Companii

Cum poti sa faci bani doar conducand relaxat masina prin oras

Cum poti sa faci bani doar conducand relaxat masina prin oras

Proprietarii de autoturisme pot trece la o masina noua cu banii din publicitate

18.06.2007, 20:41 2749

De ceva vreme, pe strazile din principalele orase ale Romaniei circula automobile, noi, curate, dar mai ales inscriptionate cu mesajul "Masina publicitara gratis".
Acest nou tip de reclama aparut pe piata romaneasca se bazeaza pe un principiu simplu: o companie creeaza o flota auto de minimum 100 de autoturisme, pe care lipeste autocolante, cumparate de firmele interesate de promovarea brandului lor. Ideea a fost preluata, evident, din Europa Occidentala, conceptul fiind cunoscut sub termenul "vehicle wrap". Cu toate ca aceasta afacere a fost privita la inceput cu retinere, mai ales de prorietarii de automobile care isi incredinteaza cu multa reticenta autoturismul firmelor care sa lipeasca mesaje publicitare pe acesta, iar pe de alta parte de companiile care doresc sa isi promoveze imaginea in mod traditional, reclamele pe masini reusesc sa-si croiasca drum prin spatiul public autohton.
Compania Europelord din Oradea activeaza pe piata reclamelor pe masini de la inceputul lunii martie a acestui an si a reusit, in prima luna de functionare sa ajunga la 100 de masini inregistrate in propria baza de date. "Ideea de a demara aceasta afacere mi-a venit in urma cu un an, dar din cauza lipsei de capital am asteptat sa gasesc un investitor, iar in momentul de fata am reusit sa pun pe picioare, alaturi de alti doi asociati, firma Europelord. Cred ca in Romania aceste activitati de publicitate, prin lipirea de autocolante pe masini, au aparut destul de tarziu in comparatie cu alte tari, ideea fiind preluata de la firmele germane care functioneaza foarte bine in acest domeniu. Nemtii au facut unele sondaje in urma carora rezulta ca eficenta acestei forme de reclama este cu 20% mai mare decat orice alt tip de publicitate", spune directorul companiei Europelord, Koteles Dieter.
In prezent flota companiei este alcatuita din 300 de autoturisme, insa potrivit oficialilor companiei aceasta se va mari in functie de cerintele pietei publicitare romanesti. "Activitatea firmei noastre vizeaza in principal incheierea de contracte cu diverse persoane care doresc sa achizitioneze masini noi in rate sau care au deja achizitionate autoturisme proprii, contracte prin care firma noastra poate folosi masina clientilor in scopuri publicitare, prin lipirea unor autocolante pe suprafata acesteia. Clientii nostri trebuie sa parcurga zilnic 30-40 km si sa mentina masina curata, iar noi ne angajam sa le platim lunar sume de pana la 200 de euro", spune directorul Europelord.
Insa principala problema cu care se confrunta investitorii in acest domeniu este reprezentata de interesul scazut al firmelor care nu sunt familiarizate inca cu acest nou tip de reclama, si care nu intentioneaza sa investeasca in promovarea imaginii lor, folosind autocolantele lipite pe masini. "In momentul de fata firmele nu sunt deschise la reclame noi de acest gen, de aceea consideram ca piata din Romania se misca foarte greu, oamenii sunt sceptici, insa exista unele companii, in proportie de 10% care sunt interesate de noi reclame alternative. Dorinta noastra pe viitor este aceea de a solutiona aceasta problema, si de a demonstra acestor firme eficienta reclamelor pe masini", marturiseste Koteles Dieter.
"Pentru demararea afacerii a fost nevoie de peste 10.000 de euro, bani pe care i-am investit in achizitionarea de echipamente si calculatoare, dar si pentru implementarea unei aplicatii software special conceputa pentru desfasurarea activitatii noastre. O parte din acesti bani au fost utilizati si pentru proiectarea si fabricarea autocolantelor care se lipesc pe masini, pentru monitorizarea si inregistrarea parcului auto", spune directorul firmei Europelord.
Daca in momentul de fata activitatea companiei se desfasoara doar prin intermediul sediului din Oradea, planurile de investitii si dezvoltare a companiei pentru viitor prevad deschiderea unor birouri in Bucuresti si Cluj-Napoca. "Vrem sa familiarizam clientii nostri cu activitatea pe care o desfasuram, de aceea in acest an intentionam sa investim sume semnificative in formarea si dezvoltarea imaginii companiei noastre" spune Koteles Dieter.
Compania estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an sa obtina un profit de 5.000-10.000 euro, factorii care vor influenta aceasta evolutie fiind reprezentati de gradul de adaptabilitate a companiilor pentru acest gen de publicitate.
"In momentul de fata, din informatile pe care noi le detinem, suntem printre singurele firme pe piata care desfasoara activitati de publicitate prin lipirea de autocolante pe masini. Compania noastra nu vinde doar suprafata pentru publicitate pe masina, ci elaboreaza reclamele pentru specificul fiecarei firme in functie de cerintele acesteia", spune Koteles Dieter. Directorul firmei bihorene este de parere ca aceasta afacere va aduce profit abia peste un an de zile, cand va avea loc si o stabilizare a pietei.
"Credem ca aceasta afacere va fi profitabila peste cel putin un an de zile, insa dorim sa fim bine pozitionati pe piata in momentul in care va creste interesul fata de acest serviciu. Credem de asemenea, intr-o maturizare a clientilor si o abordare cu incredere a serviciilor oferite de compania noastra", marturiseste Koteles Dieter.
O alta companie care activeaza pe piata reclamelor pe masini este firma Mobil Spot, tot din Oradea, care a fost infiintata in 2006. "Am demarat aceasta afacere anul trecut cu scopul de a introduce pe piata romaneasca un nou model de publicitate pe autovehicule prin lipirea de autocolante cu emblemele firmelor care desfasoara activitati de productie sau comercializare. Avantajul fata de alte tipuri de publicitate este ca vehiculul pe suprafata caruia se lipesc autocolantele se afla in miscare, si va fi destul de usor remarcat de persoanele care participa la trafic, sau de catre pietoni. Imaginea publicitara de pe automobil va fi la fel de evidenta ca si o reclama de pe un mare panou aflat la marginea drumului, asfel ca oamenii vor putea cu usurinta vizualiza obiectul publicitar si posibilitatile de contact", a declarat proprietarul firmei Mobil Spot, Sasvari Gabor.
Potrivit reprezentantului firmei Mobil Spot demararea acestui gen de afacere necesita investirea a cateva zeci de mii de euro, bani alocati pentru achizitionarea de calculatoare si echipamente necesare desfasurarii activitatilor, dar si pentru promovarea imaginii companiei, pentru constientizarea clientilor cu privire la serviciile oferite. "Unul dintre cele mai importante obiective ale firmelor care activeaza pe aceasta piata este de a-si promova imaginea proprie si de a-si mari portofoliul de clienti. Ideea acestei afaceri nu este noua in Romania, ea fiind adusa din Europa de Vest unde activitatea se desfasoara in prezent foarte bine, iar noi speram ca acest lucru se va intampla in viitor si in tara noastra", spune Sasvari Gabor.
Conducerea companiei oradene priveste cu optimism intrarea tarii noastre in UE si crede ca in acest fel piata romaneasca va fi stimulata pozitiv de firmele din exterior. Activitatea companiei se desfasoara in momentul de fata prin intermediul birourilor din Oradea si Satu-Mare, insa potrivit oficialilor Mobil Spot, in viitor firma intentioneaza sa mai deschida reprezentante la nivel national.
"Mecanismul este simplu. Cand o persoana doreste sa aiba lipite autocolante cu reclame pe automobilul propriu, se adreseaza companiei noastre, iar noi incheiem un contract cu aceasta, prin care oferim lunar 200 de euro. In urma semnarii contractelor, clientii nostri se obliga sa parcurga 40 km zilnic si sa mentina propriul autovehicul curat. Masina nu poate sa fie mai veche de cinci ani", spune Sasvani Gabor.
Potrivit reprezentantului Mobil Spot, in acest an estimarile companiei nu prevad realizarea unui profit semnificativ, scopul firmei fiind acela de pozitionare si dezvoltare a activitatilor pe piata romaneasca. "In momentul de fata nu putem furniza informatii cu privire la flota de masini pe care compania noastra o detine, insa putem spune ca numarul autovehiculelor va creste proportional cu cerintele pietei publicitare romanesti si cu interesul firmelor din tara pentru acest tip de reclama", marturiseste proprietarul companiei oradene.
Compania Auto Pres din Cluj-Napoca si-a inceput activitatea pe piata romaneasca de publicitate pe masini in luna octombrie a anului trecut, reusind de la infiintare si pana in prezent sa-si constituie o flota de masini de aproximativ 500 de autovehicule.
"Ideea de a face reclama folosind un autovehicul ca suport publicitar era o noutate in Romania, in momentul aparitiei companiei noastre pe piata. La inceput oamenii au fost destul de rezervati in ceea ce priveste modul de desfasurare a acestei afaceri, piata era plafonata, insa dupa o perioada destul de scurta romanii au inceput sa priveasca cu alti ochi activitatea noastra", spune directorul regional al companiei Auto Pres, Florin Tira.
Potrivit reprezentantului firmei clujene demararea acestei afaceri necesita o investitie de cateva zeci de mii euro de euro, bani pe care Auto Pres i-a folosit in achizitionarea unui imobil si dotarea acestuia cu echipamentele de lucru necesare. "Aceasta afacere a demarat in urma cu ceva timp in Germania si in Belgia, iar potrivit informatilor noastre firmele din aceste tari au reusit sa-si consolideze foarte bine pozitia pe piata. La noi in tara o idee asemanatoare de reclama a existat la firmele care doreau sa-si prezinte propria imagine prin lipirea unor mesaje publicitare pe mijloacele de transport in comun, dar nu a fost transferata in zona privata", marturiseste Florin Tira.
Activitatea companiei se desfasoara in momentul de fata in sediului din Cluj-Napoca, insa reprezentantii Auto Pres intentioneaza ca pe viitor sa mute afacerea intr-un nou imobil. "In momentul de fata prin intermediul celor 11 angajati desfasuram activitati in Cluj-Napoca, Satu-Mare si Brasov si intentionam sa deschidem in curand un nou sediu Auto Pres in Alba-Iulia. Publicitatea pe masini este un concept nou, o noua modalitate de a face reclama, de aceea intentionam sa ne formam o flota de masini la nivelul fiecarui judet pentru a dezvolta o puternica retea de publicitate", declara Florin Tira.
Auto Pres incheie contracte in urma carora clientii companiei primesc pana la 150 de euro lunar. Obligatia clientului este de a parcurge zilnic 30 de km si de a mentine autoturismul curat. "Dorim sa contribuim la schimbarea parcului auto romanesc si sa ajutam persoanele care intentioneaza sa achizitioneze o masina noua in rate, platindu-le clientilor nostri o suma de 150 de euro lunar, cu obligatia ca acestia sa respecte clauzele contractului semnat cu Auto Pres", spune Florin Tira.

Afacerea pe scurt
Investitia initiala intr-o companie specializata pe activitatea de publicitate pe masini este estimata intre 5.000 si cateva zeci de mii euro.
Profitul dupa un an de activitate este cuprins intre 5.000 si 10.000 euro.
In prima luna de functionare flota ideala de masini este de 100 de autoturisme si poate ajunge la 500 de autovehicule dupa o jumatate de an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO