum discounturile. Dacaanul trecut cand se realizau reduceri, acestea proveneau dinmarjele de profit ale importatorului sau ale dealerului, acumacestea afecteaza si marja agentului de vanzari", a subliniat unconsilier de vanzari din cadrul unui dealer Toyota.

Daca la Mercedes agentii de vanzari exludeau orice posibilitatede a acorda un discount, preferand sa atraga clienti prin oferte definantare, in cazul unor marci de volum precum Toyota sau Renault,in afara discounturilor "standard", sunt posibile alte reduceri alepreturilor, in special daca discutam de modele aflate pe stoc.

"Preturile afisate includ deja un discount de cateva mii deeuro. Este posibil ca acesta sa mai scada, dar nu cu foarte mult",a spus agentul de vanzari de la Renault.

In cazul Toyota, potrivit unui dealer al marcii, "stoc de masiniin Romania nu prea mai exista, dar exista stoc in Bulgaria". Inmedie, indiferent de model, timpul de livrare este de aproximativ10-12 zile lucratoare.

Situatia se repeta in imobiliare

In lipsa tranzactiilor, brokerii din real estate care castigau3.000 - 4.000 de euro pe luna se bucura acum daca reusesc sa maiprimeasca 500 de euro, potrivit jucatorilor de pe piata.Tranzactiile inghetate inca din ultima parte a anului trecut au dusla disponibilizari, scaderi salariale si o stare de tensiune inrandul angajatilor din agentiile imobiliare si de consultanta inreal estate. "Daca in 2008 unii brokeri rivalizau la nivel deprestanta si look (tinuta scumpa de marca, masini noi siperformante, gadgeturi de ultima ora) cu unii executivi de companiicu prestigiu, acum realitatea i-a adus pe majoritatea la nivelulunor simpli agenti de vanzari", spunea in urma cu cateva saptamaniBogdan Toth, general manager al companiei de consultanta inmanagement HR4U din Timisoara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO