Companii

Deprecierea leului a franat cresterea pietei farmaceutice la 11% anul trecut

Deprecierea leului a franat cresterea pietei farmaceutice la 11% anul trecut

Click pentru imaginea marita

27.02.2008, 19:57 36

Dupa doi ani consecutivi (2005 si 2006) in care piata farmaceutica a avansat peste estimarile jucatorilor, in 2007 vanzarile de medicamente nu au mai validat asteptarile reprezentantilor companiilor din domeniu.
In aceste conditii, cresterea inregistrata in acest ultim trimestru a fost similara cu cea raportata in trimestrul trei, considerat cel mai slab in industria de profil. Majoritatatea jucatorilor din piata asteptau ca perioada septembrie-decembrie sa marcheze o reluare a trendului sustinut de crestere. Dupa primul semestru al anului, avansul pietei farmaceutice era de 19% , astfel ca existau premisele ca la nivelul intregului an sa atingem cresterea de 20% din 2006.
"Ultima parte a anului 2007 a diminuat din entuziasmul initial privitor la piata farmaceutica, deteriorarea cursului de schimb antrenand o crestere a prudentei si o scadere a expunerii la risc", se arata in raportul anual al Cegedim. In aceste conditii, pentru 2008, Cegedim estimeaza ca piata va continua sa creasca, insa cu numai 5-10%, "sub performanta anilor anteriori, semn ca piata se indreapta in continuare catre o perioada de stabilizare".
"Principalele variabile care vor influenta evolutia pietei vor fi evolutia cursului de schimb, majoritatea produselor vandute fiind importate, ca si politica de preturi, rambursare si finantare in general din sistemul public de sanatate. De asemenea, va fi interesant de urmarit performanta medicamentelor generice in 2008, deoarece in 2007 acestea au crescut cu o rata inferioara cresterii pietei totale", se mai arata in raportul Cegedim.
Si jucatorii din piata farmaceutica spun ca evolutia slaba a fost determinata de impactul negativ al cursului de schimb.
"Evolutia din ultimul trimestru se datoreaza modului in care se calculeaza pretul la medicamente. In momentul in care exista devalorizare a leului ce loveste in marjele de profit, distribuitorii vor cobori conditiile comerciale (vor diminua discounturile oferite farmaciilor - n.red.)", a spus Dragos Dinu, CEO al A&D Pharma, cel mai mare grup din industria farmaceutica.
Astfel, a continuat Dinu, vor exista si alte produse, precum insulinele care se vand sub nivelul pretului de achizitie si care nu mai sunt atractive pentru farmacii. Acestea renunta sa mai comande medicamentele. "A fost un proces masiv de destocare", a precizat Dinu.
Farmaciile sunt tentate sa mareasca pretul la medicamentele care se elibereaza fara prescriptie (OTC-urile), dar si la restul de produse pe care le comercializeaza.
Solutia o reprezinta cresterea pretului la medicamente, in conditiile in care Ministerul Sanatatii poate negocia trimestrial acest lucru. Fara aceste revizuiri, companiile de profil spun ca se gandesc sa renunte la distribuirea unor medicamente care se elibereaza pe baza de prescriptie. "Daca se regleaza pretul la medicamente, vom asista la un boom. Piata este obturata de acest mecanism de reglementare a pretului", este de parere Ovidiu Buluc, presedintele Farmexim.
Profiturile cu care lucreaza companiile distribuitoare de medicamente sunt in medie de sub 5%, iar tendinta este de scadere. Efectele deprecierii leului, in conditiile unor preturi constante, se rasfrang in mod direct asupra distribuitorilor.
"Suntem piata cea mai mica, cu cele mai mici marje insa cu cele mai mari termene de plata", spune Dragos Dinu.
Situatia sfarsitului de an a continuat si in primele luni din 2008, spun reprezentantii companiilor, astfel ca piata ar putea consemna rezultate si mai slabe dupa 12 luni.
Vanzarile de medicamente prin farmaciile cu circuit deschis au crescut mai puternic anul trecut, cu 19,2% comparativ cu 2006, datorita trecerii unor programe nationale de sanatate (antidiabetice orale si insuline, medicamente oncologice si post-transplant) din spitale in retail. Medicamentele care se elibereaza pe baza de prescriptie au avansat cu 19,8% la nivelul anului trecut, in timp ce OTC-urile cu 17%. Cel mai mare segment al pietei farmaceutice a ramas cel cardiovascular, cu vanzari de 1,22 mld. lei (367 mil. euro), cu 13,6% mai mult comparativ cu 2006. Urmeaza apoi medicamentele destinate tratarii afectiunilor tubului digestiv, cu vanzari de 890,5 mil. lei (267 mil. euro), si antiinfectioasele sistemice (antibiotice). Pe de alta parte, cel mai mare avans a fost consemnat de medicamentele din grupa sistemului musculo-scheletic, care s-au majorat cu 20,2%. La nivelul topului principalilor jucatori din industrie au fost consemnate putine schimbari. Lider s-a mentinut compania britanica GlaxoSmithKline cu o cota de piata de 7,5%, urmata de elvetienii de la Hoffmann La Roche.
Modificari notabile nu au existat in ierarhia primelor zece companii. Din top 20 insa se reamarca iesirea producatorului local LaborMed Pharma, achizitionat recent de fondul de investitii Advent International, si intrarea Solvay Pharma.

Piata farmaceutica pe scurt

A inregistrat o crestere de 11,2%, sub estimarile initiale ale jucatorilor.
A fost puternic afectata in ultimul trimestru de deprecierea leului in raport cu principalele valute (euro si dolarul).
Spre sfarsitul anului, majoritatea distribuitorilor au modificat conditiile comerciale, adica au redus discounturile acordate farmaciilor, multe dintre produsele care se elibereaza pe baza de prescriptie fiind acum comercializate sub limita rentabilitatii.
In aceste conditii, multe dintre farmacii au preferat sa vanda din stocurile pe care le aveau deja.
Cresterea la nivelul brandurilor originale a fost mai accentuata comparativ cu cresterea medicamentelor generice (de 10,4%). in ultimii ani trendul a fost invers.
Primi trei jucatori au pierdut cumulat aproape 1% din piata.
Dintre evenimentele notabile se remarca iesirea din top a producatorului LaborMed in ultimul trimestru al anului si intrarea companiei Solvay Pharma pe locul 18.
Pentru 2008, se anticipeaza o crestere de numai 5-10%, sub nivelul din anii precedenti, fiind dependenta de evolutia cursului de schimb.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO