Companii

Dupa achizitia Top Diagnostics, elvetienii de la Roche creioneaza o noua strategie pentru piata locala

Dupa achizitia Top Diagnostics, elvetienii de la Roche creioneaza o noua strategie pentru piata locala

Tuygan Goeker, director regional al Roche: Asteptarile noastre de crestere vin din pietele emergente, iar acesta este unul dintre motivele pentru care ne concentram si investim in aceste zone.

11.11.2008, 14:35 412

In urma cu doi ani, Franz Humer, pe atunci presedinte si CEO al Roche, unul dintre cei mai mari producatori de medicamente din lume, se referea la Europa Centrala si de Est ca fiind "una dintre stelele companiei", raspunzand la o intrebare a Ziarului Financiar.

Desi la acel moment, sefii gigantului elvetian stiau doar ca in Romania au o entitate cu peste 100 de angajati declarandu-se multumiti de pozitia de aici, lucrurile s-au schimbat profund in acest moment.
Pana in 2008, la adapost de cresterile slabe din Europa de Vest si cu decalaj major la nivelul consumului pe cap de locuitor, deci cu perspective de crestere mult mai mari, statele centrale si est europene au inceput sa se contureze tot mai clar pe harta lumii pentru marile grupuri farmaceutice. Iar Romania nu face nici ea exceptie.
Dupa caderea zidului Berlinului, cand Roche a inceput sa se uite inspre Est, prezenta companiei la nivel local se concretiza numai prin birourile de reprezentare ale diviziei de farmaceutice. Treptat aceste birouri s-au transformat in entitati juridice care preiau riscul valutar, iar ca ultima etapa este infiintata si divizia de diagnostice.
Pe piata locala aceasta ultima etapa s-a consumat recent cand divizia de profil a Roche a cumparat Top Diagnostics, compania care asigura distributia produselor sale pe piata locala. "Am facut aceasta tranzactie pentru ca Romania a devenit mai importanta pentru noi in conditiile cresterii vanzarilor", a explicat pentru ZF Marcel Gmunder, head of Eastern Europe Roche Diagnotics.
Sarcina lui Marcel Gmunder a fost de a schita primele repere pentru Roche Diagnostics in Romania in 2009, anul in care businessul diviziei va functiona la turatie maxima. Pasul unu a fost numirea directorului general, in persoana lui Harald Wolf, care va incepe sa coordoneze in ianuarie o echipa de circa 60 de persoane.
Tranzactia a avut in vedere numai activele si infrastructura care aveau legatura cu Roche, in conditiile in care compania romaneasca dezvoltata de Ariadna Avram lucreaza si cu alte grupuri.
"Top Diagnostics continua sa existe, in conditiile in care noi am cumparat numai activele si restul elementelor care aveau legatura cu Roche", a adaugat Gmunder.
Desi primele tatonari cu privire la o eventuala achizitie au inceput in 2007, abia anul acesta s-au derulat negocierile propriu-zise.
De ce a ales sa faca acest lucru acum, intr-o perioada considerata critica pentru industria farma?
"Mai devreme nu exista nevoia. Piata era mai mica, iar cresterea era departe de nivelul de astazi. Acum a venit timpul sa incepem primul nostru an veritabil in Romania", spune Gmunder.
Desi acum lucreaza la bugetul pentru 2009, seful pe regiune al Roche Diagnostics spune ca in Romania acesta ar fi in jurul a 15 mil. euro, "nivel bun pentru un prim an".
"Romania va ramane o piata foarte interesanta in urmatorii zece ani, care va continua sa creasca intr-un ritm de doua cifre", adauga Gmunder.
Intrarea diviziei de diagnostice pe piata locala a urmat un tipar specific Europei Centrale si de Est, iar Polonia si Rusia sunt doua dintre exemplele in care Roche a procedat similar. "Cand se atinge o anumita masa critica, vorbim despre achizitia acelei afaceri", spune Gmunder.
Pentru divizia de farmaceutice, Romania este la randul ei una dintre "stelele" regiunii. Potrivit lui Tuygan Goeker, head of Central & Eastern Europe, Central Asia, Middle East, Africa and Indian (CEMAI) Region al Roche, ritmul de crestere din Romania a fost devansat numai de Rusia in ultmii ani.
Dupa Romania, in topul tarilor cu cea mai rapida dezvoltare se afla Cehia, Ungaria si Polonia. Afacerile companiei pe piata locala au fost anul trecut de 364 mil. lei (109,3 mil. euro), la pret de producator, in crestere cu 6% fata de 2006. "Asteptarile noastre de crestere vin din pietele emergente, iar acesta este unul dintre motivele pentru care ne concentram si investim in aceste zone", spune Goeker.
In opinia sa, piata locala are un potential urias, urmand sa pastreze ritmul de crestere de "doua cifre" de pana acum, iar ca model de dezvoltare a vazut unul similar in Venezuela.
La nivel regional, piata farmaceutica este estimata la 43 mld. dolari in 2008, urmand sa atinga 46 mld. dolari in 2009. Ritmul mediu de crestere pana in 2010 este estimat la 11%.
Europa Centrala si de Est reprezinta insa numai 6% din vanzarile mondiale de medicamente estimate la 820 mld. dolari in 2009.
Potrivit companiei de cercetare de piata IMS, rimtul de crestere al pietei mondiale de medicamente este de numai 4,5-5,5%, sustinuta de pietele emergente.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO