Energie

2009, anul in care petrolistii au incetat sa mai creada in cresteri

2009, anul in care petrolistii au incetat sa mai creada in cresteri
17.02.2009, 15:34 33

Ultimul raport al grupului Rompetrol, al doilea jucator de pe piata petroliera locala, arata ca de fapt in 2008 cresterea fata de 2007 a fost doar de 1,05% in ceea ce priveste vanzarile de carburanti, un regres urias fata de cifrele de 8-10% care erau anuntate pana mai de curand.

Tot in acest raport mai apare o informatie extrem de importanta. Ponderea segmentului de retail a crescut la 75%, in timp ce partea de wholesale a scazut la 25%. Firmele deja incepeau sa consume mai putin, iar cheia inceputului acestei scaderi sa afla in ultimele luni ale anului trecut.
In Romania, piata de produse petroliere a inregistrat in ultimii ani un ritm de crestere de circa 8%, ajungand pana la o valoare de circa 7 miliarde de euro si peste 5 milioane de tone de carburanti vandute local, lucru care evident se regasea la sfarsitul anului in conturile mari ale tuturor companiilor petroliere. Datele de acum arata insa ca in 2008 aceasta crestere de 8% estimata nu a mai avut loc.
In decembrie anul trecut, Dinu Patriciu, directorul grupului petrolier Rompetrol si unul dintre cei mai buni cunoscatori ai afacerilor cu petrol, spunea: "Vanzarile de carburanti din Romania isi vor reduce ritmul de crestere anul viitor la 2-3%, fata de un avans de 8% inregistrat in 2008, iar barilul de petrol poate varia intre 25 si 200 de dolari pe termen scurt".
Tot la sfarsitul anului trecut, erau destul de comune declaratii precum: "In Romania nu va fi o recesiune economica, dar ritmul de crestere al pietei va fi mai mic din cauza crizei decat ceea ce estimasem initial. Cred ca anul viitor (2009) putem sa vorbim de un ritm de 3-5% in conditiile in care anul acesta s-a inregistrat o crestere a vanzarilor de circa 10%. Vanzarile deja au inceput sa scada si vor mai scadea pana la sfarsitul anului".
Citatul ii apartine lui Rainer Schlang, directorul general al OMV Romania, iar estimarile facute de acesta sunt similare cu cele lansate de Petrom, liderul pietei de carburanti, actionarul majoritar al OMV Romania.
Au trecut aproape 60 de zile de la aceste decaratii si cresterea moderata s-a transformat in scadere de peste 10% in prima luna a anului acesta comparativ cu perioada similara din 2009. Aceasta transformare era vizibila insa la nivelul companiilor petroliere inca de anul trecut, mai precis din rapoartele lor financiare care de-abia acum sunt publicate. Primele informatii in acest sens vin din partea Rompetrol.
"In trimestrul IV piata totala de carburanti din Romania si-a diminuat cresterea ca urmare a crizei financiare mondiale, astfel incat la nivelul intregului an 2008 piata totala de carburanti a crescut doar cu 1,05% fata de anul 2007. Ponderea segmentului de retail a crescut la aproximativ 75% din piata totala de carburanti, in timp ce ponderea segmentului wholesale a scazut la circa 25%", spun reprezentantii Rompetrol in cel mai recent raport financiar al companiei.
Cresterea de putin peste 1% pentru intreg anul 2008 contrazice toate estimarile lansate pentru anul trecut, care prevedeau un ritm de cel putin 6-8% de crestere pentru vanzari. Acest lucru inseamna ca practic ultimele trei luni ale anului au adus si primele scaderi in vanzarile de volume, cel putin pe partea de wholesale.
La finalul anului trecut, Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului Rompetrol, a inregistrat o pierdere neta de 6,8 mil.$ fata de profitul net de circa 8,2 mil. $ inregistrat in 2007.
"Spre deosebire de perioada ianuarie-septembrie 2008, in trimestrul IV pretul petrolului a atins minime istorice pe fondul scaderii drastice a consumului mondial, in ciuda reducerilor de productie operate de OPEC. Cotatiile minime ale pretului petrolului si schimbarea normelor Euro 4 cu Euro 5 de la 1 ianuarie 2009 au creat probleme tuturor jucatorilor de pe piata. Trecerea la normele Euro 5 a impulsionat vanzarile din noiembrie - decembrie in vederea reinnoirii stocurilor. In trimestrul al IV-lea, piata de retail a inregistrat o crestere de 13% fata de perioada similara a anului trecut", se mai precizeaza in raportul companiei petroliere. Aceasta criza a reusit sa schimbe si modul in care fiecare carburant contribuie la profitul companiilor petroliere, orientarea spre motorina fiind intarita de situatia financiara globala.
"Benzina s-a caracterizat printr-o volatilitate ridicata comparativ cu celelalte produse, iar valoarea scazuta a crack-urilor (diferential - diferenta intre pretul benzinei, respectiv al motorinei si pretul barilului de petrol. Cu cat aceasta diferenta este mai mare, cu atat castigurile sunt mai mari - n.r.) la benzina a dus la obtinerea unei marje de profit mai mici fata de preturile ascendente ale titeiului, fiind influentata si de costurile de productie in crestere. Unul din motivele principale ce a stat la baza dezinteresului fata de benzina din ultimele luni este previziunea tot mai pesimista legata de consumul din SUA ca urmare a scaderii cererii cu implicatii asupra rafinariilor ce livreaza benzina in anul 2009", spun reprezentantii Rompetrol. Situatia nu a ramas insa doar in State, aceasta manifestandu-se si in Europa.
In Romania, pentru prima data de la privatizare, uzinele Dacia se inchideau ca urmare a scaderii cererii de noi automobile cu pana la 50%, iar companiile de transport mici incepusera sa falimenteze in timp ce firmele mari au inceput sa-si puna soferii pe liber.
"Scaderea vanzarilor de masini in UE pe fondul cresterii preturilor combustibililor si al recesiunii economice va avea ca efect diminuarea cererii pentru benzina pe termen lung. Recesiunea mondiala si-a pus amprenta intr-un final si asupra grupei distilatelor, ceea ce a dus la o scadere a crack-urilor cu 30 - 50% in trimestrul IV. Desi performantele motorinelor au avut de suferit in urma deciziei rafinorilor la nivel international de a maximiza randamentul, totusi motorinele au ramas singura grupa de produse care a continuat sa aduca profit", mai precizeaza reprezentantii Rompetrol. In Romania, circa 70% din toti carburantii consumati reprezinta volumele de motorina vandute, restul reprezentand vanzarile de benzina.
"Anul 2008 s-a caracterizat printr-o volatilitate ridicata a produselor petroliere pe pietele internationale, determinata atat de variatiile cotatiilor titeiului, cat si de o supraoferta pe unele piete. Un alt factor care a cauzat variatii importante ale cotatiilor la produse a fost transferul de plusvaloare de la distilatele usoare catre grupele de produse mai grele (kerosen, combustibil usor si pacura). Ca urmare a acestui transfer, diferenta dintre marja de rafinare a rafinariilor complexe si a celor simple s-a micsorat dramatic (la numai 0,3$/baril in decembrie 2008), in special in nord-vestul Europei. Sfarsitul anului 2008 s-a caracterizat printr-o scadere a cererii de titei mult sub estimarile initiale ale analistilor, recesiune economica la nivel global si turbulente pe pietele financiare", mai spun reprezentantii Rompetrol.
Una dintre cele mai importante si dramatice caracteristici ale acestei crize este tocmai rapiditatea cu care au loc schimbarile, lucru care pune multe companii in imposibilitatea de a-si crea un plan de afaceri pentru anul acesta. "Rezultatele operationale ale anului 2008 au fost afectate de marjele reduse obtinute din vanzarea produselor petroliere, precum si de trendul crescator al preturilor la utilitati. Piata extrem de volatila a avut de asemenea impact asupra rezultatelor. Dupa ce au atins un nivel record de 145 $ pe baril in luna iulie, preturile la titei au avut o directie descendenta, situandu-se in jur de 36 $ pe baril la sfarsitul lunii decembrie. Un alt factor care a influentat rezultatul a fost trendul descrescator mult mai accentuat al preturilor celorlalte produse petroliere ale rafinariei (in afara de carburanti), datorat crizei mondiale si diminuarii cererii pe pietele de profil", mai spun reprezentantii Rompetrol.
Scaderea de anul trecut va continua si anul acesta, primele informatii venite din partea companiilor petroliere indicand o scadere a volumelor vandute intre 7,5% si 18% in prima luna a acestui an comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Niciun jucator nu se asteapta la miracole anul acesta.
"Nu cred ca aceasta scadere este un fenomen temporar, asa ca nu este cazul sa ne gandim la posibilitatea unor recuperari pe parcursul acestui an. Sunt curios sa vad cum vor evolua lucrurile in primavara cand de obicei cresc volumele de carburanti vandute, dar oricum nu vom putea recupera de exemplu scaderea cu 50% a vanzarilor de masini noi. La nivel de an 2009 nu avem cum sa vindem mai mult ca anul trecut", spunea recent Zsolt Szalay, country chairman al MOL Romania. Tot el evidentiaza de fapt particularitatea majora a acestei crize.
"Ceea ce este uimitor in legatura cu aceasta criza este rapiditatea cu care au loc schimbarile. Nu am putut anticipa faptul ca ne vom confrunta cu aceasta situatie, desi erau anumite semnale, iar acest lucru se vede mai ales in estimarile de crestere pentru anul acesta lansate la sfarsitul anului trecut. Oamenii de aici nu credeau ca va veni criza, dar de fapt ceea ce traim acum este doar inceputul", mai spunea Szalay, potrivit caruia sca-derea vanzarilor de carburanti este vizibila atat la nivelul consumatorului individual, cat si pe partea de clienti corporate.
Szalay spune ca nu are acum toata situatia privind vanzarile din ianurie 2009, dar potrivit datelor primite din partea Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), unul dintre clientii MOL Romania, scaderea volumelor vandute in primele 30 de zile ale anului acesta este de circa 7,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Lukoil Romania, companie cu afaceri de circa 1,5 mld. euro, spune ca prima luna a anului 2009 a adus o scadere de 18% a volumelor vandute pe piata locala comparativ cu luna ianuarie a anului trecut din cauza situatiei economice.
Rusii de la Lukoil au fost primii care au anuntat inca din ianuarie ca piata de combustibili din Romania ar putea scadea cu 10-20% din primavara. Estimarile lor s-au indeplinit insa mult mai devreme. "Nici macar nu iau in calcul un scenariu optimist pentru anul acesta", spunea Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania. Cea mai pesimista varianta la care se gandeste Tampiza este o scadere a PIB-ului de circa 5% in 2009, ceea ce ar avea ca efect o scadere pentru tot anul similara cu cea inregistrata in prima luna.
Care sunt solutiile la care se gandesc marii petrolisti pentru acest an de criza? Majoritatea spun ca nu vor da oameni afara, cu exceptia Petrom, care-si duce mai departe programul de restructurari, dar ca-si vor pune frau la investitii. Chiar daca acum investitia intr-o benzinarie este mai mica in comparatie cu anul trecut pe fondul scaderii preturilor la terenuri si al ieftinirii materialelor de constructii, aceasta ieftinire este de fapt mai mica decat scaderea vanzarilor. Deci, efectul acetei ieftiniri este zero in ceea ce priveste impulsionarea investitiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO