Companii

Cum sa faci angajari in "curtea" concurentei

Cum sa faci angajari in "curtea" concurentei

Unul dintre cele patru asftel de panouri cu anunturi de angajare pe care le are Adobe in Bucuresti se afla langa sediul Oracle din Pipera

02.11.2007, 23:39 58

Vremea banalului anunt de angajare a trecut. In conditiile in care se vorbeste despre un deficit de personal de 40% in IT, companiile trebuie sa isi rafineze si sa isi adapteze metodele de recrutare la piata. Recrutarea ia forme tot mai virale si mai agresive. Iar regulile jocului se schimba din mers, intrucat in ultimii ani, pe piata a mai aparut o categorie de jucatori: centrele de Business Process Outsourcing (BPO), care concureaza direct cu firmele de IT in ceea ce priveste candidatii targetati. Procesele de BPO se refera la acele functiuni care nu au legatura cu activitatea de baza a companiei.
"Panoul din 'curtea' Oracle a fost o conjunctura fericita. Noi am tintit iesirea de metrou Aurel Vlaicu, pentru ca pe acolo ies zilnic sute de potentiali candidati pentru Adobe. Am nimerit insa un panou care se poate vedea si din sediul Oracle si am decis sa il lasam acolo, in conditiile in care ce facem noi se suprapune prea putin cu ce face Oracle", spune Delia Blajan, HR manager al Adobe Systems Romania. Cu toate acestea, dintre cei 900 de angajati care lucreaza in cele 15 linii de business care functioneaza in Centrul de dezvoltare si servicii al Oracle in Romania, aproximativ jumatate, adica 450 de oameni, au joburi tehnice, in IT, asigurand suport tehnic pentru clientii care utilizeaza produse sau aplicatii Oracle. Spre exemplu, doar in cadrul departamentul de dezvoltare a aplicatiilor software lucreaza cateva zeci de ingineri care dezvolta aplicatiile cu care se lucreaza in celelalte departamente ale Oracle.
Daca pentru Adobe, care are patru astfel de panouri cu anunturi de angajare in Bucuresti, bilboard-ul din curtea competitiei a fost o "coincidenta fericita", la randul lor, reprezentantii Oracle spun ca nu au resimtit o crestere a fluctuatiei de personal ca urmare a amplasarii anuntului de angajare.
"Panoul exista de mai multe luni langa cladirea noastra, insa nu ne-a afectat acest lucru. Este o piata libera si respectam intotdeauna alegerile candidatilor si angajatilor nostri. Asa cum exista un panou cu Adobe langa sediul nostru, pot exista si alte panouri de acest gen si in alte locatii. Incercam sa ne pastram oamenii, astfel incat sa avem o fluctuatie de personal minima", spune Paula Neagu, responsabil comunicare al Oracle.
Cu sau fara angajati luati de la Oracle, strategia Adobe a avut succes. Numarul de CV-uri primite de la demararea in vara a companiei de "employer branding" prin amplasarea bilboard-urilor publicitare pe care se afla anunturi de angajare scrise intr-un limbaj de programare a crescut semnificativ, insa Aura Serea, recruiter in cadrul Adobe Systems Romania, afirma ca aceasta evolutie pozitiva este rezultatul unui cumul de masuri pe care le-a adoptat compania pentru a-si construi imaginea de angajator. "Pe langa promovarea prin intermediul panourilor publicitare amplasate in zonele parcurilor de birouri in care exista concentrare mare de firme cu profil de IT, Adobe a demarat o campanie de reclame pe Yahoo! - insider, messenger si in e-mail -, tintind programatorii din Romania, unde au fost folosite tot limbaje de programare", spune ea.
De unde a venit ideea unei astfel de campanii neconventionale, cel putin pentru piata locala? Gigantul american de software Adobe a intrat pe piata anul trecut prin achizitia firmei romanesti Interakt Online. "Ideea panourilor a venit tocmai pentru a face cunoscut in Bucuresti faptul ca Adobe este prezenta pe piata ca si angajator", spune recruiterul Adobe.
Un programator senior castiga intre 1.800 si 2.500 de euro, in timp ce salariul unui program manager variaza intre 2.000 si 4.000 de euro. Privite in ansamblul pietei fortei de munca, astfel de salarii pot parea mari, insa in contextul actual explicatia este simpla: piata din IT este una dintre cele mai competitive, iar batalia pe oameni este puternica si are miza. De pilda, Oracle a anuntat ca va angaja 500 de oameni pana la mijlocul anului viitor, fiind vizati candidatii cu diferite competente tehnice care vorbesc limbi straine. O mare parte dintre acestia au background in IT&C.
Adobe, care are in prezent 60 de angajati in Romania, nu se gandeste la angajari masive. "Nu vrem sa crestem la mii, ci doar la cateva sute, dar cateva sute de specialisti de top", spune Serea. Chiar si asa, daca e sa se respecte planurile de recrutare, la un ritm de crestere de aproximativ 100% anual, Adobe va ajunge pana la sfarsitul anului viitor la 140 de angajati pe piata locala, iar pana la finele lui 2009, la 250.
Pe de alta parte, furnizorii de servicii si outsourcing au lansat deja angajari de ordinul miilor in piata. Genpact va ajunge la 2.000 de angajati in urmatorii doi ani, in conditiile in care la sfarsitul lunii iunie avea 650 de angajati. La randul lor, americanii de la Accenture au planuri similare: 2.000 de angajati pe termen mediu.
Cornelia Petrea, HR manager al TechTeam Romania, companie cu activitati in outsourcing si servicii IT, spune ca, pana la sfarsitul anului, celor 600 de angajati li se vor adauga inca 100 de specialisti in suport tehnic si programatori. "Piata fortei de munca din Romania prezinta un grad ridicat de volatilitate, in special in ceea ce priveste domeniul IT. Avem pe de o parte specialisti IT foarte buni, care provin din companii mici si care au asteptari salariale reduse, insa in cele mai multe cazuri este exact invers: vin oameni cu pregatire medie sau insuficienta care au asteptari salariale foarte mari", spune Petrea.
Cate companii, atatea metode de recrutare. Daca Adobe a adoptat o strategie mai agresiva, politica Oracle este de a nu lua angajati de la competitori. "La nivel de profil cautat, concuram cu alte companii, ca HP, IBM sau Genpact. Insa in ceea ce priveste recrutarea, nu exista competitie directa, intrucat nu facem head-hunting pentru a recruta angajatii altor companii din piata. Principala noastra sursa de recrutare este site-ul companiei", precizeaza Simina Berceanu, HR senior manager al Oracle.
Aura Serea de la Adobe considera ca recrutarea prin recomandari/ referinte este cea mai eficienta si asta deoarece comunitatea de IT este una aparte, in care calitatea muncii pe care o faci si inovarea reprezinta cea mai buna carte de vizita. In ceea ce priveste concurenta pe piata fortei de munca, managerul de resurse umane al TechTeam Romania spune ca asistam la un fenomen interesant: agresive nu sunt companiile locale, ci dupa aderarea la UE, tarile dezvoltate din Europa. "Acestea pun o presiune reala asupra angajatorilor romani, care nu trebuie doar sa contracareze ofertele si actiunile locale, ci si pe cele venite din Germania, Italia, Spania, Franta sau Elvetia. Aici devine foarte greu pentru firme cu prezenta doar locala sa mai retina specialistii cautati", afirma Petrea, care adauga ca printre cele mai potrivite metode de recrutare in IT se numara networkingul, recomandarile interne de la angajati, campaniile media de HR branding, prezenta in facultatile de profil si targurile de joburi.
Angajarile anuntate de principalii jucatori din zona de IT si servicii cresc presiunea pe piata fortei de munca si este de asteptat sa destabilizeze si mai mult raportul intre cerere si oferta pe segmentul angajatorilor din servicii. Angajarile masive, pe termene de timp relativ scurte (un an-doi), anuntate de marile multinationale lovesc direct in businessurile mici din zona de servicii sau de IT care pierd in acest fel angajatii, atrasi de salariile mai mari si de posibilitatea de a lucra intr-o multinationala. In conditiile in care lupta pentru oameni se ascute, ramane de vazut ce asi vor mai scoate din maneca angajatorii in perioada viitoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO