Companii

David Lechleiter, GSK: Obiectivul meu este de a opri scaderea cotei de piata

David Lechleiter, GSK: Obiectivul meu este de a opri scaderea cotei de piata

David Lechleiter, director general al GlaxoSmithKline Romania: De anul acesta, vom incerca sa ne adresam unei piete globale. Vom incerca sa vedem daca putem produce la costuri si la standarde globale. De asemenea, de anul acesta vom incepe productia la Brasov a unui nou produs.

27.03.2007, 15:07 138

Lansarea de noi produse, accentul pe partea de vaccinare, dar si inceperea productiei unui nou medicament la fabrica din Brasov sunt cele mai importante obiective pe care si le-a stabilit David Lechleiter, noul director general al GlaxoSmithKline Romania.
"In mod evident am un obiectiv, acela de a opri scaderea cotei de piata si apoi cresterea acesteia. Cred ca intr-o tara in care am investit foarte mult, acest lucru este asteptat de la mine. Sunt multe tari in care nu am investit nici in productie si nici in distributie, si cu toate acestea acolo afacerile merg mai bine decat aici", spune David Lechleiter, directorul general al GSK, in primul interviu acordat ZF dupa numirea sa la conducerea operatiunilor din Romania.
David Lechleiter ii succede in functie lui Roberto Musneci, iar anterior acestei numiri a ocupat functia de director general in cadrul GSK Slovenia. Potrivit lui Lechleiter, volumul investitiilor de capital ale GSK in Romania au ajuns la aproximativ 83 de milioane de dolari (66,4 mil. euro)
Cota de piata a companiei britanice pe plan local a scazut treptat, de la 10,9% la finalul anului 2004 la 8,1% la sfarsitul anului trecut, potrivit datelor Cegedim.
Principalul motiv care a dus la scaderea cotei de piata a GSK este politica de fixare a preturilor medicamentelor la un nivel extrem de scazut, masura folosita in special pentru protectia consumatorului, potrivit reprezentantilor GSK.
"Odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, vom vedea si primele schimbari in acest sens pentru ca o astfel de politica devine greu sustenabila", spune Lechleiter.
O astfel de problema este prezenta si pe piata slovena, dar intr-o masura mult mai redusa.
"Nu este un lucru rau pentru consumator pe termen scurt. Pe termen scurt putem reduce preturile sub media europeana, dar pe termen lung acest lucru nu are cum sa dureze. Din aceasta cauza, Romania nu este o piata extrem de atractiva pentru segmentul farmaceutic", spune Lechleiter.
Potrivit reprezentantului GSK, aceasta fixare a preturilor are ca rezultat un alt fenomen: productia sub standardele de calitate.
"Tinand cont de faptul ca exista jucatori care comercializeaza acest tip de produse fara a respecta standardele de calitate cerute, iar costurile noastre de productie, respectand aceste standarde, sunt de trei, patru ori mai ridicate, efectele s-au regasit imediat in cota de piata", precizeaza reprezentantul GSK.
Compania va incerca anul acesta sa se orienteze mai mult spre partea de vaccinare, segment pentru care este recunoscuta la nivel international.
"Incercam sa convingem autoritatile sa se uite mai mult in aceasta directie, mai ales odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Este greu sa dai un procentaj comparativ fata de alte tari din UE in ceea ce priveste politica de vaccinare, pentru ca este o problema prin excelenta calitativa", spune Leichleiter.
O alta intentie a GSK este aducerea pe piata de profil locala a 3 sau 4 produse complet noi. Deocamdata, portofoliul GSK in Romania este format din 110 de branduri si 233 de forme farmaceutice. Cel mai bine vandute produse din portofoliul GSK sunt Augmentin si Seretide.
"Vom aduce un vaccin pe prevenirea cancerului. Speram sa lansam in curand o noua terapie pentru formele avansate de cancer de san. Acest tip de produs a fost recent autorizat in SUA", spune Lechleiter.
O noua strategie se contureaza si pentru fabrica de la Brasov. Daca pana acum majoritatea productiei era destinata pietei locale, din acest an productia din Brasov se va adresa unei piete globale.
"De anul acesta, vom incerca sa ne adresam unei piete globale. Vom incerca sa vedem daca putem produce la costuri si la standarde globale. De asemenea, de anul acesta vom incepe productia la Brasov a unui nou produs, un antibiotic", spune reprezentantul GSK.
Potrivit acestuia, singura modalitate prin care aceasta afacere poate deveni competitiva este productia unor volume foarte mari. Nu vor avea loc noi angajari la fabrica din Brasov pentru productia noului medicament. Investitiile totale pentru 2007, nu doar pe partea de productie a noului medicament, se vor ridica la aproape 2 milioane de dolari (1,6 milioane de euro).
In ceea ce priveste businessul de distributie, reprezentantul GSK spune ca acesta nu a fost obiectul unei tranzactii de vanzare.
"Nu am vandut segmentul de distributie si in acest moment ne-am intarit structura de management prin numirea unui nou director general. Obiectivele noastre constau in dezvoltarea acestui business prin investitiile pe care intentionam sa le realizam", spune Lechleiter.
In legatura cu piata locala, reprezentantul GSK spune ca servicile medicale au in acest moment o pondere foarte scazuta in Produsul Intern Brut al Romaniei. Romania cheltuieste doar 4,3% din PIB pentru serviciile medicale. "Exista o diferenta masiva in comparatie cu Europa de Vest, unde se investeste un nivel de aproximativ 12-13% din PIB pentru acest segment", a mai adaugat acesta.
Un alt lucru care caracterizeaza aceasta piata este lipsa disciplinei financiare.
"Am vorbit cu mai multe companii de profil din alte tari. Toti spun acealasi lucru. Aceasta piata nu are o disciplina financiara.
Lipsa fondurilor duce la intarzierea platilor. De asemenea, piata locala se mai caracterizeaza printr-un lucru: un grad de volatilitate extrem de ridicat. In anumite perioade exista o abundenta de medicamente, in altele insa acestea lipsesc cu desavarsire", spune Lechleiter.
Acesti factori au avut un singur rezultat: multe companii de profil interesate sa investeasca in Romania s-au razgandit in ciuda potentialului imens de crestere al pietei.
"Aceste lucruri se vor schimba intr-un interval de cinci ani. Trebuie sa tinem cont de un lucru. Romania face acum parte dintr-o Uniune Europeana extinsa la 27 de state membre. Practic, sunt 27 de tari care se aduna pentru a discuta cele mai bune idei pentru un spatiu de actiune comun. Romania va beneficia enorm de pe urma acestui fapt", explica Lechleiter.
Reprezentantul GSK a declarat ca si in acest moment exista intentii din partea unor companii de profil de a intra pe piata locala. Unele prevad chiar formarea unui joint-venture cu GSK sau alte forme de asociere.
Anul trecut, GSK a avut vanzari de 125 de milioane de euro pe piata locala. Profitul nu a fost dat publicitatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO